Hoe maken we de digitale advertentiewereld duurzamer?
Duurzaamheid is deze eeuw een van dé onderwerpen onder de bevolking. Klimaatverandering is een feit, hier kan men niet meer omheen. Vanuit allerlei branches wordt inmiddels hard gewerkt om de ‘carbon footprint’ te verlagen, zo ook binnen de digital advertising branche.
Wat voor footprint laat de digital-advertisingwereld achter?
Ook digital advertising heeft te maken met een hoge CO2-uitstoot; het totale internetgebruik veroorzaakt 3,7% van de totale uitstoot wereldwijd, waarin digital advertising een groot aandeel heeft.
Scope3 is een techbedrijf dat onderzoek heeft gedaan naar de uitstoot in onze branche (https://scope3.com/research). Om de ernst van deze uitstoot in beeld te brengen, heeft Scope 3 een vergelijking gemaakt die de uitstoot op een begrijpelijke manier illustreert.

Op DMEXCO 2023 tijdens de Sustainability Summit was Sanofi één van de sprekers die sprak over de CO2-uitstoot in digital advertising. Zij presenteerden de volgende interessante vergelijking: 1.500.000 impressies heeft dezelfde uitstoot als een enkele vlucht van Londen naar New York.

Met deze cijfers in gedachten kunnen we concluderen dat impact van onze branche op de CO2-uitstoot erg groot is.
Welke elementen zorgen voor deze hoge uitstoot?
Er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat de ‘carbon footprint’ hoog is. Hier willen we er een paar van benoemen:
1. Biedingsproces: Er zijn binnen de advertising en dan met name binnen de programmatic advertising, heel veel verschillende in- en verkoopsystemen. Deze inkoopsystemen worden gebruikt om digitale marketingcampagnes te boeken, terwijl de verkoopsystemen worden ingezet om de advertentieruimte (slots) op een website te vullen. Grote nieuwssites bevatten vaak tientallen van deze slots op één pagina. Elk van deze systemen zorgt voor uitstoot via de servers die ze gebruiken om data op te slaan of advertenties te laden. Door het aantal in- en verkoopsystemen te beperken, kan de uitstoot verminderd worden.
In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien over hoe gefragmenteerd zo een ecosysteem eruitziet voor één website:

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.














