Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Jongeren kijken naar reclame
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe ervaren jongeren reclame
Nieuws
12 juli 2022

Hoe ervaren jongeren reclame?

Reclame… als je erin, ervoor of ermee werkt, vind je het vaak erg leuk maar de consument ervaart het nog wel eens als irritant. Vooral online reclame, reclame door influencers en gesponsorde posts op social media worden als negatief ervaren. Dat is met name te zien bij jongeren (Generatie Z en Millennials), blijkt uit het Jongerenonderzoek 2022 uitgevoerd door Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest.

Hoewel de helft van de Gen Z’ers (t/m 26 jaar) en Millennials (27 t/m 42 jaar) negatief tegenover TV reclame staat, is de acceptatie voor de meer traditionele vormen van reclame hoger dan de nieuwe, online vormen. Meer dan de helft vindt gesponsorde advertenties op social media en advertenties bij influencers vervelend, en bijna twee derde staat negatief tegenover online reclame op PC, tablet en de smartphone. Advertenties in kranten worden als het minst vervelend beschouwd, gevolgd door buitenreclame en advertenties in magazines.

Misleid door branded content

Ook branded content wordt niet altijd positief ontvangen: iets meer dan de helft van de jongeren vindt dit een irritante vorm van reclame. Ook hebben ze niet altijd in de gaten dat het een advertentie betreft en twee derde voelt zich hierdoor soms misleid. Er is gelukkig niet alleen negatief nieuws: een derde van de Gen Z’ers vindt deze vorm van adverteren beter dan ‘normale’ advertenties en geloofwaardiger dan een ander soort reclame, tegenover een kwart van de millennials. Belangrijk bij branded content is dat de adverteerder goed aansluit bij het onderwerp van het artikel.

Ook reclame door influencers moet het ontgelden in het onderzoek. In totaal staat iets meer dan de helft van de jongeren negatief tegenover influencer reclame. Met name mannelijke millennials staan hier negatief tegenover: ze vinden het minder vaak leuk, minder geloofwaardig en vaker een probleem als een influencer een gesponsorde post plaatst. Vrouwen zijn iets milder tegenover influencers: 41% geeft aan weleens iets gekocht te hebben nadat ze het bij een reclame van een influencer hebben gezien, tegenover 30% van de mannen. Vrouwen zijn wel kritisch op advertenties van influencers: de influencer moet passen bij het type product of dienst waarvoor ze reclame maken en de influencer moet wel echt enthousiast zijn over het product. Generatie Z is negatiever over influencer-advertenties dan in voorgaande jaren. Waar in 2020 33% deze vorm van reclame irritant vond, is dat in 2022 gestegen naar maar liefst 55%.

Ads van influencers geloofwaardiger

Ook nog interessant om te zien is dat millennials (34%) het vaker lastig vinden om in te schatten wanneer iets reclame is bij influencers dan Generatie Z (27%). Een kwart van de Gen Z’ers vindt influencer reclame geloofwaardiger dan een ander soort reclame, tegenover een vijfde van de millennials. Het is niet alleen maar negatief: een derde van de jongeren vindt reclame bij influencers leuker dan een ander soort reclame en twee derde vindt het geen probleem als een influencer af en toe een gesponsorde post of story plaatst.

Dat reclame irritant wordt gevonden, is natuurlijk niets nieuws. Mensen geven nu eenmaal niet graag toe dat ze worden bereikt en beïnvloed door reclame. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat reclame niet werkt. Onlangs bracht DVJ naar buiten dat jongeren gemiddeld 156 minuten per dag doorbrengen op sociale media, tegenover 56 minuten die ze spenderen aan TV kijken. Genoeg gelegenheid dus om ze te bereiken. Interessant hierbij is dat er gemiddeld 1,8 seconden naar een video advertentie op social media wordt gekeken en dat maar 7% de complete video uit kijkt (vs. 65% bij TV). De aandachtspanne omvat nooit meer dan 5 seconden. Belangrijk dus om in de eerste 2 seconden van je video je merk duidelijk kenbaar te maken en je creatie goed op orde te hebben.

Marnienke van der Malen

Marnienke van der Maal

Research Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025