Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A43-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Lineaire tv kijktijd holt achteruit bestedingen aan tv reclame stijgen
Nieuws
22 maart 2023

Lineaire TV kijktijd holt achteruit, bestedingen aan TV-reclame stijgen

Onlangs kwamen diverse vakgenoten bijeen bij Move Amsterdam voor de presentatie van het Screenforce TV jaarrapport 2022. Hier werden wij bijgepraat over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van TV, Video on Demand (VOD) en het nieuwe Nationale Media Onderzoek (NMO).

Bestedingen

  • Bestedingen zijn in 2022 gestegen naar 977 miljoen t.o.v. 2021, een stijging van 8%. Dit heeft ook te maken met een herstel in Q1 2022 na de lockdown in Q1 2021.
  • Spotbestedingen zijn gestegen met 8,3% (vooral het eerste kwartaal, +30%!).
  • Non-spot bestedingen groeiden met 6,5%, wat voornamelijk komt door de toenemende vraag naar billboard-advertising.

Stijging van de bestedingen lijkt positief voor de TV-markt, maar dat is  het niet. De stijging is voornamelijk het gevolg van de duurdere reclamezendtijd. Het aanbod groeit niet mee, waardoor adverteerders veelal kiezen voor de duurste inkoopvorm om verzekerd te zijn van zendtijd.

 

Kijktijd

 

Vorig jaar keken we 182 minuten per dag naar het TV-scherm (lineaire TV, uitgesteld kijken en overige video content). Een daling van 9% t.o.v. 2021. Hoe kan dat? Volgens Screenforce:

  • Effect van de lockdowns in 2020 en 2021 waardoor de schermtijd destijds is gestegen en in 2022 weer terug ‘op niveau is’.
  • Daarnaast was het WK-effect in 2022 een stuk minder groot dan wanneer het WK in de zomer was gehouden.
  • De Formule 1 is van het lineaire Ziggo-kanaal naar het Viaplay VOD-platform zijn gegaan. Ook Darts is van lineair naar Viaplay gegaan.
  • Het weer: in het najaar was het redelijk warm wat ook van invloed is op de kijkcijfers.

Wat ons opvalt, en dus belangrijk om te vermelden, is dat de totale kijktijd in pre-corona jaar 2019 uitkwam op 190 minuten. In die zin is het verschil slechts 8 minuten met 2022. Echter zie je in die drie jaar wel een extreme daling in het lineair kijken (135 minuten in 2019 tegenover 109 minuten in 2022). Dit komt maar deels ten gunste van uitgesteld kijken (van 20 naar 30 minuten per dag) en overig schermgebruik (van 35 naar 43 minuten per dag).

tv-screen-time

Hoe nu verder?

TV bestedingen stijgen, wat niet heel gek is vanwege de prijsstijgingen. Bij te weinig aanbod, kiezen veel adverteerders voor de duurste inkoopvorm om verzekerd te zijn van zendtijd. Ook omdat er nog niet echt een goed alternatief is.

Inmiddels zien we ook dat het Online Video landschap versnippert. Er zijn steeds meer varianten. Het lijkt erop dat VOD een verdringingsmarkt wordt. Er zijn steeds meer aanbieders en abonnementsvormen, maar de meeste mensen hebben 2, hooguit 3 accounts.

Vraag is dan ook hoe we het aanbod kunnen verruimen? Zowel lineair als via de online video platforms? Het mogelijk antwoord daarop is Connected-TV en Addressable-TV. Addressable TV is in een aantal (Europese) landen al mogelijk. In Nederland is enige tijd geleden een pilot gestart, maar die is in het kader van de privacy destijds stopgezet. Op dit moment vindt er een pilot plaats met Vodafone Ziggo. Hierover horen we binnenkort meer.

NMO

Met betrekking tot het nieuwe kijkonderzoek binnen het mediabereiksonderzoek NMO zijn we ook helemaal bijgepraat. De uitrol voor het nieuwe kijkonderzoe k zal fase voor fase plaatsvinden.

Het nieuwe TV panel zal geen 2.650 maar 3.900 personen bevatten. Deze extra panelleden worden binnenkort geworven waarna het nieuwe TV-onderzoek op maandag 28 augustus van start zal gaan. Het nieuwe TV-onderzoek zal in 2024 eveneens aangevuld worden met data uit de appmeting van Ipsos.

Voordelen van het nieuwe onderzoek:

  • Het onderzoek zal een stuk robuuster worden met de uitbreiding van het panel en de toevoeging van de data uit het Ipsos panel.
  • Nieuwe meter meet fijnmaziger.
  • Herkenning van addressable commercials mogelijk door fijnmazige meting.
  • Toevoeging van kijkgedrag op online devices (op programma- en commercialniveau).
  • Beter inzicht in gebruik VOD-platforms (op merkniveau)

Uiteindelijk worden alle de mediabereiksonderzoeken van alle silo’s geïntegreerd, maar voor dit Crossmedia onderzoek moeten we nog even geduld hebben.

 

Meer informatie?

Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Bron: TV Screenforce jaarrapport 2022 & live presentatie d.d. 16 maart 2023

Contact?

Foto van Chantal Balder

chantal Balder

Media Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025