Google Discover – Hoe werkt het en wat heb je eraan?
Gevonden worden in Google voordat mensen hun zoekopdracht doen. Dat is dé droom van menig ondernemer en marketeer. Wat als je je doelgroep kunt bereiken al vóórdat ze weten dat ze je nodig gaan hebben? Precies dat is mogelijk met Google Discover. In dit blog leg ik je uit wat Google Discover is, waar jouw content op Google Discover vertoond kan worden en hoe je je content optimaliseert voor Google Discover.
Wat is Google Discover?
Google Discover, eerder bekend als ‘Google Feeds’ en ‘Google Now’, probeert op basis van je interesses en je zoekgeschiedenis te voorspellen welke content op een bepaald moment relevant is voor jou. Google zoekt daarbij met behulp van een algoritme naar content waarvan het algoritme denkt dat die content relevant is voor jou. Google Discovery geeft dus de informatie die je nodig hebt, vóórdat je er zelf naar zoekt.
Google gebruikt hiervoor de informatie van je apparaat en andere Google-producten die je gebruikt. Ook je Google Calendar wordt hiervoor dus gebruikt. Als je bijvoorbeeld een vakantie gepland hebt naar Barcelona en je deze in je Google Calendar hebt gezet, neemt Google Discover deze informatie over om je restaurants in Barcelona aan te bevelen wanneer je daar bent.
Daarnaast maakt Google gebruik van gegevens die zijn opgeslagen in je Google-account. Dit zijn:
- Web en app-activiteit;
- App-gegevens van je apparaten;
- Contactgegevens van je apparaten;
- Locatiegeschiedenis;
- Locatie-instellingen.
Waar vind je Google Discover?
Wanneer je gebruik maakt van de Google app zie je je Discover-feed voorbijkomen. Op telefoons zie je ze ook op de homepagina van je browser voorbijkomen.
Let op: wanneer je ‘web- en app-activiteit’ uitstaan, zal je Google Discover niet kunnen personaliseren. Er wordt dan geen custom content weergegeven, maar de trends die op dat moment in je land spelen.
Welke content zie je in Google Discover?
Google Discover geeft zowel oude als nieuwe content weer. De belangrijkste maatstaf van Google is daarbij relevantie. Zolang het algoritme van Google het maar relevant vindt voor de gebruiker.
Verschillen Google Discover en Google Search
Relevante zoekresultaten voorspellen kan Google Search ook. Hoe verschilt dat dan met Google Discover? Waar Google Search de meest relevante informatie geeft op basis van een zoekopdracht, probeert Google Discover op basis van algoritmes te voorspellen welke informatie matcht met je interesses. Kort gezegd: Google wil niet alleen een zoekmachine zijn, maar ook een ontdekmachine.
Hoe kom je in Google Discover?
Hoe zorg je er nu voor dat jij vertoond wordt in Google Discover? Daar hoef je in eerste instantie niets voor te doen. Je content komt namelijk automatisch in aanmerking voor Google Discover! Je content moet alleen wél voldoen aan Google’s richtlijnen:
- De content moet zijn geïndexeerd door Google. Je kan met deze link testen of dat het geval is.
- Je content moet Google’s ‘nieuws en content-policies’ opvolgen.
Wanneer je content voldoet aan deze richtlijnen, kom je automatisch in aanmerking voor Google Discover. Het is dan aan het algoritme van Google om te bepalen of je content relevant genoeg is voor een bepaalde groep mensen. Gelukkig kun je je content wel optimaliseren hiervoor.
Hoe optimaliseer je content voor Google Discover?
Je content optimaliseren voor Google Discover is mogelijk en zeker niet moeilijk. De onderstaande tips om meer kans te hebben om te worden vertoond in Google Discover komen rechtstreeks van Google. Om de kans te vergroten dat jouw content door Google Discover wordt opgepakt kun je:
- Paginatitels gebruiken die de essentie van de content weergeven en geen clickbait zijn;
- Creëer hoogwaardige en interessante content. Houd daarbij vast aan het principe van Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (EAT).
- Boeiende afbeeldingen van groot formaat toevoegen aan je content. Een afbeelding wordt als ‘groot formaat’ beschouwd als deze groter is dan 1200px en de optie ‘max-image-preview:large’ Let hierbij wel op dat veel grote afbeeldingen je paginasnelheid vertragen, wat juist een negatief effect heeft op je content;
- Geen tactieken gebruiken die je content artificieel verhoogt, zoals het achterhouden van cruciale informatie van een plek of het gebruik maken van bots;
- Content maken die aansluit op huidige interesses, een verhaal vertelt of unieke inzichten geeft.
Hoe meet je je Google Discover succes?
Je kan meten hoe vaak je gezien bent via Google Discover in Google Search Console. Aan de linkerkant zie je in het menu een Discover icoontje.
Het kan zijn dat je de optie ‘Discover’ niet ziet staan in je Search Console. Als je deze niet ziet, dan heb je vermoedelijk nog niet de grens bereikt van 1000 weergaven op Discover in de afgelopen 16 maanden.
Conclusie
Samengevat is Google Discover een manier om je doelgroep te bereiken voordat ze überhaupt zelf ervoor hoeven te zoeken. Het is een zeer krachtig middel om in principe gratis nieuwe bezoekers naar je content te krijgen. Mocht je hulp nodig hebben bij het optimaliseren van je content of gewoon even willen sparren over Google Discover, neem dan contact met ons op!