Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
google discover
  1. Home
  2. Actueel
  3. Google discover hoe werkt het en wat heb je eraan
Nieuws
04 augustus 2021

Google Discover – Hoe werkt het en wat heb je eraan?

Gevonden worden in Google voordat mensen hun zoekopdracht doen. Dat is dé droom van menig ondernemer en marketeer. Wat als je je doelgroep kunt bereiken al vóórdat ze weten dat ze je nodig gaan hebben? Precies dat is mogelijk met Google Discover. In dit blog leg ik je uit wat Google Discover is, waar jouw content op Google Discover vertoond kan worden en hoe je je content optimaliseert voor Google Discover.

Wat is Google Discover?

Google Discover, eerder bekend als ‘Google Feeds’ en ‘Google Now’, probeert op basis van je interesses en je zoekgeschiedenis te voorspellen welke content op een bepaald moment relevant is voor jou. Google zoekt daarbij met behulp van een algoritme naar content waarvan het algoritme denkt dat die content relevant is voor jou. Google Discovery geeft dus de informatie die je nodig hebt, vóórdat je er zelf naar zoekt.

Google gebruikt hiervoor de informatie van je apparaat en andere Google-producten die je gebruikt. Ook je Google Calendar wordt hiervoor dus gebruikt. Als je bijvoorbeeld een vakantie gepland hebt naar Barcelona en je deze in je Google Calendar hebt gezet, neemt Google Discover deze informatie over om je restaurants in Barcelona aan te bevelen wanneer je daar bent.

Daarnaast maakt Google gebruik van gegevens die zijn opgeslagen in je Google-account. Dit zijn:

  • Web en app-activiteit;
  • App-gegevens van je apparaten;
  • Contactgegevens van je apparaten;
  • Locatiegeschiedenis;
  • Locatie-instellingen.
     

Waar vind je Google Discover?

Wanneer je gebruik maakt van de Google app  zie je je Discover-feed voorbijkomen. Op telefoons zie je ze ook op de homepagina van je browser voorbijkomen.

Let op: wanneer je ‘web- en app-activiteit’ uitstaan, zal je Google Discover niet kunnen personaliseren. Er wordt dan geen custom content weergegeven, maar de trends die op dat moment in je land spelen.

Welke content zie je in Google Discover?

Google Discover geeft zowel oude als nieuwe content weer. De belangrijkste maatstaf van Google is daarbij relevantie. Zolang het algoritme van Google het maar relevant vindt voor de gebruiker.

Google-Discover-voorbeeldcontent

Verschillen Google Discover en Google Search

Relevante zoekresultaten voorspellen kan Google Search ook. Hoe verschilt dat dan met Google Discover? Waar Google Search de meest relevante informatie geeft op basis van een zoekopdracht, probeert Google Discover op basis van algoritmes te voorspellen welke informatie matcht met je interesses. Kort gezegd: Google wil niet alleen een zoekmachine zijn, maar ook een ontdekmachine.

Hoe kom je in Google Discover?

Hoe zorg je er nu voor dat jij vertoond wordt in Google Discover? Daar hoef je in eerste instantie niets voor te doen. Je content komt namelijk automatisch in aanmerking voor Google Discover! Je content moet alleen wél voldoen aan Google’s richtlijnen:

  • De content moet zijn geïndexeerd door Google. Je kan met deze link testen of dat het geval is.
  • Je content moet Google’s ‘nieuws en content-policies’ opvolgen.

Wanneer je content voldoet aan deze richtlijnen, kom je automatisch in aanmerking voor Google Discover. Het is dan aan het algoritme van Google om te bepalen of je content relevant genoeg is voor een bepaalde groep mensen. Gelukkig kun je je content wel optimaliseren hiervoor.

Hoe optimaliseer je content voor Google Discover?

Je content optimaliseren voor Google Discover is mogelijk en zeker niet moeilijk. De onderstaande tips om meer kans te hebben om te worden vertoond in Google Discover komen rechtstreeks van Google. Om de kans te vergroten dat jouw content door Google Discover wordt opgepakt kun je:

  • Paginatitels gebruiken die de essentie van de content weergeven en geen clickbait zijn;
  • Creëer hoogwaardige en interessante content. Houd daarbij vast aan het principe van Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (EAT).
  • Boeiende afbeeldingen van groot formaat toevoegen aan je content. Een afbeelding wordt als ‘groot formaat’ beschouwd als deze groter is dan 1200px en de optie ‘max-image-preview:large’ Let hierbij wel op dat veel grote afbeeldingen je paginasnelheid vertragen, wat juist een negatief effect heeft op je content;
  • Geen tactieken gebruiken die je content artificieel verhoogt, zoals het achterhouden van cruciale informatie van een plek of het gebruik maken van bots;
  • Content maken die aansluit op huidige interesses, een verhaal vertelt of unieke inzichten geeft.

Hoe meet je je Google Discover succes?

Je kan meten hoe vaak je gezien bent via Google Discover in Google Search Console. Aan de linkerkant zie je in het menu een Discover icoontje.

Google Discover meten

Het kan zijn dat je de optie ‘Discover’ niet ziet staan in je Search Console. Als je deze niet ziet, dan heb je vermoedelijk nog niet de grens bereikt van 1000 weergaven op Discover in de afgelopen 16 maanden.

Conclusie

Samengevat is Google Discover een manier om je doelgroep te bereiken voordat ze überhaupt zelf ervoor hoeven te zoeken. Het is een zeer krachtig middel om in principe gratis nieuwe bezoekers naar je content te krijgen. 

Contact?

Mocht je hulp nodig hebben bij het optimaliseren van je content of gewoon even willen sparren over Google Discover, neem dan gerust contact met ons op!

Ewoud

Ewoud Smedinga

Online Marketing Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025