Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Tv kijken
  1. Home
  2. Actueel
  3. Lineair tv kijken blijft dalen gebruikers wantrouwen tiktok en twitter
Nieuws
24 februari 2023

Lineair TV kijken blijft dalen, gebruikers wantrouwen TikTok en Twitter

Ieder jaar kijken wij reikhalzend uit naar het onderzoeksrapport ‘Trends in digitale media’ van GfK. Dit onderzoek geeft inzicht in het gebruik van verschillende media door de Nederlandse bevolking. Ook dit jaar is het weer een bomvol rapport, waarvan we jullie de highlights uiteraard niet wilden onthouden. Komen ze!

TV en video’s kijken

Minder mensen kijken naar live TV (van 92% die wel eens live TV kijkt in 2021 naar 90% in 2022), maar alle overige kijkvormen worden meer gebruikt. Nog steeds kijkt negen op de tien Nederlanders wel eens live TV. Mannen en 50-plussers doen dit vaker (bijna) elke dag. Van de 13 tot 17-jarigen geeft maar liefst 17% aan nooit live TV te kijken en onder 18-34-jarigen is dat 16%.

Wat doen die jongeren dan? Nou, ruim de helft van de 13 tot 17-jarigen kijkt (bijna) elke dag korte video’s. Van de totaal ondervraagde groep geeft acht op de tien aan wel eens korte video’s te kijken en 73% streamt wel eens films, series of programma’s.

Voor live en uitgesteld tv kijken is het on demand aanbod van de TV-aanbieder het meest gebruikte platform. Voor live TV zijn sportzenders als ESPN en Viaplay populair. Het platform Videoland wordt het meest gebruikt voor het vooruitkijken, maar daarnaast ook voor streamen en uitgesteld TV-kijken. Voor uitgesteld tv kijken wordt NPO Start ook veel gebruikt.

Netflix is nog steeds het meest gebruikte platform voor streamen. Met een gemiddelde kijkduur van bijna 5 uur per week heeft dit platform ook de langste kijkduur. YouTube wordt het meest gebruikt voor korte video’s. Dit wordt het meest gedaan op de smartphone, gevolgd door laptop en pc.

Radio, streaming audio en podcasts

Binnen audio is er niet zoveel veranderd in het afgelopen jaar. Het gebruik van verschillende luistervormen is vergelijkbaar met 2021. Bijna negen op de tien Nederlanders luistert wel eens live radio, ruim zes op de tien streamt muziek of luistert naar eigen muziek/audio en bijna vier tiende luistert wel eens een podcast. Frequent muziek streamen gebeurt het meest onder 13 tot 34-jarigen, dagelijks live radio door 50-plussers en het gebruik van podcasts is het hoogst onder 18 tot 34 jaar.

Spotify wordt het meest gebruikt om muziek te streamen, gevolgd door YouTube. NPO Radio 1 wordt ook relatief vaak gebruikt voor live radio en podcast. Ruim twee derde van de Spotify-gebruikers heeft een betaald abonnement. Dit is het hoogst in de leeftijd 18 tot 34 jaar en het laagst onder 65-plussers.

Tik Tok en andere sociale media

TikTok heeft met ruim 4,5 uur de langste gemiddelde gebruiksduur per week. Dit is vooral hoog onder meisjes en jonge vrouwen. Dit wil zeggen, dat wanneer men TikTok gebruikt, men het ook lang gebruikt.

De betrouwbaarheid van TikTok wordt wel als laag beoordeeld, Men heeft weinig vertrouwen in wat men ziet, leest en hoort op het platform. Het gebruik wordt ook niet als heel veilig gezien. Toch is dit maar in beperkte mate een reden om er minder gebruik van te maken. Mannen geven in dit onderzoek vaker aan dat ze al gestopt zijn met TikTok.

Berichten op LinkedIn worden het meest als veilig gezien en ook heeft men het meeste vertrouwen in wat men ziet of leest op LinkedIn. Stoppen vanwege veiligheid/vertrouwen is het meest aan de orde bij Twitter. De invloed van Elon Musk aan het roer is dus duidelijk te merken. Bij Facebook en Instagram blijft het gebruik het vaakst onveranderd.

Smartphones

De smartphone wordt in 2022 minder gebruikt voor nieuws volgen en voor chatten en sms’en is een licht dalende trend zichtbaar. Het luisteren naar podcasts op de smartphone stijgt echter licht, net als het kijken naar films en series en boeken lezen / luisteren.

Mannen gebruiken hun smartphone meer voor sms’en, nieuws volgen en als bediening voor andere apparaten in huis en vrouwen gebruiken deze juist vaker voor (video)bellen, chatten, social media, boeken, podcasts, films en series, online aankopen, eten bestellen, spelletjes en als mobiele toegangskaart/betaling.

Bron: Trends in Digitale Media, GfK, december 2022.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem gerust contact op.

Merel Tukker

Merel Tukker

Research Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025