Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
screamingfrog
  1. Home
  2. Actueel
  3. Interne linkstructuur versterken met de n gram van screaming frog
Nieuws
15 juli 2024

Interne linkstructuur versterken met de N-gram van Screaming Frog

Interne link structuur opzetten met Screaming Frog.

Herken je dat? Je hebt een nieuwe landingspagina gemaakt en veel bestaande pagina’s op je site kunnen een intern linkje naar deze nieuwe pagina gebruiken. Maar alle pagina’s doorlopen, de content lezen en bedenken of je daar een linkje in kunt zetten, is veel werk. De handmatige, maar snelle oplossing is de N-gram-analyse van Screaming Frog.

Wat is interne linking

Voordat we starten met het onderzoeken van hoe je interne linkjes kan vinden binnen je website, starten we met waarom het belangrijk is om interne linking te hebben. Wanneer je contentpagina’s op je website hebt wil je de inhoud laten ranken in de zoekmachine. Hiervoor heeft het links nodig. Google vindt je berichten en pagina’s het beste wanneer ze ergens op het web gelinkt zijn.

Interne links verbinden je content en geven Google een idee van de structuur van je website. Zo kan je belangrijke keywords in je website linken naar een pagina met meer uitleg over het desbetreffende keyword.. Dus door de juiste interne linkstrategie te gebruiken, kun je je SEO verbeteren.

In dit artikel gaan we dan ook niet verder in waarom interne links belangrijk zijn voor jouw website, maar hoe je gemakkelijk een goede interne link structuur bouwt.

Wat is Screaming Frog

Screaming Frog is een krachtige SEO-tool die je helpt bij het analyseren en optimaliseren van je website. Voor degenen die niet bekend zijn met deze tool: Screaming Frog is een website-crawler die je site doorzoekt naar verschillende SEO-elementen zoals gebroken links, ontbrekende metadata en dubbele inhoud. Het geeft je een gedetailleerd overzicht van hoe goed je site presteert op het gebied van SEO en techniek. Met behulp van Screaming Frog kun je eenvoudig technische problemen opsporen en verhelpen, waardoor je website beter zichtbaar wordt in zoekmachines en je SEO-prestaties verbeteren. Daarnaast kan je met Screaming Frog (vanaf versie v.20.1) een N-Gram maken van de woorden op je site en op bepaalde pagina’s binnen jouw site.

Wat is een N-Gram

Een N-gram is een opeenvolging van ‘N’ items uit een gegeven tekst of spraak. Deze items kunnen woorden, letters of symbolen zijn. In de context van SEO en tekstanalyse kan een N-gram worden gebruikt om de frequentie van woordcombinaties te analyseren, wat kan helpen bij het identificeren van veelgebruikte zinnen en het optimaliseren van inhoud voor zoekmachines. Bijvoorbeeld, een 2-gram (bigram) in de zin “interne link structuur” zou zijn “interne link” en “link structuur”.

Hoe werkt een N-Gram met Screaming Frog

Met behulp van de N-gram-analyse kun je bepalen welke woordcombinaties vaak voorkomen op je website. Deze analyse biedt inzicht in de meest voorkomende zinnen en woorden in je content. Door deze informatie te gebruiken, kun je ontdekken welke termen regelmatig terugkomen en waar ze zich precies bevinden in je tekst.

In Screaming Frog krijg je de volgende gegevens terug:
Hier zijn de verschillende kolommen in een N-gram zoals uitgelegd in het artikel:

  • URL: De URL van de pagina waarop het N-gram wordt gevonden.
  • N-gram: De specifieke combinatie van N opeenvolgende woorden die wordt geanalyseerd.
  • Body Text: De tekst op de pagina waar het N-gram voorkomt.
  • Density: De frequentie waarmee het N-gram voorkomt in de bodytekst.
  • Body Text (Unlinked): De tekst op de pagina waar het N-gram voorkomt, maar zonder hyperlinks.
  • Headings: De titels of koppen op de pagina waar het N-gram voorkomt.
  • Title: De titel van de pagina waar het N-gram wordt gevonden.
  • Inlinks Anchor Text: De ankertekst van inkomende links naar de pagina waar het N-gram voorkomt.
  • Inlinks Alt Text: De alternatieve tekst van inkomende links naar de pagina waar het N-gram voorkomt.
  • Total: Het totale aantal keren dat het N-gram op de pagina voorkomt.
  • Crawl Depth: De diepte van de pagina binnen de website hiërarchie.
  • Inlinks: Het totale aantal inkomende links naar de pagina.
  • Unique Inlinks: Het aantal unieke inkomende links naar de pagina.
  • % of Total: Het percentage van het totale aantal inkomende links dat het N-gram bevat.
  • Link Score: Een maatstaf die de relevantie van de pagina voor het N-gram aangeeft.

In de volgende stap kun je strategisch interne links plaatsen op deze vaak voorkomende termen. Door interne links te koppelen aan belangrijke zoekwoorden en zinnen, creëer je een sterke interne linkstructuur. Dit verbetert niet alleen de navigatie op je site, maar verhoogt ook de SEO-waarde van je content. Zo zorg je ervoor dat zoekmachines je website beter kunnen begrijpen en indexeren, wat je positie in de zoekresultaten ten goede komt.

Hoe voer je zelf een N-Gram uit in Screaming Frog

1. Website Crawlen:

Start met een crawl van de hele website, Screaming Frog zal je hele website doorzoeken en alle pagina’s indexeren. Nadat de crawl is voltooid, kun je de gegevens bekijken door naar het tabblad ‘Content’ te gaan en ‘N-Grams’ te selecteren.

2. N-grams

Onder het tabblad ‘N-Grams’ kun je kiezen voor 1-grams, 2-grams, 3-grams, enzovoort, afhankelijk van de woordcombinaties die je wilt analyseren. Screaming Frog toont nu de frequentie van deze woordcombinaties op je website, wat je inzicht geeft in de meest voorkomende termen en zinnen.

Vanuit deze gegevens kan je een Interne linkstructuur opzetten:

3. Termen identificeren:

Gebruik de N-gram data om te identificeren welke termen en zinnen vaak voorkomen en relevant zijn voor je belangrijkste onderwerpen en pagina’s. Wanneer je kernwoorden meerdere keren op een pagina tegen komt kan je overwegen hier een interne link van te maken.

4. Strategisch linken:

Vanuit de N-gram analyse kan je zien op welke pagina de woorden die je gevonden hebt terugkomen. Ga terug naar je website en plaats interne links op deze veelvoorkomende termen. Zorg ervoor dat de links leiden naar relevante en waardevolle pagina’s die meer informatie bieden over de gelinkte termen.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar arnhem@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025