Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A46-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Online gedrag van nederlanders uitgelicht
Nieuws
16 juni 2022

Online gedrag van Nederlanders uitgelicht

Online gedrag van Nederlanders: we lezen en schrijven er veel over, en omdat het zo snel verandert, blijft het een interessant onderwerp om te volgen. Vorige week verscheen het What’s Happening Online onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Al 15 jaar voeren zij dit onderzoek uit onder Nederlanders van 18 jaar en ouder, en splitsen daarbij de resultaten uit naar vier generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Wat zijn de meest interessante resultaten voor deze generaties?

Social media en influencers belangrijk voor Generatie Z

Voor Generatie Z (in dit onderzoek aangeduid uit de jaren 1996 – 2006) is en blijft social media de place to go: het is de plek waar ze nieuwe producten of merken leren kennen en aankopen doen. Een groot deel klikt na het zien van een advertentie op social media door naar de website en ook influencers doen het bij deze groep goed. Twee derde volgt één of meerdere influencers en bijna driekwart onderneemt actie (informatie opzoeken, merk volgen) wanneer een influencer een product aanbeveelt. Ook het gebruik van TikTok stijgt en we zien ook meer LinkedIn-gebruikers: deze generatie is inmiddels toegetreden tot de arbeidsmarkt. Een opvallende stijging is het gebruik van flitsbezorgers: die zijn namelijk erg populair. Het voldoet dan ook aan hun behoeftes: snelheid en flexibiliteit. Wanneer iets niet op voorraad is of ze moeten te lang wachten op het product, haken ze af.

Millenials: koplopers in online shoppen

Dan door naar de Millennials (geboren tussen 1982-1996), die al jarenlang koplopers zijn in het online shoppen. Zo shopt 28% wekelijks online. Een goede uitstraling van de website en goede reviews (48% checkt eerst reviews voordat ze iets kopen) halen hen over om iets bij je te kopen. Ook laten Millennials zich tegenwoordig goed inspireren door influencers en advertenties, maar wel in mindere mate dan Generatie Z. 46% heeft in het afgelopen jaar producten via social media gekocht en 35% koopt wel eens een product na het zien van een advertentie op social media. Net als bij Generatie Z is snelheid een belangrijke factor bij Millennials, dat is vooral terug te zien bij het groeiende aandeel dat boodschappen online bestelt: 53% doet dit regelmatig. Omdat zij als eerste generatie zijn opgegroeid in het digitale tijdperk, zien ze dat hun (groot)ouders hier wat meer moeite mee hebben, daarom zijn ze meer bezig met digitale inclusie en helpen ze regelmatig iemand bij het regelen van online zaken.

Generatie X bijna net zo digitaal als jongeren

Zo komen we bij Generatie X (1962 – 1982) die elk jaar een stukje digitaler zijn geworden. Inmiddels zijn zij net zo actief op hun smartphone als de jongere generaties en dit aandeel groeit alleen maar. 20% shopt wekelijks online, 76% via de laptop en 53% via mobiel, daarbij verwachten ze wel een gemakkelijk bestelproces, een goede bezorgservice en duidelijke informatie bij de producten. Ook keurmerken zijn belangrijk, 49% let hierop. Goed en gemakkelijk contact hebben met de klantenservice is ook van belang: 31% geeft namelijk aan dat ze hier weleens moeite mee hebben. Belangrijk dus om deze blokkades zoveel mogelijk te verhelpen om Generatie X aan je te binden.

Fysiek winkelen belangrijk voor Babyboomers

Last but zeker not least: de Babyboomers (1947 – 1962), die door de coronacrisis veel online hebben moeten doen en regelen. Ze gaan het liefst weer naar de winkel in plaats van online te shoppen. 69% doet graag fysiek boodschappen. Online aankopen doen gebeurt wel, 35% koopt maandelijks producten online, en hierbij wordt vooral gelet op een goede bezorgservice (53%) of een keurmerk (44%). 39% geeft aan producten via social media te hebben gekocht, en 27% gebruikt social media om met bedrijven in contact te komen. Social media wordt het liefst gebruikt voor inspiratie en sociaal contact. 66% gebruikt Facebook en 63% kijkt daar meerdere keren per dag op.

Live tv kijken via internet verder toegenomen

Naast de cijfers per generatie, zijn er ook interessante resultaten beschikbaar voor de brede doelgroep Nederlanders van 18 jaar en ouder. Zo is te zien dat steeds meer Nederlanders thuis apparaten gebruiken die verbonden zijn met internet, stijgt het gebruik van het tablet weer wat meer, kijkt men vaker tv, video en films via de smartphone en is de populariteit van live tv kijken via internet verder toegenomen. Internetten op de smartphone wordt nu net zo vaak gedaan als via de laptop/desktop. Er wordt nog steeds het meest gekeken via betaalde diensten, maar live tv streamen neemt wel toe in populariteit.

Online boodschappen bestellen en flitsbezorging populair

Het doen van online aankopen daalt iets in vergelijking met de periode tijdens de coronacrisis, maar ligt wel hoger dan in 2020. Corona heeft daarmee blijvend impact gehad op de online koopfrequentie. Aankopen via de smartphone is gestegen, via de laptop juist minder geworden. Het online bestellen van boodschappen blijft populair, net als het gebruik van flitsbezorging: twee op de vijf Nederlanders maakt hier gebruik van (was 10% bij de vorige meting). Onder de jongere generaties is dit populairder dan onder de oudere generaties.

Social media gebruik over de jaren heen

In elk onderzoek naar mediagedrag blijft het social media gebruik een interessante focus. Zo maken we gemiddeld gebruik van drie tot vier sociale netwerken. Het leukste plaatje blijft het sociale netwerk gebruik over de jaren heen, waar Whatsapp al sinds 2018 Facebook heeft ontstegen en nog steeds koploper is. Instagram volgt op afstand op de derde plek. TikTok wordt sinds 2020 meegenomen en laat een flinke, significante stijging zien.

social-media-use-graph

Whatsapp is onder alle generaties populair. Waar het gebruik van TikTok flink blijft stijgen onder Generatie Z en zij Instagram en Snapchat ook niet links laten liggen, zijn de Generatie X en Babyboomers vooral te vinden op Facebook. LinkedIn is vooral voor de Millennials en Generatie X interessant, hoewel daar nu ook een opmars te zien is onder de Generatie Z.

social-media-use-table

Naast deze media insights bevat het rapport nog interessante resultaten over online finance & safety. Het rapport is via de website van Ruigrok Netpanel te downloaden.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025