Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Aanzienlijke stijging digitale advertentie uitgaven 2022
Nieuws
23 mei 2023

Aanzienlijke stijging digitale advertentie-uitgaven in 2022

Volgens de Digital Ad Spend-studie van VIA Nederland in samenwerking met Deloitte, zijn de totale uitgaven aan digitale advertenties in 2022 met 13% gestegen ten opzichte van 2021. Daarnaast is er een opvallende groei te zien in uitgaven voor digitale out-of-home (DOOH) advertenties en advertentie-inkoop zonder gebruik van third-party cookies.

Jaar op jaar stabiele toename uitgaven aan digital vs offline

De uitgaven aan digitale advertenties blijven jaar na jaar toenemen in vergelijking met offline media. In 2019 werd nog 59% van de totale advertentie-uitgaven besteed aan digitale advertenties, terwijl dit percentage in 2022 is gestegen naar 69%. De groei is echter lager dan verwacht vanwege economische onzekerheden, zoals stijgende energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. Hoewel er in 2021 hogere groeipercentages werden waargenomen, lijken met name de meer traditionele online kanalen zoals zoekadvertenties en sociale media zich weer te stabiliseren. Daarentegen blijven nieuwe initiatieven zoals DOOH (+44%), retail media (+42%) en digitale audio (+35%) aanzienlijk in omvang toenemen.

Toename in gebruik van alternatieven voor third-party cookies

Als gevolg van het verdwijnen van third-party cookies zoekt de digitale advertentiemarkt naar alternatieven. Het rapport van Deloitte toont een duidelijke groei in cookieless uitgaven (43% tegenover 26% in 2021), waarbij first-party data steeds belangrijker wordt. Daarom worden oplossingen zoals retail media en contextuele targeting steeds vaker gebruikt en krijgen ze een groter deel van het mediabudget toegewezen. Vooral retail media wordt door digitale marketeers als een interessante optie gezien, vanwege de combinatie van beschikbare data en point-of-sale communicatie die zich snel ontwikkelt.

Groter aandeel voor Branded content en blijvende vraag naar video

Search advertising blijft de categorie met het grootste aandeel in de totale digitale uitgaven, met een stijging van 10%. Dit lower-funnel kanaal wordt nog steeds beschouwd als een veilige keuze met duidelijke opbrengsten. Opmerkelijk is dat er echter een snellere groei te zien is in branding-georiënteerde inzetten. Branded content (+15%) en met name online video (+14%) worden vaker ingepland na de onzekere tijden tijdens de coronapandemie. Verder valt op dat de uitgaven op sociale media worden afgeremd (+9%) in vergelijking met voorgaande jaren (+31% in 2021).

Benieuwd naar het volledige rapport?

Download het rapport voor leden van VIA Nederland.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of kom je graag in contact? Stuur een mail naar Alexander (alexander.boissevain@zigt.nl).

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Cover meta

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Nieuws
08 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024