Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Screaming Frog
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe gebruik je custom search screaming frog
Nieuws
08 oktober 2024

Hoe gebruik je Custom Search in Screaming Frog?

Hoe gebruik je Custom Search in Screaming Frog?

Screaming Frog is een krachtige SEO-tool waarmee je websites kunt crawlen en analyseren. Een van de geavanceerde functies binnen het betaalde plan is de Custom Search optie.

In dit artikel neem ik je mee in hoe je deze functie gebruikt en welke waardevolle toepassingen het biedt voor onder andere interne linking en contentoptimalisatie.

Wat is Custom Search

Custom Search is een handige functie binnen het betaalde plan van Screaming Frog waarmee je bepaalde elementen op pagina’s van je website kunt vinden. Met deze functie kun je zelf aangeven naar welk stukje code of tekst je wel of niet op zoek bent in de HTML van je website.

Hierbij kun je denken aan specifieke woorden of zinnen die je op pagina’s hebt staan, bepaalde video’s, telefoonnummers, mailadressen of scripts. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk alle producten vinden die niet op voorraad staan of pagina’s die nog een oude merknaam bevatten.

Een van de meest interessante toepassingen van deze functie is het verrijken van je interne linkstructuur. Zo kun je bijvoorbeeld bij het schrijven van een blog makkelijk artikelen vinden die het woord Screaming Frog bevatten en zo linken naar een andere blog over het vinden van alle URL’s met Screaming Frog.

Hoe werkt de Custom Search functie van Screaming Frog

Stap 1: Navigeer naar de Custom Search functie
Onder Configuration -> Custom -> Custom Search

Search Functie

Stap 2: Voeg een filter / zoekopdracht toe
Klik rechts onderaan op ‘Add’

Custom Search

Geef je filter een naam. Bepaal of je wilt dat deze zoekopdracht jouw criteria bevat of niet bevat. Kies tekst of Regex. Vul vervolgens jouw zoekopdracht in. Als laatste vul je in waar je wilt zoeken, je kunt hier kiezen uit bijvoorbeeld in de gehele HTML, in de HEAD of alleen in de BODY. Je kunt maximaal 100 verschillende filters toevoegen.

Zoekopdracht

In bovenstaand voorbeeld gaat Screaming Frog op zoek naar pagina’s met het stukje code “https://open.spotify.com/embed/”. Dit is de link naar onze podcast met Jos burgers die we verwerken in een blok op onze website.

Stap 3: Crawl je website

Vul de website in die je wilt crawlen en klik op start. Helaas moet je elke keer opnieuw je website crawlen om het filter toe te passen. Voor het voorbeeld Crawl ik twee pagina’s één waar een podcast op staat en één waar geen podcast op staat

Stap 4: Bekijk de resultaten van je crawl en je ingestelde filter

Klik op het tabje ‘Custom Search’ om alle resultaten van de zoekopdracht te bekijken.

Custom search functie

Nu zien we dat er op de pagina “Werkt klantgerichtheid alleen bij kleine bedrijven?” één match is gevonden met de zoekopdracht die we hebben ingevuld: “https://open.spotify.com/embed/”.

Match

Als je meerdere filters hebt ingesteld kun je ook de pagina’s filteren op basis van jouw filter.

Custom search filter

Stap 5: Exporteren van data
Als je de data wilt exporteren, kun je klikken op de Export knop.

Data exporteren

Mogelijke toepassingen voor Custom Search

Custom search heeft een tal van toepassingen, zoals:

  1. Opsporen van specifieke woorden of zinnen
  2. Vinden van video’s op pagina’s
  3. Controleren van e-mailadressen of telefoonnummers
  4. Optimaliseren van interne linking
  5. Detecteren van niet-voorraad producten
  6. Opsporen van oude merknamen of verouderde content
  7. Zoeken naar specifieke scripts of trackingcodes
  8. Identificeren van ontbrekende content of elementen
  9. Testen van technische SEO-elementen
  10. Opsporen van pagina problemen zoals broken scripts of ongewenste elementen

Voor een aantal toepassingen laten we je zien hoe je de Custom search functie kunt gebruiken.

Hoe vind ik alle pagina’s die een video bevatten?

Zoek zelf een pagina waar een video op staat. Klik op je rechtermuisknop en klik op paginabron weergeven.

Bron weergeven

Nu heb je een pagina voor je met allemaal HTML code. Zoek in deze code naar je video. Zoek bijvoorbeeld met command / CTRL + F op youtube.com. In ons geval is de video die we inladen vanuit Spotify.

HTML code spotify

Laad je video’s in via YouTube zoek dan in je broncode eens naar: https://www.youtube.com/embed/.

Onze zoekopdracht ziet er dan als volgt uit:

Iframe title

Met deze zoekopdracht vinden wij alle pagina’s op onze website die een video bevatten.

Hoe optimaliseer ik mijn interne linkstructuur met de custom search functie?

Je bent een blog aan het schrijven over Screaming Frog en je wilt linken naar andere artikelen over Screaming Frog. Dan kun je met Custom Search gemakkelijk alle pagina’s met het woord Screaming Frog crawlen.

Custom search

Met deze zoekopdracht vind ik alle pagina’s waarop wij de tekst Screaming Frog hebben staan, bijvoorbeeld: ‘Zo vind je met Screaming Frog écht alle URL’s op je website‘ en ‘Interne linkstructuur versterken met de N-gram van Screaming Frog‘.

Hoe vind ik alle pagina’s waar een bepaald e-mailadres of telefoonnummer op staat?

Ook hier leent de Custom Search functie zich perfect voor. Typ bijvoorbeeld het oude telefoonnummer of e-mailadres in de zoekopdracht. Na het crawlen vind je alle pagina’s waar het oude mailadres nog op staat.

Custom search en mail

Dit kun je ook doen als je net een rebranding hebt gedaan en ook van merknaam bent geswitched. Met Custom Search vind je gemakkelijk alle pagina’s waar je oude merknaam nog opstaat.

Vragen over Screaming Frog?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar arnhem@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025