Wat is de meerwaarde van een SEA-consultant in het AI-tijdperk?
29-05-2024

Wat is de meerwaarde van een SEA-consultant in het AI-tijdperk?

Dit artikel is ook gepubliceerd op Emerce.

Soms lijkt het alsof alles geautomatiseerd wordt met behulp van AI, zeker in de marketingwereld. Waarom heb je nog een SEA-consultant nodig?

“Wat doe je dan eigenlijk de hele dag?” en “Wordt tegenwoordig niet alles automatisch gedaan?”. Deze vragen krijgen online marketeers zoals ik steeds vaker. De stijgende inzet van Kunstmatige Intelligentie, oftewel AI, lijkt als een soort zwaard van Damocles boven de rol van consultants binnen het SEA-veld te hangen.

Hoe AI het Performance- en SEA-landschap verandert

Het gebruik van AI wordt tegenwoordig steeds meer geïntegreerd in allerlei dagelijkse werkzaamheden. Dat geldt ook voor de wereld van Performance en Search Engine Advertising (SEA): discoverycampagnes zijn dit jaar nog vervangen met het op AI gebaseerde Demand Gen en mogelijkheden zoals automatic bidding en Machine Learning binnen Google Ads zijn tegenwoordig meer de standaard dan de uitzondering.

Kortom, tegenwoordig is AI al zo ver ontwikkeld dat het menselijk gedrag kan reproduceren en hierdoor steeds beter ingezet kan worden voor onder andere sociale media. Zo is voor het schrijven van campagneteksten steeds minder menselijke input nodig. Dit roept de vraag op: wat is dan nog de functie van een consultant ten opzichte van AI?

Vroeger

‘Jonge’ marketeers krijgen tegenwoordig al te horen hoe Google Ads ‘vroeger’ (lees: niet meer dan zeven jaar geleden) werkte: er diende handmatig geboden te worden (tijdens complexe veilingen) en campagnes werkte niet verder dan de instellingen. Die tijden liggen al ver achter ons: het dynamische werkveld binnen Google Ads is elke dag in ontwikkeling.

Tijdens het opbouwen van een campagne zijn er steeds meer AI-optimized opties, waarbij AI de data verzamelt die het systeem tijdens het draaien van de campagne opdoet en er een geoptimaliseerde versie van maakt. Bovendien wordt er gebruikgemaakt van Machine-Learning-algoritmes, waarbij wordt bepaald welke advertenties het beste werken en daarom vaker ingezet worden.

Zoektermen, doelgroepen, budgetten of zelfs koppen en beschrijvingen kunnen door AI gegenereerd worden. Toch zal SEA geen volledig autonoom systeem worden waarbij consultants er niet meer toe doen.

AI als hulpmiddel voor menselijk contact

Allereerst is deze ontwikkeling juist een hulpmiddel voor de consultant. Hij of zij krijgt meer tijd om zich bezig te houden met de nog niet benoemde werkzaamheden, zoals het ontwikkelen van een strategie, de analyse van resultaten en het geven van advies. Dit zijn zaken die vooral van belang zijn binnen het klantcontact.

En precies dat is wellicht een van de grootste rollen die de consultant vervult. Dit overleggen, contact maken en het opbouwen van een relatie met de klant kan niet door AI overgenomen worden. Uiteindelijk blijft menselijk contact de sleutel tot een goede samenwerking tussen onderneming en klant.

Toch is AI niet onbruikbaar in het bevorderen van deze relaties: de feitelijke kennis van AI vormt het fundament voor de toepassing van de wensen van de klant. Met de juiste proactiviteit van de consultant en de inzet van de verkregen kennis van AI, kan er vervolgens een goede relatie met de klant ontwikkeld worden.

Verantwoordelijkheid

Bovendien moet er rekening gehouden worden met het feit dat verkeerd geprogrammeerde systemen ook voor foutieve informatie zullen zorgen. Alle informatie die door AI gegenereerd wordt ten behoeve van de campagnes, zal vooralsnog door de consultant getoetst moeten worden op correctheid. Als blijkt dat hier in de kern fouten zijn gemaakt, zullen die door Machine Learning niet ontdekt of aangepast worden en blijft de consultant verantwoordelijk voor het tijdig ontdekken van deze fouten.

De verantwoordelijkheid voor het goede verloop van de campagne zal te allen tijde bij een menselijk contactpersoon liggen, klanten zullen bij een verkeerd gelopen campagne geen genoegen nemen met het antwoord dat “het systeem de opdracht verkeerd heeft uitgevoerd”, zonder de consultant iets kwalijk te nemen.

De evolutie van de (SEA) consultant: van uitvoer naar strategie

De vraag “Wat doe je dan eigenlijk nog de hele dag?” is dus eigenlijk een heel mooie manier om juist het belang van de consultant uit te leggen in een tijd waarin AI het werk over lijkt te nemen. In plaats van een overname is er eerder sprake van een herinvulling van de rol van de consultant. Daar waar de SEA-consultant voorheen meer uitvoerend bezig was, is er nu meer ruimte voor analyse, strategie en voornamelijk het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klant.

Consultants hoeven zich dus geen zorgen te maken over een eventuele overname door AI. In plaats daarvan kunnen ze zich meer richten op samenwerking met de geautomatiseerde systemen, waarmee ze juist hun eigen plek in het SEA-veld kunnen versterken. Voorlopig lijkt het zwaard van Damocles dan ook nog in de schede te blijven.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem dan gerust contact op met tilburg@zigt.nl en dan helpen we je graag verder.