Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht
Wat is de gemiddelde CTR van positie 1 tot en met 10 in Google? Heeft het nog zin om te investeren in SEO of kun je je tijd en geld al beter in GEO (Generative Engine Optimization) steken?
Net als in 2024 en 2023 hebben we onderzoek gedaan naar de gemiddelde CTR van positie 1 tot en met 10 in Google. Dit jaar hebben we 190.024 zoekwoorden geanalyseerd, afkomstig uit 100 Google Search Console-accounts. In dit artikel kijken we naar de gemiddelde CTR per positie en geven we tips hoe je deze data kunt gebruiken. De CTR is voor ieder zoekwoord en elke sector anders, aan het einde van het artikel vind je een handleiding hoe je dezelfde analyse voor jouw accounts kunt uitvoeren.
Hoe is de data verzameld?
Met de Google Search Console API hebben we de data kunnen ophalen. Door de recente toevoeging van een ZIGT locatie in België konden we ook data uit België meenemen in het onderzoek. In het kort:
- De data is afkomstig van het laatste kwartaal van 2024.
- Statistieken zijn uitgesplitst per zoekwoord én apparaat.
- Zoekwoorden met minder dan 50 vertoningen en/of minder dan 5 klikken hebben we buiten beschouwing gelaten.
- Accounts met te weinig data per positie zijn er handmatig uitgefilterd.
- Dit resulteerde in 100 accounts met genoeg data.
- 59 accounts uit NL, 41 accounts uit België
- Dit resulteerde in 100 accounts met genoeg data.
- In totaal zijn er 190.024 zoekwoorden meegenomen in dit onderzoek.
- 56.355 zoekwoorden vanuit desktop
- 133.669 zoekwoorden vanuit mobiel
We moeten nuances aanbrengen
Zonder nuances is het niet eerlijk om uitspraak te doen over de CTR per positie. De CTR is afhankelijk van superveel factoren en verschilt per zoekwoord en branche. Grote factoren zijn advertenties en actieve SERP-features op het zoekwoord.
Daarnaast is de looptijd van dit onderzoek een kwartaal, hierin kunnen posities wisselen. Omdat we de CTR per apparaat willen berekenen en daarom resultaten uitsplitsen, moet een account redelijk wat data bevatten om meegenomen te worden in het onderzoek.
Zie de resultaten in het onderzoek dan ook als een indicatie. De gemiddelde CTR per website en zoekwoord blijven van vele factoren afhankelijk.
Wat valt er gelijk op?
- Op positie 2 na was er op desktop op elke positie een hogere CTR.
- In vergelijking met 2024 steeg de gemiddelde CTR op desktop met 6,66% en op mobiel met 8,69%.
- Zowel op desktop als op mobiel is de CTR in België hoger dan in Nederland.
- Op desktop 6,54%
- Op mobiel 4,83%

De CTR in Nederland
In Nederland is de gemiddelde CTR op positie 1 op desktop 26,46% en op mobiel 25,68%. Het gat naar positie 2 is het grootst, daarna worden de verschillen kleiner.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.
















