Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A50-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Kunstmatige intelligentie een vloek aanvulling voor de creatieve sector
Nieuws
07 februari 2024

Is kunstmatige intelligentie een vloek of aanvulling voor de creatieve sector

It’s not the size, it’s how you use it

Zoals voor veel innovatieve gereedschappen geldt, gaat het erom hoe je het toepast. In de huidige, snel evoluerende digitale wereld hebben kunstmatige-intelligentieprogramma’s een aanzienlijke impact op diverse sectoren, waaronder de creatieve industrie. De vraag die velen bezighoudt: gaan deze geavanceerde programma’s creativiteit vervangen of zijn ze een waardevolle aanvulling? Laten we deze kwestie verkennen en de verschillende facetten van kunstmatige intelligentie in de creatieve sector naast elkaar leggen.

Hoe creatief is kunstmatige intelligentie eigenlijk?

Kunstmatige intelligentie heeft de manier waarop we werken binnen de creatieve sector veranderd. Deze technologische innovaties hebben nieuwe mogelijkheden geopend voor ontwerpers, schrijvers en kunstenaars. Een belangrijk aspect om te begrijpen is dat kunstmatige intelligentie niet per se creativiteit vervangt, maar eerder samenwerkt met menselijke creativiteit. Deze programma’s kunnen enorme hoeveelheden gegevens analyseren, patronen herkennen en suggesties doen. Echter, de echte vonk van creativiteit komt voort uit menselijke emotie, ervaring en intuïtie. Creativiteit gaat vaak hand in hand met complexe menselijke nuances die moeilijk te repliceren zijn. Kunstmatige-intelligentieprogramma’s kunnen ons ondersteunen, verbeteren en versnellen, maar ze kunnen (vooralsnog) niet de diepe emotionele resonantie creëren die voortkomt uit de menselijke ziel.

Wat zijn de voordelen?

Een van de voordelen van kunstmatige intelligentie in het creatieve proces is de verbeterde efficiëntie en productiviteit. Taken zoals beeldbewerking, tekstgeneratie en data-analyse kunnen worden geautomatiseerd, waardoor professionals meer tijd hebben voor de ontwikkeling van een creatief concept en het verfijnen/aanscherpen hiervan.

Met oog op die efficientie en productiviteit raden wij de volgende programma’s aan voor de creatieve professional:

ChatGPT: generator voor tekst

ChatGPT is een krachtig taalmodel, ontwikkeld door OpenAI. Het is ontworpen om menselijke interacties mogelijk te maken door natuurlijke taalverwerking, waardoor het geschikt is voor een verscheidenheid aan gesprekstoepassingen.

- ChatGPT

In Jip-en-Janneketaal is dat vrij te interpreteren als een kunstmatige tekstverwerker, die artikelen kan genereren over specifieke onderwerpen, in een specifieke tone of voice en met een gespecificeerd maximaal of minimaal aantal woorden. Op basis van een door jou ingegeven opdracht (prompt) gaat ChatGPT aan de slag. Hoe nauwkeuriger de prompt, hoe specifieker je kunt sturen. ChatGPT is dan ook een veelzijdig gereedschap voor de creative. Je kunt het als bron van inspiratie gebruiken, als firestarter in het creatieve proces en zelfs als promptgenerator voor andere AI-software, zoals DALL-E en Midjourney.

DALL-E en Midjourney: generators voor afbeeldingen

DALL-E is een kunstmatig-intelligentieprogramma dat beelden creëert uit tekstuele omschrijvingen, wederom ontwikkeld door OpenAI. Het kan zowel afbeeldingen van realistische objecten maken als van objecten die in de werkelijkheid niet bestaan. DALL-E is in staat beelden te genereren op basis van natuurlijke taalprompts. Hetzelfde geldt voor Midjourney.

- DALL-E

Deze revolutionaire AI-tool transformeert tekstbeschrijvingen in unieke, hoogwaardige afbeeldingen. Net zoals DALL-E genereert deze tool afbeeldingen op basis van een prompt.

DALL-E en Midjourney zijn in combinatie met ChatGPT een handig verlengstuk van je potlood. Dezelfde voordelen en beperkingen als bij ChatGPT zijn ook bij deze tools van toepassing. Hoe accurater je prompt, hoe meer je kunt sturen. Kanttekening voor deze digitale beeldmakers: ze kunnen realisme verbazingwekkend goed benaderen, echter blijven afbeeldingen toch nog vaak gekunsteld/kitscherig. De verwachting is dat dit effect langzaam zal verdwijnen door de snel voortschrijdende techniek, maar of kunstmatige intelligentie Leonardo Da Vinci gaat evenaren? Qua artwork vast en zeker, qua creativiteit gaat dit nog wel even duren.

De toekomst

Terwijl we naar de toekomst kijken, lijkt de sleutel te liggen in de juiste balans tussen menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie. Het is nu aan ons, de creatieve professionals, de early adaptors, om de mogelijkheden van deze nieuwe technologie zo snel mogelijk te omarmen, zodat we ons voordeel ermee kunnen behalen in onze creaties.

We kunnen concluderen dat kunstmatige intelligentie een krachtige bondgenoot is voor creatieve professionals, die de unieke vermogens van menselijke creativiteit op de korte termijn niet zal vervangen. Het samenspel tussen mens en machine opent de deur naar een nieuw tijdperk van creativiteit, waar innovatie gedijt en de artistieke horizon wordt verbreed.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar dt@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025