Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe maken we de digitale advertentiewereld duurzamer
Nieuws
09 november 2023

Hoe maken we de digitale advertentiewereld duurzamer?

Duurzaamheid is deze eeuw een van dé onderwerpen onder de bevolking. Klimaatverandering is een feit, hier kan men niet meer omheen. Vanuit allerlei branches wordt inmiddels hard gewerkt om de ‘carbon footprint’ te verlagen, zo ook binnen de digital advertising branche.

Wat voor footprint laat de digital-advertisingwereld achter?

Ook digital advertising heeft te maken met een hoge CO2-uitstoot; het totale internetgebruik veroorzaakt 3,7% van de totale uitstoot wereldwijd, waarin digital advertising een groot aandeel heeft.

Scope3 is een techbedrijf dat onderzoek heeft gedaan naar de uitstoot in onze branche (https://scope3.com/research). Om de ernst van deze uitstoot in beeld te brengen, heeft Scope 3 een vergelijking gemaakt die de uitstoot op een begrijpelijke manier illustreert.

wasmachine informatie

Op DMEXCO 2023 tijdens de Sustainability Summit was Sanofi één van de sprekers die sprak over de CO2-uitstoot in digital advertising. Zij presenteerden de volgende interessante vergelijking: 1.500.000 impressies heeft dezelfde uitstoot als een enkele vlucht van Londen naar New York.

duurzaam afbeelding

Met deze cijfers in gedachten kunnen we concluderen dat impact van onze branche op de CO2-uitstoot erg groot is.

Welke elementen zorgen voor deze hoge uitstoot?

Er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat de ‘carbon footprint’ hoog is. Hier willen we er een paar van benoemen:

1. Biedingsproces: Er zijn binnen de advertising en dan met name binnen de programmatic advertising, heel veel verschillende in- en verkoopsystemen. Deze inkoopsystemen worden gebruikt om digitale marketingcampagnes te boeken, terwijl de verkoopsystemen worden ingezet om de advertentieruimte (slots) op een website te vullen. Grote nieuwssites bevatten vaak tientallen van deze slots op één pagina. Elk van deze systemen zorgt voor uitstoot via de servers die ze gebruiken om data op te slaan of advertenties te laden. Door het aantal in- en verkoopsystemen te beperken, kan de uitstoot verminderd worden.

In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien over hoe gefragmenteerd zo een ecosysteem eruitziet voor één website: 

ecosysteem nederland

2. Creatie: De kwaliteit van de creatie heeft ook impact op de uitstoot. De zwaarte van de creatie in MB’s bepaalt hoe hard de server moet werken om de creatie in te laden. Door de creatie minder zwaar te maken, kun je de uitstoot verminderen. Een methode hiervoor kan zijn om van HD (High Definition, zwaar in MB’s) naar SD (Small Definition, minder zwaar in MB’s) over te schakelen.

3. Websites met véél advertenties: Er zijn websites waarbij je wordt overladen met advertenties. Doordat al deze advertenties moeten worden ingeladen, moeten de servers meer werken, wat uiteindelijk weer resulteert in méér uitstoot. Deze websites kunnen dit zelf verbeteren door minder advertentieposities op de website te plaatsen, of deze website kan juist worden vermeden door adverteerders.

Welke (tech)partijen zijn er?

Binnen de industrie zijn er een aantal techpartijen die op basis van de bevindingen die in de afgelopen jaren zijn gedaan, zijn gestart met het ontwikkelen van technologieën die inzichtelijk kunnen maken hoeveel de uitstoot precies is. Door deze inzichten kunnen de processen verbeterd worden, zodat een reductie in uitstoot plaats kan vinden. Een aantal daarvan benoemen we hieronder, aangezien deze tijdens de Sustainability Summit op DMEXCO ook werden uitgelicht:

  • Scope3: https://scope3.com/
  • Cedara: https://www.cedara.io/
  • ClimatePartner: https://www.climatepartner.com/nl
  • Greenbids: https://www.greenbids.ai/
  • Good-loop: https://good-loop.com/

ZIGT heeft Scope3 leren kennen. Verschillende exploitanten en sales houses bieden samenwerkingsmogelijkheden met Scope3 aan. Bovendien is Adform als eerste DSP ter wereld een samenwerking aangegaan met Scope3. Hierdoor kun je nu binnen je displaycampagne een Scope3-filter toevoegen, waardoor er geoptimaliseerd wordt naar domeinen met een lage uitstoot.

Het is ook belangrijk om domeinen en partijen uit te dagen met betrekking tot hun eigen uitstoot, zodat ook zij actie ondernemen.

Wat voor visie heeft ZIGT op deze ontwikkeling?

Als onafhankelijk bureau heeft ZIGT de vrijheid om de oplossingen die worden aangeboden en ontwikkeld worden met open armen te ontvangen. ZIGT zal hierin niet de wereld gaan veranderen, maar wij kunnen hierin wel ons steentje bijdragen. Door deze ontwikkelingen op de voet te volgen, kunnen wij in gesprek gaan met partijen die ons kunnen helpen met het verlagen van de CO2-uitstoot van onze adverteerders. Klimaatverandering is een probleem wat door de hele wereld aangepakt moet worden en hier kan onze branche aan bijdragen.

Contact?

ZIGT zal de komende maanden een visie gaan bepalen op dit onderwerp. De eerste campagne waarbij de CO2-vermindering centraal staat, staat inmiddels live. Wil je meer weten, neem dan contact met ons op of check regelmatig onze website zodat je onze publicaties over dit onderwerp niet mist.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Cover meta

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Nieuws
08 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024