Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Sociale media onderzoek
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe schadelijk social media voor jongeren
Nieuws
14 februari 2024

Hoe schadelijk is social media voor jongeren?

Het gebruik van sociale media groeit. Onder tieners (15 tot 19-jarigen) is het dagelijks gebruik van Instagram inmiddels ingehaald door TikTok. Ook Snapchat heeft vorig jaar weer terrein gewonnen met een stijging in het dagelijks gebruik onder deze doelgroep. Maar welk effect heeft dit vele scrollen op het sociaal welzijn van de jongere generaties?

Het onderzoeksbureau Newcom heeft zijn jaarlijks trendonderzoek uitgebracht. Hierbij wordt niet alleen ingegaan op de groei en ontwikkeling van de socialmediaplatforms, maar ook op de effecten van het gebruik: namelijk het sociale welzijn onder jongeren.

Leeftijdsgrens blijft dalen

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de leeftijdsgrens van het gebruik van social media steeds verder naar voren schuift. De jongst gemeten deelnemers zijn 6 jaar en vormen een groep die met name te vinden is op de platforms YouTube en WhatsApp. Deze trend gaat voor een deel hand in hand met ouders die banger zijn voor het sociale welzijn en de mentale gezondheid van hun kinderen. Ruim vier op de tien ouders zien social media als een gevaar voor hun kroost

De afgelopen jaren zijn meerdere onderzoeken ingegaan op welk effect social media heeft op de mentale gezondheid bij kinderen en volwassenen. Zo geeft een Brits onderzoek van Nature aan dat jongeren tussen de 10 en 24 jaar een enorme ontwikkeling doormaken, zowel op biologisch, psychologisch als sociaal vlak. Deze levensfase is cruciaal voor het opbouwen van sociale ontwikkeling, zelfperceptie en interactie in het sociale leven.

Onderdeel van de zorgen is de trend op social media waarbij influencers bijvoorbeeld skincare en make-uproutines delen, waarvan jonge gebruikers niet goed kunnen inschatten of het om een advertentie gaat. Een minderjarige kan afgaan op het vertrouwen van een influencer, maar kan niet inschatten of huidverzorging zoals retinol op een jonge leeftijd nodig is.

Sociale welzijn binnen verschillende generaties

Uit het onderzoek blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders zich minder gelukkig voelen door het gebruik van social media (15 jaar en ouder). Hierbij heerst vooral het sentiment dat het een gevaar vormt voor mentaal welzijn en het als tijdverspilling wordt gezien. Opvallend is dat de generaties die de meeste tijd per dag op social media doorbrengen minder gelukkig zijn door het gebruik hiervan. Dit geldt met name voor Gen Z (15-28 jaar) en de Millennials (29-44 jaar).

Platformen spelen in op de schadelijkheid

Het is van belang voor de platforms om in te spelen op het sociale welzijn van kinderen. Vanuit deze ontwikkeling zijn de Digitale Services Act-richtlijnen (DSA) opgericht, waarmee online platforms verplicht worden om maatregelen te treffen om de privacy en veiligheid van minderjarigen te garanderen. Zo worden minderjarigen extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties en krijgen ze geen ongepaste reclame meer te zien.

Inmiddels heeft Meta alle mogelijkheden tot adverteren onder de 18 jaar uitgeschakeld en speelt TikTok hierop in door de optie te bieden om de ‘For You’-functie uit te schakelen, een gepersonaliseerd algoritme.

Veiligheid staat voorop

Als merk of bureau is het van belang om bewust te zijn van de ontwikkelingen rondom sociaal welzijn onder kinderen en volwassenen. Een kritische blik op een campagne, vraagstuk of briefing is een must om uiteindelijk een campagne te vormen waarbij veiligheid voorop staat.

Niet alleen voor social advertising, maar ook voor influencermarketing is een kritische blik op campagnes noodzakelijk. Het is essentieel om te realiseren wie de content te zien krijgen en wat voor effect dit op hen kan hebben. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de influencer, maar ook bij de adverteerder.

De ontwikkelingen roepen ons op om scherp te blijven en inventief te zijn. Met de nodige beperkingen en uitdagingen die het met zich meebrengt, is het een mooie klus voor adverteerders en bureaus om hier op de juiste manier op in te spelen.

Meer weten over het onderzoek? Je kunt het onderzoek gratis downloaden via Newcom.nl.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem dan gerust contact op met social@zigt.nl en we helpen je graag verder.

*Bron: www.newcom.nl/social-media-onderzoek-2024/

 

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025