Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Kies je voor dv360 google ads de voor en nadelen op een rij
Nieuws
29 februari 2024

Kies je voor DV360 of Google Ads? De voor- en nadelen op een rij

In het doolhof van digitale marketingtools staan DV360 (Display & Video 360) en Google Ads bekend als meest vertrouwde inkoopplatforms (DSP’s). Deze platforms vormen beide de basis in online adverteren, maar hebben elk hun eigen specialiteiten. In dit artikel zetten we de belangrijkste verschillen tussen beide platforms op een rijtje.

1. Doel en Scope

Google Ads: Een alles-in-één platform dat verschillende advertentie-indelingen ondersteunt, zoals zoekadvertenties, display-advertenties, YouTube-video’s en app-promotie. Hiermee kun je campagnes opzetten die overal op het uitgebreide netwerk van Google verschijnen: van zoekresultaten tot websites, YouTube en mobiele apps. Dit wordt ook wel het Google Display Network (GDN) genoemd.

DV360: Dit platform is gespecialiseerd in display-, audio- en video-advertenties. Het is ontworpen om het proces van plannen, kopen en meten van digitale media over verschillende kanalen te vereenvoudigen. Het platform steekt iets geavanceerder in elkaar en kent meer schaalbaarheid.

2. Advertentieformaten

Google Ads: Specialiseert zich in zoekadvertenties (SEA), display-advertenties en YouTube. Binnen de displaycampagnes gaat het hier veelal om standaard IAB-formaten (formaten die zijn vastgesteld door het Interactive Advertising Bureau). Écht impact maken is hiermee relatief lastig. Adverteerders kunnen het formaat kiezen dat het beste bij hun campagnedoelen past, bijvoorbeeld het formaat dat het meest kostenefficiënt klikken naar de website realiseert.

DV360: Specialiseert zich in display, video en audio. Binnen dit platform kunnen dus géén zoekadvertenties ingekocht worden. Een belangrijk verschil tussen display bij DV360 en Google Ads is dat binnen DV360 grote, impactvolle formaten ingezet kunnen worden. Denk aan een interactieve ‘conversational banner’, Homepage Takeover of andere vormen van rich media. Tevens gaat video bij DV360 verder dan enkel YouTube, zo kan er bijvoorbeeld zowel instream (pre-roll) als outstream video ingekocht worden bij bijvoorbeeld titels als nu.nl, telegraaf.nl of kijk.nl (Talpa). Audio is binnen Google Ads helemaal niet mogelijk, maar binnen DV360 zet je gemakkelijk een campagne op die te beluisteren is op bijvoorbeeld Spotify of SoundCloud.

Voorbeeld van adverteren met Google Ads en DV360

3. Doelgroep Targeting

Google Ads: Biedt verschillende targetingopties op basis van zoekwoorden, demografie, interesses en gedrag. Zoekadvertenties spelen vooral in op gebruikersintentie, de doelgroep krijgt immers alleen de advertentie te zien wanneer zij in de zoekmachine op een bepaald onderwerp zoeken.

DV360: Biedt meer geavanceerde doelgroepsegmentatie en targetingmogelijkheden ten opzichte van Google Ads. Adverteerders kunnen gebruikmaken van first party data, third party doelgroepsegmenten en inzichten van Google (interesse/zoekgedrag) om hun doelgroep nauwkeurig te bereiken. Vooral de mogelijkheid om gebruik te maken van andere data-inzichten is hierin een groot voordeel, zo kunnen grote partijen zoals Mediahuis en DPG verschillende doelgroepen samenstellen op basis van inloggegevens en/of leesgedrag, en deze middels specifieke deals beschikbaar stellen binnen het DV360-platform. Aangezien het cookieloze tijdperk steeds dichterbij komt, is deze first party data relevanter dan ooit.

