Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Twee mensen op een bank van Prominent
  1. Home
  2. Cases
  3. Prominent bindt nieuwe doelgroep razendsnel zonder de oude de kou te laten staan

Case ProminentProminent bindt nieuwe doelgroep razendsnel zonder de oude in de kou te laten staan

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Branding

Prominent is de marktleider op het gebied van relaxstoelen met comfortfuncties en wil in 2021 tien procent omzetgroei realiseren. Dit willen ze doen door banken en fauteuils aan te bieden die écht goed zitten en een combinatie bieden van design en zitcomfort. Hiermee willen ze een jongere doelgroep aan zich binden. Vraag aan ZIGT: Hoe kan Prominent een mediastrategie inrichten waarbij ze ‘écht goed zitten’ claimt, zonder de ‘oudere’ sta-op en relaxstoelenmarkt te verliezen? Een uitdaging waarbij tegelijkertijd nieuwe producten in de markt gezet gaan worden én een andere doelgroep moet worden aangesproken.

Van oud naar nieuw

Prominent is een bekende speler binnen hun huidige markt, met meer dan 70% bekendheid onder 65-plussers. Het bedrijf kent de wensen en behoeften van deze groep door en door.

Waar merken vaak een jongere doelgroep willen aanspreken, hebben wij geadviseerd vooral een andere doelgroep te willen bereiken. Iedereen wordt namelijk op een andere manier oud. Wij willen de media-inzet niet insteken op leeftijd, maar op hoe iemand in het leven staat. Oftewel welke mindset ze hebben. De doelgroep voor de nieuwe propositie wordt daarom uitgebreid richting de YEP (Young Elderly Person). Deze YEP herkent zich niet in de huidige doelgroep van Prominent, slaat niet aan op de bestaande positionering en associeert het merk met ‘voor oude mensen’. We beginnen dus niet op nul, maar op min tien.

Maar de huidige doelgroep willen we niet vergeten. Voor het huidige kopers-profiel willen we Prominent relevant houden en ligt de focus op actiecommunicatie. Voor de YEP willen we het merk relevant maken en dienen we ons in meerdere mate te richten op het raken van de doelgroep en het vertellen van het verhaal.

Media aanpak

Met behulp van de NOM Doelgroepmonitor (grootschalig onderzoek die gedetailleerde informatie geeft over onder andere sociaal-demografische gegevens, interesses, waarden én mediagedragingen). Via de vraag ‘Koopt geregeld en/of af en toe bij Prominent’ konden we het Huidige Kopers-profiel definiëren. De YEP hebben we gecreëerd op basis van kenmerken als ‘geregeld wandelen en/of fietsen’, ‘af en toe/geregeld tuinieren’ en ‘enigszins/sterk geïnteresseerd in gezonde levensstijl’. Opvallend is dat deze doelgroepen op veel vlakken van elkaar verschillen. Dit maakte het mogelijk om beide doelgroepen binnen hun eigen mediakanalen aan te spreken, beide met hun eigen relevante boodschap en vormde de basis van de mediastrategie.

Relevant maken

Robert Doornbos, voormalig Formule 1-coureur, en zijn vrouw Chantal Bles, interieurstyliste, werden het gezicht voor de YEP-campagne gericht op ‘écht goed zitten’. De campagne was zichtbaar en hoorbaar op zeer kwalitatieve kanalen, titels en momenten die hoog selectief zijn voor de YEP-doelgroep. Op TV is vooral ingezet op NPO Primetime, RTL4 Toptime, aangevuld met NPO Radio 1, 2, 4, 5 en ClassicFM. Het creatieve concept is ook door vertaald naar zichtbaarheid rondom de Formule 1 op Ziggo Sport, de thuisbasis van Doornbos. Prominent was zichtbaar tijdens de races en tijdens de zinderende finalerace zaten de gasten in de studio in een Prominent designstoel.

Samen met Chantal Bles (Chantal’s favorieten) is een contentformat ontwikkeld. In de video’s laat Chantal zien hoe je een woonkamer kan stijlen met de zitmeubelen van Prominent. Prominent als afzender zou de YEP niet overtuigen om de vlogs te bekijken, want deze groep voelt zich (nog) niet aangetrokken tot het merk. De 4 vlogs zijn daarom aangejaagd via branded content in de printuitgave, via online artikelen, social posts en de nieuwsbrieven van Libelle. Het platform heeft het hoogste bereik en is bovenmatig selectief voor de YEP. Een mooi partnership dat resulteerde in 15K views van de vlogs.

Relevant blijven

Olga Commandeur, de drijvende kracht achter het gymnastiekprogramma ‘Nederland in Beweging’ van Omroep Max, is als vertrouwd gezicht ingezet voor het aanspreken van het ‘huidige kopers-profiel’. In de communicatie lag de nadruk op de ‘winkel aan huis’-propositie met focus op sta-op en relaxstoelen. De boodschap wordt voornamelijk ingezet op TV bij ORN, NPO daytime en de themazenders, aangevuld met ORN radio, Sky Radio en 100%NL. Aangevuld met huis-aan-huis, regionale dagbladen, Plus Magazine, MAX en ANBO Magazine.

Het resultaat

Betere perceptie, dus meer verkopen

Om de doelstelling op omzet te realiseren, was het positief veranderen van de houding van de YEP t.o.v. Prominent de belangrijkste opdracht, waarbij de prestaties van de huidige markt minimaal op gelijk niveau moesten blijven. De herpositioneringscampagne is door Corona uiteindelijk (pas) in mei gestart en heeft binnen zes maanden geresulteerd in een aantoonbaar positief effect op zowel de perceptie van het merk als de omzetcijfers. De campagne weet significant het beeld van Prominent bij de YEP positief te veranderen. Het marktaandeel neemt sterk toe. Dit kan worden toegeschreven aan de nieuwe doelgroep die meer wil besteden om eindelijke écht goed te kunnen zitten. De strategie is succesvol gebleken en zal in 2022 doorgezet worden.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Streaming

Amazon en Netflix bundelen krachten binnen streaming-advertising

11 september 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Video digitale toegankelijkheid

Het belang van digitaal toegankelijke website

Video update
20 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap volgens ZIGT

De fusie tussen DPG & RTL: de impact van het medialandschap

Video update
05 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Teaser native ads artikel

Waarom zouden native ads onderdeel uit moeten maken van de mediamix?

Video update
11 juli 2025

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van een man op een Veloretti fiets

Veloretti ziet een hogere Click Through Rate en meer Add-to-Carts door de inzet van Partnership Ads

  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van stroopwafel op koffie

Maak de Daelmans Stroopwafel wereldberoemd!

  • Strategy & Insights
  • Branding
Afbeelding van twee mannen bij een bespreking

Hoe Bavaria een sentiment keerde met een viral mediacampagne

  • Strategy & Insights
  • Branding