Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A84-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Google tag manager wat het en hoe werkt het
Nieuws
21 december 2017

Google Tag Manager: wat is het en hoe werkt het?

Vroeger moest je voor al je bank- en geldzaken naar de bank of het postkantoor. Je had deze instanties nodig om deze zaken te regelen. Tegenwoordig leven we in een wereld waarin we al deze zaken zelf digitaal regelen, waar en wanneer we maar willen.

Google Tag Manager biedt precies zo’n soort oplossing, maar dan voor het plaatsen van codes en scripts op je website. Waar je vroeger de webbouwer weer een verzoek moest doen om iets op je website te wijzigen, doe je het nu gewoon lekker zelf.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf tags (ook wel scrips of codes) kunt toevoegen aan je website. Hiervoor dien je eenmalig de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Daarna kun je alle tags zelf plaatsen. Denk hierbij aan tags van tools zoals Hotjar of Google Ads. Ook het inrichten van gebeurtenissen (events) kun je gemakkelijk zelf doen.

Voor marketeers én webbouwers

Voor marketeers biedt Google Tag Manager onafhankelijkheid en flexibiliteit. Google Tag Manager heeft een gebruiksvriendelijke interface. Daardoor is het voor de marketeer makkelijk om mee te werken; met het grootste gemak voeg je tags toe of pas je ze aan.

Ook voor webbouwers is Google Tag Manager interessant. Zij hoeven nu namelijk geen aanpassingen te doen in de websitecode. Wanneer er veel aanpassingen in de code gemaakt worden, kan het soms lastig zijn om overzicht te bewaren. Google Tag Manager biedt één omgeving waar alle tags beheerd worden. Ook ben je minder tijd kwijt aan – voor jou – secundaire taken en verloopt de samenwerking tussen webbouwers en marketeers beter.

De voordelen van Google Tag Manager

  • Voor het plaatsen van simpele codes ben je niet meer afhankelijk van een webbouwer.
  • Je doet bescheiden, maar waardevolle technische kennis op.
  • Er zijn onder andere koppelingen met Google Analytics, Google Ads en Hotjar.
  • Alles werkt via één centrale code; niet meer met ‘losse’ codes verspreid over de website; dit komt het overzicht ten goede.
  • Je kunt opschalen. Met dynamische codes kun je ervoor zorgen dat bijvoorbeeld alle uit-kliks worden doorgemeten. Zowel alle externe links die al op de website staan als links die in de toekomst worden geplaatst.
  • Er zijn veel tutorials te vinden over Google Tag Manager, dus je hebt het zo onder de knie.
  • Het is nog gratis ook!

De nadelen van Google Tag Manager:

  • Hoewel er veel tutorials beschikbaar zijn, zijn er soms specifieke situaties waarin de tutorials niet toereikend zijn. Google Tag Manager biedt hiervoor geen ondersteuning.
  • Er worden meer websitegegevens gedeeld met Google. Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar het is goed om je hiervan bewust te zijn.

Het is slim om alle tags vanuit de websitecode over te zetten naar Google Tag Manager wanneer je begint met deze tool. Hiermee voorkom je dat bepaalde gebeurtenissen dubbel worden gemeten.

Beginnen met Google Tag Manager

Beginnen met Google Tag Manager is heel eenvoudig. Zodra je bent ingelogd in Google Tag Manager kun je een containerfragment (de unieke Google Tag Manager code) aanmaken. Nadat je de naam van de website en URL hebt ingevuld, wordt er een stukje code gegenereerd die je in de <head> van elke pagina dient te plaatsen.

GTM-01

Wanneer die code is geplaatst kun je meteen aan de slag.

Tags, triggers en variabelen
De tags in Google Tag Manager bestaan uit tags, triggers en variabelen. Deze onderdelen zijn zichtbaar op het beginscherm aan de linkerkant.

GTM-02

Wat tags, triggers en variabelen zijn leg ik hieronder uit:

Tags: een tag is een stukje code (in JavaScript) dat onder bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt. Het stuurt informatie naar een derde partij, zoals Google Ads. Een voorbeeld hiervan is de trackingcode voor Google Analytics. De tag kan geactiveerd worden bij het laden van een pagina of wanneer een bezoeker op een button klikt. Dit worden triggers genoemd.

Triggers: Een trigger geeft aan wanneer een tag geladen moet worden. Dit kan een paginaweergave of klik zijn, maar ook betrokkenheid van gebruikers, bijvoorbeeld wanneer er een bepaalde hoeveelheid wordt gescrold of een video wordt afgespeeld.

Variabelen: Variabelen bevatten informatie die voor tags en triggers gebruikt kan worden. Dit kan bijvoorbeeld de tracking ID van Google Analytics zijn zodat je deze niet steeds opnieuw hoeft in te voeren. Een variabele kan ook dynamisch zijn. De variabele {{Page URL}} bijvoorbeeld, geeft steeds de desbetreffende pagina mee aan de tag of trigger.

Een tag kan opgebouwd worden met een tag, trigger en variabele. Heb je deze tag gemaakt dan kun je naar een testomgeving (‘voorbeeld modus’) om te kijken of de tag ook werkt zoals je wilt. Zodra het werkt kun je de code ‘publiceren’ en is het ‘tijd om uw lievelingslied te zingen’ zoals Google Tag Manager dan zegt.

GTM-03

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding met man die muziek luistert

Open Universiteit: merkpositionering en kennisdeling via podcasting

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van OOH-uiting met tekst 'word examinator'

CBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van een Pathé bioscoop

Maximale kijkimpact: offline impact met Pathé Thuis

  • Paid media
  • Performance
A56-thumbnail

Effectieve promotiecommunicatie door Welkoop: Van test naar always-on

  • Strategy & Insights
  • Performance
A60-thumbnail

Het succes van verschillende doelgroepen aanspreken met Durexshop en Condoom.nl

  • Strategy & Insights
  • Performance
Header afbeelding van vrouw met bloem

Hoe Nederlandse vrouwen bonprix omarmden

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van etende mensen in een park

Het begint op Marktplaats

  • Paid media
  • Performance
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Afbeelding Big tech artikel

Big Tech domineert de Nederlandse advertentiemarkt: gemak boven alles

Nieuws
23 april 2025
Afbeelding van ads

Online advertising: zichtbaarheid is geen garantie voor effectiviteit

Nieuws
22 april 2025
positie in blokken

Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht

Nieuws
03 maart 2025
Duurzaamheid header

De mediabranche moet duurzaamheid structureel op de agenda zetten

Nieuws
24 februari 2025
A73-thumbnail

Effectieve oplossingen voor lead generation advertenties in Google Ads met Offline Conversion Tracking

Nieuws
15 mei 2024