Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Afbeelding van het station in de avond
  1. Home
  2. Actueel
  3. Adverteren op ns stations weer and running
Nieuws
15 mei 2023

Adverteren op NS-stations weer up and running

Hoe zat het ook alweer?

Voor sommigen van jullie zal het misschien even graven zijn, maar in 2019 werd de stekker uit de digitale objecten op NS-stations in Nederland getrokken. Deze schermen werden voorheen geëxploiteerd door Exterion Media (digitale abri’s, nu Global Media & Entertainment) en Ngage Media (digitale billboards, nu Ocean Outdoor). De aanleiding voor deze situatie was dat JCDecaux de huidige concessie had aangevochten bij de rechtbank, omdat zij vonden dat de manier waarop deze concessies tot stand waren gekomen, niet volgens de regels was gegaan. Dit heeft ertoe geleid dat de schermen per 2 december 2019 en 1 januari 2020 letterlijk op zwart gingen.

NS heeft er toen voor gekozen om zelf de exploitatie van deze schermen op zich te nemen en heeft dit gedaan tot begin 2023. Maar begin januari van dit jaar kregen we het bericht dat Global Media & Entertainment de NS-concessie heeft gewonnen. 

Hoe ziet het NS-netwerk er nu uit?

Momenteel zijn er 380+ DOOH-schermen beschikbaar en 13 digitale grootformaat schermen op 24 stations verspreid over 22 steden in Nederland. Er zijn natuurlijk veel meer stations in het land. De verwachting is dan ook dat er de komende jaren steeds meer stations bij zullen komen, zodat het NS-netwerk uiteindelijk een volledige landelijke dekking heeft. Hierdoor wordt het nog interessanter voor adverteerders.  

De kracht van adverteren op NS-stations

Normaal gesproken wordt bij het inzetten van buitenreclame gesproken over ‘vlugge contacten’. Denk hierbij aan snelwegmasten, abri’s en mupi’s langs N-wegen, etc. De schermen op NS-stations staan hier haaks op. De gemiddelde wachttijd op een station komt namelijk nog steeds neer op maar liefst 7 minuten. Dit is dus de perfecte tijd om als adverteerder de doelgroep te bereiken.  

Daarnaast kun je op NS-stations een zeer groot bereik realiseren omdat gemiddeld één miljoen treinreizigers per dag zich op deze stations bevinden. Een belangrijke aanvulling hierop is dat je vooral jongvolwassenen (13 t/m 34 jaar) goed kunt bereiken. Maar liefst 65% van het aantal reizigers valt namelijk binnen deze leeftijdsrange. Gezien het feit dat deze doelgroep steeds moeilijker te bereiken is, adviseren wij het NS-netwerk zeker te overwegen als je campagne gericht is op deze doelgroep!

Het profiel van de ‘frequente reizigers’ ziet er als volgt uit:  

  • 77% is in loondienst of studerend  
  • 49% is een lichte radioluisteraar  
  • 41% is een hoge internetgebruiker  
  • 42% is een lichte tv-kijker  

Op basis van onder andere bovenstaande input worden de volgende NS-pakketten aangeboden om je campagne toch nét wat gerichter in te zetten: Studenten (1), Millennials (2), Huishoudens met kinderen (3), Zakelijke beslissers (4) en lichte tv-kijkers (5).  

Tot slot kan er op twee manieren worden ingekocht, wat het voor jou als adverteerder interessant maakt: directe inkoop of programmatic inkoop. Hoewel er nog geen landelijke dekking is gerealiseerd met de NS-inzet, zijn er wel mooie kansen beschikbaar. Naarmate het netwerk zich verder uitbreidt, zal het nog interessanter worden. Wil je weten of het NS-netwerk geschikt is voor jouw campagnes? Neem dan contact met ons op!

(Bron: NPMM-DGM 2022I. Doelgroep: MV 13+ reist 1x per week of vaker met de trein). 

Wil je met ons in contact komen?

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact op!

Foto van Tessa Schalk

Tessa Schalk

Senior Media Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025