Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
plastic-hero
  1. Home
  2. Cases
  3. Plastic fantastic bekendheid statiegeld op kleine plastic flesjes no time naar 90

Case Plastic fantasticPlastic fantastic: bekendheid statiegeld op kleine plastic flesjes in no time naar 90%

Wie afgelopen zomer in het bos of aan het strand was, heeft het met eigen ogen kunnen zien. Er ligt een enorme hoeveelheid plastic flesjes in de natuur. Als je je beseft dat de afbraak van een Petflesje maar liefst 500 jaar duurt en sommige andere plasticsoorten helemaal niet afbreekbaar zijn, begrijp je dat dit zo snel mogelijk moet veranderen. Aan ZIGT de uitdaging om te zorgen dat iedereen in Nederland van 13 jaar en ouder hier zo snel mogelijk van op de hoogte is.

Uitgangspunt

Dankzij eerdere vergelijkbare bewustwordingscampagnes wisten we dat we de brede doelgroep niet in een vroeg stadium moeten overvoeren met verschillende sub-boodschappen. In plaats daarvan is het zaak zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van onze kernboodschap: er zit nu statiegeld op kleine plastic flesjes. Een belangrijk inzicht is dat niet alleen de aankoop- en inleverpunten belangrijke touchpoints zijn in de customer journey, maar de momenten rond de consumptie, die vaak “on the go” plaatsvindt. Juist dan is het van belang om mensen te attenderen op de aanwezigheid van statiegeld om te voorkomen dat zij de flesjes na consumptie weggooien in prullenbak of, erger nog, natuur.

In de zomer trekt iedereen, als de weer- en virusgoden het toelaten, er het liefst massaal op uit om te genieten van al het moois dat ons land te bieden heeft. Omdat er juist dan, “on-the-go”, gebruik gemaakt wordt van kleine plastic flesjes, kozen we er voor buitenreclame (OOH) een centrale rol te laten spelen in de campagne. Niet zomaar willekeurige OOH-inzet, maar juist met als doel: bereik realiseren bij een brede doelgroep op het juiste moment en op relevante locaties. Op deze manier konden we mensen op een relevant moment bereiken met onze boodschap en ze motiveren hun plastic flesje niet weg te gooien of achter te laten in de natuur, maar in te leveren op een van de vele inleverpunten. Die momenten, zo realiseerden we ons, waren niet alleen bij aankoop en inlevering, maar vooral daartussenin. Op het moment dat mensen het gekochte plastic flesje leegdrinken.

Om mensen op dat moment te bereiken hebben we een mediastrategie gemaakt met een sterke focus op Out of Home. Dat was zeker niet de meest voor de hand liggende optie. Een tv-campagne in de stijl van Postbus 51 was dan een eenvoudigere weg geweest om te bewandelen. Maar dan was een belangrijk deel van de doelgroep, mensen tussen de 13 en 30 jaar, niet voldoende bereikt.

plastic-promo-tram

Juist om direct gedragsverandering te kunnen bewerkstelligen wilden we de gehele zomer verschillende relevante touchpoints realiseren en zo de gebruiker confronteren met de boodschap wanneer zij hier maximaal ontvankelijk voor is – op het moment van aankoop én 'on the go'. En die relevantie realiseren kan met OOH-media.

Het zwaartepunt van de campagne lag daarom op zichtbaarheid met (digitale) OOH rondom supermarkten, openbare parken, kustplaatsen, sportverenigingen, stadscentra en het vervoer naar deze plekken.

Inzet

In de supermarkten attendeerden Point of Sale-materialen en digitale schermen bij de entree en de kassa de consument op het nieuwe systeem. En met DOOH speelden we in op de weersomstandigheden: geen stranddag? Dan ook geen communicatie bij strandopgangen. De tram naar het Scheveningse strand hebben we bestickerd (zie foto) en met busreclame zijn ook vele reizigers bereikt. Green graffiti bij prullenbakken rondom en in parken, moesten mensen weerhouden van het weggooien van hun flesjes. Deze ‘groene’ manier van adverteren past overigens heel mooi bij campagnes die milieubewustzijn stimuleren. Promotiemateriaal en speciale donatiebakken attendeerden dorstige sporters op het nieuwe statiegeldsysteem. Tenslotte genereerden we met de inzet van meerdere landelijke abricampagnes een hoog bereik op relevante locaties en wanneer men “on the go” was.

Aanvullend is de campagne uitgerold op de verschillende social media kanalen (met geo-targetting) en In-app advertising op onder andere weer- en openbaarvervoerapps.

plastic-graph
plastic-bottle

Het resultaat:

En Door...

Aan het eind van de zomer was het aantal mensen dat wist dat er statiegeld zit op kleine plastic flesjes gestegen van 51 naar maar liefst 94 procent. Een prachtig resultaat in een sport- en post-coronazomer waarin heel veel andere partijen en instanties de aandacht van de consument vroegen. Bovenstaande grafiek laat zien dat het uiteindelijk gewenste effect, minder zwerfval, direct gerealiseerd is. Werden er eerst 9,7 flesjes per vierkante kilometer gevonden, eind 2021 zijn dit er nog maar 2,9. Dit is een afname van maar liefst 70%. En daar zijn we trots op!

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
ZIGT op Groei - NIO

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing

Podcast
25 september 2025
Print versus digitaal

Waarom de fysieke folder nog steeds onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

22 september 2025
Streaming

Amazon en Netflix bundelen krachten binnen streaming-advertising

11 september 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Video digitale toegankelijkheid

Het belang van digitaal toegankelijke website

Video update
20 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap volgens ZIGT

De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap

Video update
05 augustus 2025
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek