Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Meta en privacy de impact op adverteerders
Nieuws
08 juli 2024

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Het is rumoerig binnen social advertising. Met name binnen Meta (Facebook & Instagram) spelen de afgelopen tijd nogal wat ontwikkelingen. Die ontwikkelingen leiden tot een hoop onzekerheden, vooral voor adverteerders. Komt er een verbod op gepersonaliseerde reclame? En kunnen we straks nog wel targeten op gebruikers onder de achttien jaar? Worden campagnes nu gepauzeerd? Wij zetten de meest recente updates op een rijtje.

Begin november bleek uit de DDMA Social Advertising Benchmark 2023 dat Meta met een marktaandeel van 75% veruit de grootste speler is op het gebied van social advertising. Hoewel adverteerders aangeven hun afhankelijkheid van dit platform te willen verminderen is dit dus niet terug te zien in de cijfers.

De kosten om op Facebook en Instagram te adverteren blijken sinds oktober 2021 ook te zijn afgenomen, met een gemiddelde daling in CPM van 17%. Dit komt onder andere door meer advertentieplaatsingen, door mogelijk andere tactieken na de coronacrisis en de cookieless ontwikkelingen.

Omdat adverteerders zo afhankelijk zijn van Meta, kwam de uitspraak van de European Data Protection Board (EDPB), het Europese privacyorgaan dat alle nationale privacytoezichthouders (waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)) vertegenwoordigt, eind oktober nogal hard aan. De toezichthouders hebben Meta namelijk opgedragen om binnen twee weken te stoppen met het onrechtmatig aanbieden van persoonlijke advertenties. Meta zou geen geldige juridische basis hebben voor het verwerken van persoonsgegevens zoals woonplaats, leeftijd en gedrag op het platform.

Een reactie van Meta rondom dit verbod bleef echter uit, waardoor adverteerders in het duister tastten. Nog steeds is het onduidelijk of campagnes daadwerkelijk gepauzeerd worden. Dat lijkt ons echter onwaarschijnlijk.

Toch kwam Meta in deze periode met nieuws: het platform introduceerde een abonnementsvorm. Meta geeft gebruikers in de EU en Zwitserland hiermee vanaf november de mogelijkheid om Facebook en Instagram te gebruiken zonder persoonlijke advertenties te ontvangen. Een reclamevrije, mobiele versie kost per gebruiker voor al zijn of haar accounts €13. De desktopversie kost €10.

Je kunt de platformen nog steeds gratis blijven gebruiken, maar dan blijf je zoals nu gepersonaliseerde advertenties zien. Met de abonnementsvorm lijkt Meta tegemoet te willen komen aan de eisen van de Europese toezichthouders en regels binnen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en Digital Markets Act (DMA).

Wij vermoeden dat het aantal personen dat een abonnement gaat afsluiten beperkt zal zijn. Daarom verwachten wij nog geen groot effect op de social campagnes binnen Meta. Het is ook nog niet duidelijk of de EDPB akkoord gaat met deze oplossing van het platform.

meta cookie melding

Door de oplossing van Meta lijkt het voor adverteerders dus wel mee te vallen, gezien het platform niet stopt met het delen van gepersonaliseerde advertenties. Echter, kwam er deze week opnieuw een abrupte update uit de lucht vallen: Meta stopt tijdelijk met het weergeven van advertenties aan tieners onder de 18 jaar in de EU, EEA en Zwitserland. Om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) heeft het platform de afgelopen tijd al veel wijzigingen aangebracht in het beleid rondom adverteren aan minderjarigen.

Hoewel lang onduidelijk was wanneer die wijzigingen door zouden worden gevoerd, zien wij dat de campagnes nu inderdaad gestopt zijn met uitleveren aan tieners. Uiteraard wordt per adverteerder gekeken naar een passend alternatief.

Kortom, er speelt een hoop onduidelijkheid rondom de updates en Meta zelf schept hier ook weinig helderheid in. De ontwikkelingen worden door ons nauwlettend in de gaten gehouden, maar een glazen bol hebben ook wij niet (ook al zou dat in dit geval best handig zijn).

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of zorgen over de campagnes voor jouw merk? Stuur een mail naar social@zigt.nl en we helpen je graag verder.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024
posters van alle politieke partijen

De inzet van advertenties tijdens verkiezingen

Nieuws
21 november 2023