Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
kijkcijfers-olympische-spelen
  1. Home
  2. Actueel
  3. Kijkcijfers olympische spelen de lift
Nieuws
23 februari 2022

Kijkcijfers Olympische spelen in de lift

De Olympische Spelen trekken sinds de editie van 2016 in Rio de Janeiro minder bekijks op TV. Het tijdsverschil speelt hier een rol in, want ook bij de Zomerspelen in Tokio vonden de wedstrijden soms ‘s nachts (Nederlandse tijd) plaats. Corona deed daar nog een schepje bovenop. Het ontbreken van supporters bij de wedstijden betekent minder sfeer voor de kijker. Daarnaast speelt ook het veranderende kijkgedrag mee: de wedstrijden kunnen op een makkelijke manier later worden teruggekeken of gestreamd worden. Zo is er in totaal 19 miljoen keer een livestream bij de NPO gestart.

De winterspelen in China laten weer een positieve trend zien, want de kijkcijfers zitten duidelijk weer wat in de lift. De 5000 meter schaatsen van de heren op 6 februari trok de meeste live kijkers (2.116.000, 6 jaar e.o.). Patrick Roest greep net naast goud na een indrukwekkende eindsprint van Van der Poel. Daarnaast zagen ruim 1,8 miljoen mensen live de vrouwen geschiedenis schrijven, door goud te winnen op bij het shorttracken. Deze cijfers komen in de buurt van de Olympische Spelen van Rio in 2016. Naar de live-uitzendingen keken destijds vaak meer dan 2 miljoen mensen, met uitschieters naar 2,5 miljoen. Tijdens de Zomerspelen in Tokio lag de piek op 1,6 miljoen kijkers bij het vrouwenvoetbal, een stuk lager dus dan afgelopen Winterspelen.

Verschuiving marktaandeel

De kijkcijfers afgelopen maand laten zien dat Ster profiteert van de spelen. Het zenderaandeel van Ster vanaf 4 februari (start van de spelen) is fors gestegen. Waar in januari het marktaandeel nog rond 29% lag, is dit in de eerste twee weken van februari gestegen naar ruim 40% (25-54 jaar).

Ondanks de toenemende cijfers heeft het best bekeken programma tijdens de periode van de Winterspelen niets met sport te maken. Op zaterdag 5 februari trok 'Wie is de Mol?' ruim 2,8 miljoen live kijkers. Een aantal wat met de spelen nog niet is behaald. Wel uitgezonden op NPO1 natuurlijk.

De volgende spelen vinden plaats in Parijs in 2024. Aan het tijdsverschil kan het dan niet liggen en publiek is hopelijk ook gewoon welkom. Wij zijn benieuwd of de stabiele en hoge kijkcijfers van Rio weer gehaald gaan worden.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025