Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Afbeelding van vrouw achter de tv
  1. Home
  2. Actueel
  3. Commercieel beleid tv exploitanten 2024 hoe specifieker hoe duurder
Nieuws
02 januari 2024

Commercieel beleid tv-exploitanten 2024: hoe specifieker, hoe duurder

Dit artikel werd eerder geplaatst op Adformatie.

Laten we eerst kort terugblikken op 2023. Alle exploitanten voerden een gemiddelde prijsstijging in van maar liefst 24 procent. De voornaamste reden hiervoor is de grote vraag in combinatie met een afnemend aanbod. De lineaire kijktijd neemt nou eenmaal af. Grosso modo is een campagne in 2023 zo’n 15 tot 20 procent duurder geworden, uiteraard afhankelijk van de exacte inzet. Ander groot nieuws in 2023 was dat de voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network uiteindelijk niet akkoord is bevonden door de Autoriteit Consument en Markt.

Consequenties NMO

Sinds 28 augustus is het kijkonderzoek overgegaan van SKO (Stichting KijkOnderzoek) naar NMO (Nationaal Media Onderzoek). Al eerder hebben we geconstateerd dat door deze overgang, zowel RTL/Ad Alliance als Talpa Network een bescheiden toename in hun kijkdichtheid laten zien, terwijl NPO/Ster een aanzienlijke daling laat zien. Ook daalt de kijktijd op de NPO-zenders in primetime, voornamelijk op de doelgroepen 45-67 jaar en 68+. Wel is er een lichte stijging in kijktijd in de doelgroepen 6-24 jaar en 25-45 jaar.

Speciek gekeken naar de exploitanten blijkt Talpa met SBS6 de grootste procentuele winst te boeken binnen de brede doelgroep (13+). Maar RTL/Ad Alliance behaalt met RTL4 in absolute aantallen meer ‘nieuwe’ kijkers.

Basisjaarprijs

Bij Ster daalt de basisjaarprijs (BJP) naar 660 euro (-5%). Ster heeft de ‘Logisch Aandeel’-korting geschrapt, waardoor deze daling een een-op-een vertaling is van de daling in de BJP. De volumekorting en multimediale korting worden samengevoegd, waarbij er nu staffels vastgelegd kunnen worden.

Daar waar de BJP van Ster daalt, stijgen die van Ad Alliance en Talpa Network met respectievelijk 3 en 2,5 procent.

Seasonality

Ster houdt de indices gelijk aan 2023. De gemiddelde maandindex blijft 100, maar wel worden de maanden februari tot en met mei iets duurder en augustus, november en december iets goedkoper.

Bij de commerciële partijen ligt de gemiddelde maandindex boven de 100. Ad Alliance blijft een gemiddelde maandindex van 150 aanhouden, maar het najaar stijgt fors en het eerste halfjaar wordt goedkoper. De maandindex voor september is maar liefst 198, dus dat wordt nog spannend voor veel adverteerders in de back to school-periode. De marktindex kan oplopen tot 120.

Bij Talpa Network stijgt de gemiddelde maandindex met 3 procent ten opzichte van 2023, waarbij februari, maart, juli en augustus iets dalen, maar juni, september, oktober, november en december duurder worden. Ook Talpa Network verruimd de marktindex naar gemiddeld maximaal 115 (maandelijks tussen de 80 en 120).

Pakketindices

Ster heeft in 2024 in totaal veertien regionale publieke omroepzenders (RPO) in het pakket (waaronder de zenders die onder ORN vielen). Deze zenders kun je inkopen in een totaalpakket. De BJP van dat pakket wordt 400 euro en de inkoopdoelgroep 25+. Wanneer je regionaal wilt inkopen, dan kun je rechtstreeks bij de desbetreffende zender terecht. Your Time (specifieke inkoop), wordt fors duurder en stijgt 15 indexpunten (+9%)

De pakketten van Ad Alliance stijgen met gemiddeld 3 procent in prijs. Bij Talpa Network is pakketindex van de specifieke inkoop 14 procent duurder geworden, de overige pakketten blijven gelijk.

Talpa Network voegt voor billboarding ook een Fixed-pakket toe, waarbij sturing mogelijk is naar content en tijdvak.

Doelgroepindices

Door het grote aanbod aan sport, krijgt Ster in 2024 een mannelijker profiel waardoor inkopen op mannen 5 indexpunten goedkoper wordt, dan op vrouwen. Tarieven voor algemeen nut en senioren worden iets goedkoper, respectievelijk bijna 24 en 8,5 procent. Het is goed om kritisch te kijken naar de inzet van het ‘algemeen nut’-pakket, dat naar alle waarschijnlijkheid steeds meer overdag wordt uitgeleverd.

Ad Alliance maakt een aantal doelgroepen duurder, waaronder 25-54 (+5%). Inkopen op de AB1 doelgroepen wordt 8 procent duurder en HHV + kind zelfs 14 procent.

Bij Talpa Network is de index voor mannen, vrouwen en HHV iets goedkoper geworden. De overige indexen blijven gelijk.

Wat gaat 2024 ons brengen?

De eerste helft van 2024 is tv naar verwachting net als afgelopen jaar wat minder snel uitverkocht. De druk komt waarschijnlijk weer in het najaar te liggen. Vandaar dat we overall de sterkste stijgingen in maandindices in het najaar van 2024 zien, hoewel 2024 natuurlijk wel weer een sportjaar is met naast de Formule 1 het EK voetbal en de Olympische Spelen.

De doorgevoerde inflatie ligt rond de 3 procent, maar de specifieke inkoop wordt fors duurder. Dit geldt voor alle partijen. In het drukke najaar is de prijsstijging fors, omdat er meer specifieke inkoop nodig is. Talpa Network en Ad Alliance zullen de marktindex in het najaar waarschijnlijk wel oprekken naar 120. De eerste helft van 2024 zal qua uitlevering in het teken staan van experimenteren met de pakketten. Bij Talpa Network vervalt bijvoorbeeld de eis dat je 50 procent fixed in moet kopen, maar fixed wordt wel fors duurder.

Al met al draait het om prijsstijgingen en experimenteren. We moeten continue kritisch kijken naar hoe we voor onze adverteerders het optimale uit het budget kunnen halen.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Stuur dan vooral een bericht!

Foto van Chantal Balder

chantal Balder

Media Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025