Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Afbeelding van stroopwafel op koffie
  1. Home
  2. Cases
  3. Maak de daelmans stroopwafel wereldberoemd

Case DaelmansMaak de Daelmans Stroopwafel wereldberoemd!

  • Strategy & Insights
  • Branding

Soms komen er uitdagingen voorbij om je vingers bij af te likken. Daar is Daelmans Stroopwafels er één van. Door onze goede samenwerking met Brandgurus kwamen we juni 2021 in contact met Daelmans Banket. Wellicht zegt de naam Daelmans je niet zoveel, maar als je wel eens een stroopwafel eet, is de kans groot dat deze uit de Daelmans bakkerij komt.

Daelmans is een toonaangevende producent van stroopwafels

De stroopwafels van Daelmans worden niet alleen in Nederland lekker gevonden. De populariteit stijgt wereldwijd en daar zit een enorm groeipotentieel. Vandaar de opdracht vanuit Daelmans: ‘maak de Daelmans Stroopwafel wereldberoemd’

Door Daelmans zijn de eerste stappen al gezet: onder andere in de Verenigde Staten, door diverse partnerships. Zo ontvangt men bij een vlucht van United Airlines een Daelmans Stroopwafel als snack en heeft McDonalds de McFlurry Stroopwafel.

De VS is een logische keuze om de eerste stappen te zetten op weg naar world domination. De VS is zelf al een (gigantische) wereld op zich, dus waar beginnen we als onbekend merk, in een markt waar merken als Oreo en M&M’s rond de 100 miljoen dollar op jaarbasis aan media uitgeven? De uitdaging gaat hierbij zitten in het efficiënt en effectief bereiken van de doelgroep, via de juiste mediakanalen en met de juiste communicatieboodschap.

Reclame-uiting van Daelmans stroopwafels

Vind de juiste ontvanger

Dat juiste mediakanaal is in dit geval Social. In een markt van 330 miljoen potentials kan er via Social gesegmenteerd worden op interesse en demografie.

Bijkomend voordeel is dat we hierbij ook de doelgroep ‘leren kennen’. Foodlovers komen in vele verschijningen, maar welk gedeelte is nou het meest ontvankelijk voor de stroopwafel?

We zijn aan de slag gegaan in vijf steden in de VS: Orlando, Houston, Dallas, San Francisco en Seattle. Simpelweg omdat dit een doorsnede van de VS is en zich hier veel verkooppunten van Daelmans Stroopwafels bevinden. Dit lijkt maar beperkte omvang, maar let wel, het gezamenlijke inwonersaantal van deze steden is zo’n 5,5 miljoen mensen. Door getargete media-inzet kunnen we naast de mediametrics, ook de invloed op retailomzet inzien.

Always a good moment

Uit de koker van Brandgurus kwam de creatieve kapstok ‘Always a good moment’, een prachtig haakje om de communicatie aan op te hangen. Wij zijn daarmee aan de slag gegaan om de juiste doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken én beraken. 

We hebben een campagnestrategie bedacht waarbij media en creatie perfect op elkaar aansluiten. Omdat we allebei die disciplines in house hebben konden we vanaf begin van het proces samen optrekken, voor een optimaal resultaat. Zo hebben we de overkoepelende boodschap gekoppeld aan het stroopwafel productassortiment van Daelmans. 

De stroopwafel komt namelijk in vele vormen en maten: de standaard multiverpakking, de singles/duo’s en mini’s. We hebben deze uitvoeringen gekoppeld aan een drietal momenten: On-the-Go, Me-Time en Sharing. Omdat de eerste fase in het teken staat van verkennen van doelgroep en markt, is er besloten om niet te investeren in (kostbare) campagnefotografie, maar is de oplossing gevonden in een slim copyconcept.

Afbeelding met de tekst 'your favorite coffee buddy'
Afbeelding met de tekst 'your me-time snack'

Het resultaat

Getting there

Dat klinkt op papier natuurlijk allemaal goed, maar blijkt dat in de praktijk ook zo te zijn?

De resultaten na de eerste flights zijn veelbelovend. We hebben in de genoemde vijf steden een aantal interessante learnings opgedaan. Zo hebben we onder andere de doelgroep scherper kunnen stellen op gebied van leeftijd en interesses. Hierdoor kunnen we nog efficiënter te werk gaan.

Daarnaast hebben we ook gezien voor welk type uiting de doelgroep het meest ontvankelijk is. Dit helpt ook om de doelgroep steeds effectiever en efficiënter te benaderen en op deze manier ze enthousiast te krijgen voor het kopen van een Daelmans Stroopwafel.

Dat brengt ons tevens bij het mooiste resultaat: een gemiddelde afzetstijging van 31% in de vijf steden na de inzet van de mediacampagne. En de gemiddelde groei in rest van de markt in die periode was 15%. De eerste stap naar het wereldberoemd maken van de Daelmans Stroopwafel is gezet.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
ZIGT op Groei - NIO

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing

Podcast
25 september 2025
Print versus digitaal

Waarom de fysieke folder nog steeds onderdeel moet zijn van je marketingstrategie

22 september 2025
Streaming

Amazon en Netflix bundelen krachten binnen streaming-advertising

11 september 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Video digitale toegankelijkheid

Het belang van digitaal toegankelijke website

Video update
20 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap volgens ZIGT

De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap

Video update
05 augustus 2025
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van een man op een Veloretti fiets

Veloretti ziet een hogere Click Through Rate en meer Add-to-Carts door de inzet van Partnership Ads

  • Paid media
  • Branding
Twee mensen op een bank van Prominent

Prominent bindt nieuwe doelgroep razendsnel zonder de oude in de kou te laten staan

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Branding
Afbeelding van twee mannen bij een bespreking

Hoe Bavaria een sentiment keerde met een viral mediacampagne

  • Strategy & Insights
  • Branding