Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A75-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. De drang naar kpis kost adverteerders geld de valkuil van made advertising sites
Nieuws
05 augustus 2024

De drang naar KPI’s kost adverteerders geld: de valkuil van made-for-advertising-sites

Dit artikel is ook gepubliceerd op Frankwatching. 

Als marketeer ben je voortdurend op zoek naar manieren om je campagnes te optimaliseren en zo het best mogelijke resultaat te behalen. Die drang naar verbetering heeft echter ook een keerzijde: zogenaamde ‘made-for-advertising’ (MFA) websites. Dit zijn websites die primair zijn ontworpen om advertentieruimte te verkopen, in plaats van waardevolle content te bieden. Ze lokken gebruikers met clickbait-koppen en overladen ze vervolgens met advertenties.

Wat zijn MFA-websites en hoe herken je ze?

Je herkent MFA-websites aan clickbait-artikelen, ronduit nepnieuws en een enorme hoeveelheid advertenties op de pagina. Deze websites zorgen voor bezoek door goedkope advertenties op social media of andere websites te plaatsen, die bezoekers via clickbait-titels naar de pagina brengen.

moodboard-27

Deze pagina’s gebruiken vaak dubieuze methodes om campagnemetrics te verbeteren. Zo zorgen ze ervoor dat advertenties op hun pagina’s een hoge zichtbaarheid (viewability) lijken te hebben, terwijl de advertenties in werkelijkheid vaak niet eens door gebruikers worden gezien. Dit doen ze door een overvloed aan advertenties op de pagina te plaatsen. Soms worden die advertenties over elkaar heen geladen, zodat niet alle advertenties zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit vormt een serieuze bedreiging voor adverteerders, omdat ze advertentiebudget verspillen en de reputatie van je merk kunnen schaden. Je advertenties worden namelijk getoond op websites van lage kwaliteit

In het Programmatic Transparancy Report van de Association of National Advertisers (ANA) uit 2023 wordt geschat dat er jaarlijks tot 23 miljard dollar wordt besteed aan advertenties op dergelijke websites. Adverteerders hadden dit geld beter kunnen besteden aan kwaliteitsmedia die waardevolle content bieden aan echte gebruikers, wat resulteert in daadwerkelijke engagement en ROI. Toch neemt slechts een fractie van alle adverteerders maatregelen tegenover uitlevering op dit soort websites, omdat het lijkt alsof er zo minder bereik en zichtbaarheid kan worden gerealiseerd met het beschikbare budget.

Hoe voorkom je dat je advertenties op MFA-websites worden getoond?

Gelukkig kun je als adverteerder dus wel een aantal dingen doen om te voorkomen men dat je advertentiebudget wordt verspild aan MFA-websites van lage kwaliteit. Denk hierbij aan het volgende.

  1. Transparantie

    Zorg te allen tijde dat je inzicht hebt in de websites waarop jouw advertenties zichtbaar zijn, en controleer of deze websites aansluiten bij de boodschap van je merk.

    Voor aanvang van de campagne kun je dit doen door een sitelist aan de campagne toe te voegen, of op te vragen bij het bureau, om ervoor te zorgen dat je weet op welke websites je mogelijk zichtbaar gaat zijn. Tijdens, en na afloop van de campagne, kun je dan nogmaals controleren waar de advertenties in werkelijkheid zichtbaar zijn geweest.

  2. Targeting

    Definieer je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk en sluit uit dat je advertenties worden getoond op websites die niet relevant zijn voor jouw doelgroep. Door jouw advertenties uit te leveren bij de juiste content, zal ook het effect van de campagne verbeteren! Win-win.

  3. Kwaliteitscriteria

    Stel hoge eisen aan de kwaliteit van de websites waar jouw advertenties worden getoond. Stel jezelf de vraag of je met je advertentie geassocieerd wil worden met de content waarbij je zichtbaar bent. Zeker als je campagne is gericht op het vergroten van de merkbekendheid, dan is een sitelist met websites met kwalitatieve content of een directe deal met een uitgever essentieel. Zo zorg je ervoor dat je merk altijd zichtbaar is in een kwalitatieve omgeving. Onthoud: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

    Het belangrijkste is dus dat je zorgt dat je weet op welke websites je advertenties zichtbaar zijn. En kies niet blind voor de goedkoopste advertentieposities met lage inkooptarieven en aantrekkelijke cijfers over het aantal weergaven.

    Als je twijfelt of niet genoeg kennis over display-campagnes in huis hebt, kun je overwegen dit uit te besteden aan of hulp te vragen van een bureau. Hiermee voorkom je dat je advertentiebudget opgaat aan MFA-websites.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar bob.mosch@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025