Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Nederlanders op vakantie
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoeveel nederlanders zijn er straks tegelijk op vakantie
Nieuws
13 juli 2022

Hoeveel Nederlanders zijn er straks tegelijk op vakantie?

De zomervakantie staat voor de deur. Iedereen staat te trappelen om lekker op pad te gaan. Vanaf halverwege juli tot en met eind augustus zit heel Nederland massaal in het buitenland en heeft het dus geen zin om te adverteren. Of wel?

ZIGT zocht het voor je uit!

Door corona kromp in 2020 het wereldwijde toerisme met 73 procent. In de voorgaande periode vanaf 2001 groeide het wereldwijde toerisme juist (m.u.v. 2003 en 2009) met gemiddeld meer dan 4 procent per jaar. Met of zonder coronabeperkingen blijft het aantal vakanties binnen Nederland redelijk stabiel. In 2019, zonder corona dus, gingen 8,7 miljoen mensen in eigen land op vakantie en in 2020 waren dit er 8,5 miljoen. Het aantal Nederlanders met een vakantiebestemming in het buitenland zakte echter van 11,1 miljoen naar 7 miljoen. Ook de duur van deze vakanties halveerde net als de hoeveelheid geld die daaraan gespendeerd werd. Ook gingen we minder vaak op vakantie. Waar we in 2019 nog gemiddeld 2,4 keer op vakantie gingen, waren we in het corona jaar 2020 gemiddeld slechts 1,7 keer op vakantie.

Vakantievibes 2022

Maar wat kunnen we nu verwachten voor de zomer van 2022. In 2019 ging 83% van de Nederlanders minimaal 1x op vakantie, dit zijn bijna 14,5 miljoen Nederlanders. Uit het vakantieonderzoek van de ANWB van begin 2022 blijkt dat 8 van de 10 Nederlanders dit jaar minimaal 1x op vakantie wil. Om een goede voorspelling te kun en doen van het aantal mensen die deze zomer op vakantie gaan gebruiken we dus 2019 als peiljaar. Maar hoeveel mensen waren in 2019 dan tegelijk op vakantie?

Niet allemaal tegelijk

Gelukkig gingen die 14,5 miljoen Nederlanders niet allemaal tegelijk op pad. Uit onderzoeken van het CBS blijkt dat ongeveer 10 miljoen Nederlanders in het hoogseizoen gaan. In de piekweek, wanneer alle drie de regio’s zomervakantie hebben, waren er ruim 3,7 miljoen Nederlanders op vakantie. Dat is ongeveer 20% van de Nederlanders die tegelijk op vakantie zijn. Ruim een derde gaat binnen Nederland op vakantie (circa 35%) en 2,4 miljoen mensen gaan naar het buitenland. Een snelle rekensom leert ons dat op het allerhoogste punt van de vakantiedrift, in de drukste vakantieweek van het jaar, dan zo’n 13,8% van de Nederlandse bevolking in het buitenland te vinden is. De overige 86,2% is dan natuurlijk nog prima te bereiken met Nederlandse media.

Dus wij zouden zeggen: profiteer van de (vaak) lagere mediatarieven en maak lekker gebruik van die goede vakantievibes in de zomer van 2022.

Bronnen:  CBS, continu vakantieonderzoek, 2017-2022.
ANWB vakantieonderzoek, januari 2022.  

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail gerust.

Merel Tukker

Merel Tukker

Research Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding
vlag

Campagne ‘De Bouw Maakt Het’ groot succes

  • Strategy & Insights
  • Retail
Flessen wijn

66% lagere kosten per advertentie-aankoop met de Dynamic Image Editor van Channable

  • Strategy & Insights
  • Retail
Afbeelding van de statiegeldblik

Blikvanger campagne

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Charity
Afbeelding van een koe

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Charity
A56-thumbnail

Effectieve promotiecommunicatie door Welkoop: Van test naar always-on

  • Strategy & Insights
  • Performance
peeze-logo

Peeze realiseert met compact budget en slimme keuzes een stijging in het aantal zoekopdrachten

  • Strategy & Insights
  • Retail
A65-thumbnail

Meedenken als fundament voor een succesvolle samenwerking

  • Strategy & Insights
  • Retail

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025