Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A45-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. De customer journey van first time mums
Nieuws
23 september 2021

De customer journey van first time mums

Wanneer was jouw laatste life changing moment? Het afronden van een studie, het overlijden van een dierbare of een nieuwe baan, het is allemaal bijzonder. Maar het meeste impact van alle levensgebeurtenissen heeft de geboorte van je eerste kind. Onderzoek uit de Verenigde Staten toont aan dat het als een soort resetknop werkt. We staan dan -meer dan in andere levensfases- open voor verandering. Onze merkvastheid, is ineens wat minder vast. En daar liggen interessante kansen voor adverteerders.

Invloed van de crisis

Mediabedrijf DPG Media doet continu onderzoek onder verschillende doelgroepen. In opdracht van DPG deed onderzoeksbureau CHOICE onderzoek onder 4234 vrouwen, die voor het eerst zwanger waren of net voor de eerste keer moeder geworden waren van een baby, dreumes of peuter. Het onderzoek richtte zich onder andere op hun koopgedrag, merkvastheid en werksituatie. In de cijfers klonk de lockdown en andere gevolgen van de coronacrisis duidelijk door. Toch geeft het onderzoek interessante inzichten voor marketeers en adverteerders. Zo gaf 84% van de deelnemers aan dat corona invloed heeft gehad op de levensstijl en 56% van de moeders geeft aan anders om te gaan met haar gezondheid dan voorheen.  

Het onderzoek laat ook zien dat moeders steeds meer online oriënteren. Liefst 77% gaat eerst op het internet kijken en vergelijken voordat er tot een aankoop wordt overgegaan. In 2019 was dit nog 66%. Op zich een logische ontwikkeling. Net als de constatering dat first time mums zich voornamelijk oriënteren op spullen voor de al dan niet toekomstige kinderen. Dat neemt niet weg dat zij vaak ook de beslisser zijn als het gaat om grotere aankopen zoals een andere (gezins)auto of vakanties.  

De customer journey van een kinderwagen

Nemen we als voorbeeld de customer journey van een kinderwagen, dan zien we dat (aanstaande) moeders zich al vroeg in de zwangerschap gaan oriënteren. Dit gebeurt voornamelijk online, maar de aanschaf vindt uiteindelijk net zo vaak in de winkel plaats. Het onderzoek vertelt ook iets over merktrouw. (Aanstaande) moeders blijken merktrouw bij het kopen van voeding- en verzorgingsproducten zoals flesvoeding, luiers en fopspenen. Bij speelgoed, knuffels en kleding hangen ze minder aan vaste merken. Kiezen first time mums dus voor jouw merk of bepaalde producten, dan hebben ze een hogere Customer Lifetime Value. Adverteer je op dit type producten dan kun je je budget daar dus navenant op aanpassen.  

Zo bezien zijn first time mums interessant om te benaderen met een commerciële boodschap. Van oudsher vertrouwen jonge ouders op de ervaring van diegenen die hen voorgingen. Uiteraard hun eigen moeder, maar ook vrienden en andere familieleden die al kinderen hebben. Mond tot mond reclame is nu eenmaal de beste reclame. Voor de generatie die nu op het punt staat kinderen te krijgen speelt een groot gedeelte van het leven zich online af. Daarbij kiezen ze zelf wie ze volgen en bij wie ze hun inspiratie halen. Met een daling in het vertrouwen in traditionele mediabronnen is het dan ook niet zo gek dat merken steeds vaker werken met influencers. 

Influencer appelmoes

Ook bij ZIGT hebben we goeie ervaringen met de combinatie van traditionele media en influencermarketing. Vooral bij pretparken en foodproducten zien we hier écht kansen.


Drie influencers werkten in een blogpost een recept uit met de appelmoes en een Instagramfoto en Story geplaatst van het bakken samen met hun kind(eren). Zelfs de verpakking van de appelmoes kan later nog gebruikt worden voor een gezellige knutselmiddag.  

Op deze manier creëren we awareness en merkvoorkeur voor jouw merk of product.

Contact?

Benieuwd naar deze vorm van adverteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Foto van Tessa Schalk

Tessa Schalk

Senior Media Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025