Hoe adverteer je op Twitch?
08-06-2022

Adverteren rondom livestreams
Hoe adverteer je op Twitch?

Twitch is een online videoplatform dat zich sinds 2011 focust op het (live)streamen van video’s. Met meer dan 21,5 miljoen bezoekers per dag is het platform gegroeid tot een waardige speler in de markt. In tegenstelling tot YouTube blijft een video op Twitch 14 dagen staan, daarna is de livestream niet meer te vinden op het platform. Het is echter wel mogelijk om de video te downloaden wanneer de video online staat. Video’s van Twitch partners blijven 60 dagen staan.

Twitch kanalen

Naast de gaming kanalen, waar Twitch toch bekend om staat, zijn er genoeg andere categorieën te vinden op het platform. Zo bestaan er kanalen met video’s over fitness, koken, sport, reizen en zijn er zelfs talk show kanalen. De verschillende categorieën maken het interessant voor de consument om een kijkje te nemen op het platform en aan de andere kant zorgt een variatie aan gebruikers voor verschillende campagne doelgroepen.

Video advertenties

Op het Twitch platform is het mogelijk voor een gebruiker om zich te abonneren op een kanaal. Op deze manier toont een gebruiker steun voor het kanaal en wordt deze beloond met voordelen zoals exclusieve abonnee-chats en het advertentie-vrij kunnen kijken naar de streams van het desbetreffende kanaal. Indien de gebruiker niet geabonneerd is, krijgt deze een pre- of mid-roll te zien. Deze video’s kunnen 15 of 30 seconden zijn en worden o.a. op de website en in de Twitch app getoond. De video advertenties op het Twitch platform worden 8x langer bekeken dan op Facebook en 2x langer dan op YouTube.

Doelgroep

Twitch is een goede manier om de jongere doelgroep te bereiken. Zo heeft 14% van de gebruikers een leeftijd tussen 13-17 jaar en is 56% van de gebruikers 18-34 jaar oud. De doelgroep is daarnaast technisch onderlegd. Goed om te weten is dat het in Nederland alleen mogelijk is om de 18+ gebruikers te bereiken.

Om de brede 18+ doelgroep binnen Twitch iets te verkleinen is het naast het kiezen voor specifieke categorieën zoals eerder benoemd, ook mogelijk om binnen de Amazon DSP specifieke audiences op Twitch te targeten. Dit zijn audiences die gebaseerd zijn op kijkgedrag. Zo kan er getarget worden op bijvoorbeeld ‘’game viewers’’, ‘’non gaming viewers’’ en ‘’sport viewers’’.

Binnen ZIGT zullen we voor de Open Universiteit een eerste Twitch campagne draaien die zich focust op de ‘’education’’ categorie binnen Twitch. Adverteren op het Twitch platform wordt nog niet veel gedaan in Nederland, maar met de verschillende categorieën is er voor verschillende campagne doelgroepen absoluut een match te vinden.

Yasmina Azzamouri
Yasmina Azzamouri
Display & Programmatic Consultant