4. Inkoopmethoden

Google Ads: Maakt gebruik van een biedingssysteem waar adverteerders biedingen instellen voor zoekwoorden of concurreren in advertentieveilingen voor display en video. Kosten worden berekend per duizend vertoningen (CPM), op basis van klikken (CPC) of op basis van conversies (CPA).

Binnen Google Ads blijft er slechts ‘rest-inventory’ over, dat alleen beschikbaar is via de open markt. Dit betekent dat premium plaatsingen vaak al zijn ingenomen, waardoor advertenties zichtbaar zijn op minder kwalitatieve domeinen of posities. Bovendien is exploitant DPG (bekend van onder andere domeinen zoals nu.nl en ad.nl) bezig met het uitfaseren van de open markt, waardoor het nu alleen nog mogelijk is om via deals – bijvoorbeeld via DV360 – in te kopen. Aangezien deze titels een enorm (en kwalitatief) bereik hebben, betekent dit dat er veel inventaris verloren gaat bij het inkopen via Google Ads. Overigens kan DPG-inventaris ook worden gekocht via de DPG Ad Manager, waarover we vorig jaar nog een artikel schreven over de introductie ervan.

DV360: Ondersteunt programmatic advertising, wat betekent dat adverteerders het inkoopproces automatiseren en in real time advertentieruimte kopen via veilingen. Hierbij zijn tevens verschillende mogelijkheden om campagnes in te kopen:

  • Programmatic Guaranteed: Een vorm van programmatic advertising waarbij adverteerders gegarandeerde advertentieruimte kopen bij uitgevers tegen een vooraf overeengekomen prijs.
  • PMP-deal: Een Private Marketplace-deal (PMP) is een privéovereenkomst tussen adverteerders en uitgevers waarbij premium advertentieruimte wordt aangeboden via een exclusieve, niet-openbare veiling, waardoor adverteerders selectiever kunnen zijn in het kiezen van specifieke inventory en toegang hebben tot premium plaatsingen én door de uitgever aangeboden doelgroepen.
  • Open market: reguliere manier van inkopen, waarbij advertentieruimte openbaar beschikbaar is voor aankoop door adverteerders via real time bidding (RTB) platforms, zonder beperkingen op toegang of selectiviteit.
Funnel van Programmatic Guaranteed, Private Marketplace-deal, Open Market

5. Toegankelijkheid

Google Ads: Zeer toegankelijk voor een breed scala aan adverteerders, variërend van de bakker om de hoek tot aan grote multinationals. Het platform is relatief simpel in gebruik en om die reden ook toegankelijk voor iedereen. Tevens zijn geen minimumbudgetten nodig om een account op te zetten en een campagne te draaien.

DV360: Een iets geavanceerder platform met krachtige functies voor programmatic buying, geavanceerde targeting en diepgaande rapportages. Toegang tot DV360 is over het algemeen iets beperkter en wordt veelal gebruikt door grotere adverteerders of agencies, waarbij een team aan (programmatic) specialisten beschikt over een aantal certificaten. Met het gebruik van DV360 gaat wel een minimum budget gepaard, zodoende kunnen (kleine) adverteerders niet snel een eigen account opzetten. In de praktijk kunnen kleinere adverteerders gebruik maken van een overkoepelend DV360-account van agencies zoals ZIGT.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een gebruiksvriendelijk platform met een breed scala aan advertentiemogelijkheden is Google Ads geschikt. Als je echter gespecialiseerde functies, geavanceerde targeting, extraverte/impactvolle creaties en diepgaande rapportage nodig hebt, is DV360 de juiste keuze. Binnen dit platform is ook steeds meer mogelijk als je kijkt naar recente ontwikkelingen, zoals het meten van en optimaliseren op attentie en het minimaliseren van uitstoot van campagnes.

Het is ook mogelijk dat je beide platforms gebruikt als onderdeel van een uitgebreide digitale marketingstrategie, waarbij je profiteert van de complementaire functies van elk platform.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag met ons in contact? Mail dan gerust

Foto van Thijs Ravensbergen

Thijs Ravensbergen

Programmatic Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025