Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Afbeelding van OOH-uiting met tekst 'word examinator'
  1. Home
  2. Cases
  3. Cbr werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort

Case CBRCBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort

  • Paid media
  • Performance

In 2022 werden veel werkgevers geconfronteerd met een personeelstekort, waaronder het CBR. Door de coronacrisis werden rijexamens uitgesteld, wat leidde tot wachttijden van soms wel twintig weken in de randstad. Om deze wachttijden te verminderen, moest het CBR meer examinatoren aannemen. Maar waar vind je geschikte kandidaten en hoe bereik je ze? Om snel een oplossing te vinden voor het personeelstekort, bundelden het CBR, creatief bureau Proof en ZIGT hun krachten, wat resulteerde in een succesvolle aanpak!

Het succes van de campagne is te danken aan twee belangrijke factoren. De video’s en advertenties zijn zéér opvallend en aansprekend en het mediaplan van ZIGT zit goed in elkaar. Daarnaast is er wekelijks overleg tussen ZIGT en de afdelingen Recruitment en Communicatie van het CBR. Hierdoor zitten we kort op de bal en kan de campagne snel geoptimaliseerd worden. Een zeer fijne samenwerking!

- Jeroen Koeleman • Marketing & Communicatie Adviseur, CBR

Hoe vinden we geschikte kandidaten?

Het werven van geschikte kandidaten is voor het CBR geen onbekende uitdaging. Tijdens het in kaart brengen van het bestaande sollicitatieproces trokken we enkele opvallende conclusies. Zo bleek een aanzienlijk aantal kandidaten pas in het sollicitatieproces ongeschikt voor de functie, gezien zij niet volledig wisten wat de functie inhield en niet volledig over de competenties beschikten. Dit benadrukte de noodzaak voor duidelijkere externe communicatie over de rol van een examinator. Daarnaast bleek dat het imago van het beroep van examinator verbetering behoefde.

Dus, hoe maken we van de functie van examinator weer een aantrekkelijk beroep? Hoe werven we kandidaten met de juiste vaardigheden om het dringende personeelstekort op te lossen? Dit was een behoorlijke uitdaging, zeker gezien de huidige tijd waarin bijna elke branche met een tekort aan personeel te maken had.

Wervingsvideo’s als krachtige basis

Om ervoor te zorgen dat meer gekwalificeerde sollicitanten zich zouden aanmelden, was het cruciaal om de verschillende competenties voor de functie van examinator goed te belichten. Proof heeft daarom met hoogwaardige video’s gezorgd dat deze competenties duidelijk werden gecommuniceerd.

In april 2023 lanceerde het CBR zijn allereerste wervingscampagne, gebaseerd op deze video’s. Deze video’s werden voornamelijk verspreid op online platforms zoals YouTube, Meta en LinkedIn. Dankzij deze platforms kon er op regionaal niveau worden getarget, wat cruciaal was omdat de vacatures niet landelijk, maar alleen in bepaalde regio’s beschikbaar waren. Dit stelde ons ook in staat om de budgetten efficiënt en doelgericht in te zetten.

De video’s van Proof waren van hoge kwaliteit en waren onder andere gericht op het verbeteren van het imago van het beroep van examinator. Zo bleken ze ook uitermate geschikt voor bioscoopreclame, waar optimaal gebruik van is gemaakt. Bioscoopreclame biedt een uitgelezen kans om impact te genereren, mits de juiste inhoud aanwezig is. Er is ook zorgvuldig gepland voor het tonen van deze reclames in bioscopen in regio’s waar de behoefte het grootst was.

Strategische call-to-actions

In de campagne werden twee verschillende call-to-actions op slimme wijze toegepast: ‘test jezelf’ en ‘solliciteer nu’. De ’test jezelf’-uitingen vormden het eerste contactmoment. Als mensen doorklikten, kwamen ze op een aparte landingspagina van het CBR, waar een zeer toegankelijke test kon worden afgenomen. Deze test leidde meteen tot de eerste kwaliteitsslag, omdat kandidaten direct na het invullen te zien kregen of ze geschikt zouden zijn als examinator. Om een tweede contactmoment te creëren werden degenen die de test hadden afgerond opnieuw benaderd met een ‘solliciteer nu’-boodschap. Bij interactie werden ze direct naar de vacaturepagina geleid om te solliciteren.

Samen succesvol aanpakken

De start van de campagne heeft gezorgd voor ontzettend veel sollicitanten. Tot op de dag van vandaag hebben we sinds de start van de campagne 737 sollicitatiegesprekken gevoerd. Ruim 100 gesprekken per maand. 737 gesprekken betekent nog meer verstuurde assessments en nog meer sollicitaties. Niet iedereen haalt het tot aan het gesprek. Hierdoor heb ik de capaciteit in ons team verhoogd, waardoor de doorloopsnelheid gewaarborgd kan worden.

- Dennis Fransbergen • Coördinator Examinatoren Werving en HR Adviseur, CBR

Meisje in auto met rijbewijs in hand

Het resultaat:

Een succesvol jaar met duidelijk vooruitzicht

2023: een volgeboekt jaar

De wervingscampagne bleek een enorm succes, niet alleen vanwege de toename van het gemiddelde aantal sollicitanten (een stijging van 400% per dag), maar ook vanwege de aanzienlijke verbetering in de kwaliteit van de kandidaten. Het percentage kandidaten dat zowel succesvol het sollicitatiegesprek als het vervolgassessment doorliep, steeg van 17,7% naar 25%. Dit resulteerde in het besluit van het CBR om het aantal beschikbare plaatsen in de klassen van september en december te verhogen van 24 naar 36 kandidaten. De tweede flight startte in juni. Doel hierbij was om de decemberklas ook gevuld te krijgen, en ook dit was gelukt. Een leuke bijkomstigheid: de klassen voor januari 2024 zijn ook meteen gevuld!

2024: een blik op de weg vooruit 

De toekomst van het CBR ziet er veelbelovend uit. De eerste klassen zijn al gevuld en de kandidaten die in september beginnen, starten hun opleiding in januari 2024. Daarna kan de decemberklas van start gaan in april. Hoewel het wervingsvraagstuk ook in 2024 nog van kracht zal zijn, is de eerste slag al geslagen! 

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
ZIGT op Groei - NIO

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing

Podcast
25 september 2025
Print versus digitaal

Waarom de fysieke folder nog steeds onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

22 september 2025
Streaming

Amazon en Netflix bundelen krachten binnen streaming-advertising

11 september 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Video digitale toegankelijkheid

Het belang van digitaal toegankelijke website

Video update
20 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap volgens ZIGT

De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap

Video update
05 augustus 2025
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding met man die muziek luistert

Open Universiteit: merkpositionering en kennisdeling via podcasting

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van een Pathé bioscoop

Maximale kijkimpact: offline impact met Pathé Thuis

  • Paid media
  • Performance
Header afbeelding van vrouw met bloem

Hoe Nederlandse vrouwen bonprix omarmden

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van etende mensen in een park

Het begint op Marktplaats

  • Paid media
  • Performance