Welke ontwikkelingen zijn er op podcastgebied?
21-06-2022

In het oor van de luisteraar
Welke ontwikkelingen zijn er op podcastgebied?

ZIGT was aanwezig bij het BNR Podcast Event. Tijdens dit live podcasting event ging BNR host Maarten Bouwhuis in gesprek met verschillende gasten, waarbij alle aanwezigen met bijpassende koptelefoon deel uitmaakten van een live podcastuitzending en werden meegenomen in het huidige podcastlandschap. Hierbij stonden verschillende vragen centraal, als ‘Wat is daadwerkelijk de kracht van dit audiofenomeen en hoe ziet de podcastmarkt er vandaag de dag uit?’. Daarnaast werd ook met een kritische blik naar de toekomst gekeken. Wat zijn de verwachte trends? En erg interessant voor je merk; Welke podcast vorm zet je wanneer in? In dit artikel geven we antwoord op al deze vragen.

 

Wat is de kracht van podcasting?

Lange tijd waren audio en podcasting een ondergeschoven kindje bij adverteerders en marketeers. Maar met name de laatste paar jaar wordt door merken geïnvesteerd in dit medium. Omdat de focus vaak ligt op het visuele aspect is audio vaak nog een ondoorgrond gebied. Wat audio juist zo interessant maakt, is dat de luisteraar gedwongen wordt om moeite te doen. Wanneer we iets horen, maar niet zien, gaan we dit mentaal voorstellen. Dit invullen van de lege velden wordt ook wel mentale simulatie genoemd. Hierdoor neemt de intensiteit van het luisteren toe en dit is juist zo interessant als merk wanneer je je boodschap over wilt brengen aan je doelgroep.

De populariteit van podcasts neemt nog steeds toe. Een van de redenen dat dit medium groeit is toe te schrijven aan het begrip ‘instant gratificatie’. Denk hierbij aan dat de gebruiker en dit geval de luisteraar, direct krijgt wat hij/zij wil. Dit is te vergelijken met bijvoorbeeld Netflix: je kunt zelf bepalen wanneer én wat je kijkt. Belangrijk is wel om er bewust van te zijn hoe je de consument bereikt. Het aantal podcast platforms stijgt, waarbij de strijd om de aandacht van de luisteraar toeneemt. Bedenk goed hoe je naast de aanwezigheid op een platform ook de luisteraar naar je toe kan trekken door de inzet van andere media. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van Social Advertising of het gebruik van een QR-code om direct door te linken naar je podcast.

Hoe positioneert de podcast zich in de markt? En wat zijn de verwachte trends?

Recent is door de Nationale Podcastmonitor een onderzoek gedaan naar het huidige podcastlandschap en het podcastgebruik. Hierbij een aantal interessante bevindingen op een rijtje:

  • Gemiddeld luistert 42% van de Nederlanders wel eens naar een podcast.
  • Een advertentie of merk blijft hangen. Want 75% van de mannen en 60% van de vrouwen zoekt wel eens iets op na het luisteren van een podcast.
  • Het voornaamste doel van het luisteren van een podcast is entertainment en ontspanning. Gevolgd door informeren en het verdiepen in een bepaald onderwerp.
  • Het belangrijkste luistermoment blijft wanneer we ergens onderweg naartoe zijn, waarbij tijdens de avondspits een piek te zien is in het luistergedrag. Maar ook thuis op de bank en tijdens het sporten wordt veel geluisterd.
  • Een nieuwe podcast wordt vaak via vrienden of familie aangeraden. Maar ook de referentie vanuit een andere podcast of zelf browsen staan hoog op de lijst.

Als we dan de verwachte trends onder de loep nemen, blijkt dat de gemiddelde luistertijd afneemt. We gaan van 1,5 uur luisteren naar 35 minuten als gemiddelde tijd, oftewel de ‘sweet spot’. Kijkend naar het aantal podcasts platforms, zien we dat Spotify nog steeds het meest dominant aanwezig is. Opvallend is wel dat YouTube Music stijgt in populariteit als audioplatform.

Daarnaast ziet de podcastmaker steeds vaker het belang in van een duidelijke CTA en of shownote die verwijst naar een product of dienst die genoemd wordt in de aflevering. Daarnaast zien we vanuit Amerika een opkomende trend, waarbij derde partijen als Spotify het doorlinken van producten ook zelf gaan faciliteren. Tijdens het luisteren wordt een push notificatie als advertentievorm via het platform gedeeld. Het is interessant om als adverteerder deze ontwikkelingen te blijven volgen en waar mogelijk in te spelen op de trends.

Welke podcast vorm zet je wanneer in?

Er zijn ontzettend veel verschillende podcasts. Een podcast is een digitaal audiofragment dat verdeeld kan worden in 3 verschillende varianten.

  1. Conversational podcast: Ook wel bekend als de praatradio, waarbij een host en gast in gesprek gaan met elkaar.
  2. Storytelling podcast: Dit is vaak een serie over één topic. Gescript, waarbij gebruik wordt gemaakt van kwalitatief sound design.
  3. Audio experience: Als luisteraar word je meegenomen in een andere wereld. Dit valt qua productiewaarde het beste te vergelijken met een film.

Maar welke soort podcast variant kies je dan als merk? Vaak ontstaat het idee om ‘iets te doen met podcasts’, maar is het verstandig om eerst te bedenken wat je hier als merk uit wilt halen. Bedenk welke doelstellingen er zijn en hoe dit je kan koppelen. Als een luisteraar al geabonneerd is bij een bepaalde podcast, laat dit zien dat hij of zij geïnteresseerd is in een onderwerp. Vraag je af als merk of dit past bij je product en binnen de community die om de podcast heen is opgebouwd. Een valkuil is dat je het merk te veel wilt pushen, en bedenk dat de luisteraar niet zit te wachten op een reclame verhaal. Een goeie branded content podcast benoemt het merk eigenlijk niet.

We kunnen concluderen dat podcasts niet meer weg zijn te denken uit het huidige medialandschap en stappen maakt naar volwassenheid. Audio en podcasting maken momenteel veel ontwikkelingen door en dit is interessant om als merk te blijven volgen. Want het is overduidelijk dat podcasting werkt.

Ruby Leenders
Ruby Leenders
Digital Media Planner