Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Wijzigingen advertising op meta
Nieuws
01 juni 2023

Wijzigingen in advertising op Meta

Het social medialandschap blijft in ontwikkeling. Niet alleen komen er regelmatig nieuwe platformen bij, ook de huidige platformen blijven flink evolueren. Dit geldt ook voor Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. In de afgelopen periode heeft Meta een aantal wijzigingen doorgevoerd die effect hebben op lopende campagnes. We nemen je graag mee in de twee belangrijkste veranderingen.

Targeting onder de 18 jaar

De grootste verandering is de aanscherping van de advertentiemogelijkheden gericht op gebruikers onder de 18 jaar. Sinds 20 februari 2023 zijn bepaalde targeting- en campagneopties niet langer beschikbaar om deze gebruikersgroep te bereiken. Deze wijzigingen zijn doorgevoerd om de privacy en veiligheid van tieners beter te beschermen binnen de Meta-platformen. Hoewel tieners nog steeds te bereiken zijn via Meta, zijn de mogelijkheden aanzienlijk beperkt.

Wat is er precies veranderd?

We kunnen de veranderingen opdelen in twee onderdelen, namelijk targeting en campagne opties.

Targeting-opties

Je kunt niet langer tieners (13-17 jaar) targeten op basis van:

  • Geslacht.
  • Postcode, Designated Marketing Area of locaties die kleiner zijn dan steden (ook locatiestraal <17km of ‘neergezette speld’ zijn niet beschikbaar).
  • Kortom, er kan alleen getarget worden op plaats met een minimale straal van 17km.

Campagne-opties

De volgende campagne-opties zijn niet langer beschikbaar voor het targeten van tieners met advertenties:

  • Advantage+ catalogusadvertenties (voorheen dynamic ads).
  • Specifieke optimalisatiedoelstellingen binnen campagnes.
    • De volgende optimalisatiedoelstellingen zijn echter wel beschikbaar om tieners te bereiken: weergaven, bereik, uniek bereik per dag, klikken op link en externe conversies.
  • Bepaalde advertentieplaatsingen zijn niet meer mogelijk (zowel handmatige als automatische plaatsingen).
    • Opmerking: De volgende advertentieplaatsingen zijn wel beschikbaar om tieners te bereiken: Facebook, Facebook Marketplace, het Facebook-overzicht, de rechterkolom op Facebook, Facebook in-stream video’s (mobiel), het Instagram-overzicht, Instagram Ontdekken, Instagram Stories, Facebook Reels en Instagram Reels.

Hoe kun je omgaan met deze wijzigingen?

Als je een campagne wilt opzetten gericht op tieners, is het belangrijk om goed na te denken over de inrichting ervan en wat je uit de campagne wilt halen. De belangrijkste uitgangspunten voor het bereiken van tieners via Meta zijn als volgt:

  • Target een locatie ter grootte van een stad of groter, waarbij een minimale straal van 17 km geldt.
  • Target ‘alle’ geslachten, specifieke specificaties zijn niet toegestaan.
  • Optimaliseer op een van de volgende doelstellingen: weergaven, klikken op links, bereik, uniek bereik per dag of externe conversies.


Wanneer de doelgroep bestaat uit tieners (13-17 jaar) en volwassenen (18+), is het advies om deze twee doelgroepen op te splitsen in twee advertentiesets en de instellingen aan te passen op basis van de bovenstaande punten.

Denk ook na over het gebruik van andere geschikte sociale platformen om tieners te bereiken, zoals Snapchat en TikTok. Test met deze platforms en vergelijk de resultaten om conclusies te kunnen trekken.

Locatie targeting

Meta heeft recent aangekondigd een wijziging door te voeren in de targeting op locatie. Deze wijziging is halverwege mei doorgevoerd en heeft impact op de manier waarop personen op basis van locatie worden getarget. Hieronder staan we kort stil bij de oude situatie en hoe deze er nu in de nieuwe situatie uitziet.

Oude situatie

Tot een aantal weken geleden was het binnen Meta mogelijk om locatietargeting op de volgende manier in te stellen binnen campagnes:

Voorbeeld van locatietargeting binnen Meta

Hierbij stond locatietargeting standaard ingesteld op ‘living in or recently in’. Hiermee werden personen getarget die zowel woonachtig zijn en/of recentelijk in de locatie zijn geweest. Dit kon echter handmatig aangepast worden naar personen die óf woonachtig zijn in een bepaalde locatie, óf recentelijk in de bepaalde locatie zijn geweest. Ook was de optie ’traveling in this location’ beschikbaar (bijvoorbeeld voor toeristen).

Deze drie ondersteunende opties zijn echter verwijderd door Meta, waardoor alle campagnes nu standaard de optie ‘living in or recently in’ bevatten.

Nieuwe situatie

Zoals eerder vermeld, zal het binnenkort alleen mogelijk zijn om de targeting in te stellen op basis van ‘living in or recently in’. Dit werd meestal al als standaard gebruikt, maar sommige adverteerders maakten actief gebruik van de specifieke optie ‘living in’. De reden hiervoor was om ervoor te zorgen dat alleen personen die daadwerkelijk binnen een geselecteerde locatie wonen, worden getarget (bijvoorbeeld bij regionale targeting).

Voorbeeld regionale targeting Meta

Wat voor effect gaat dit hebben?

De verwachting is dat het effect beperkt zal zijn, aangezien de meerderheid van adverteerders al gebruikmaakte van de huidige optie. Voor adverteerders die specifiek regionale of lokale campagnes voeren, kan het echter leiden tot enige toename in ‘waste’, omdat de doelgroepen iets groter worden in omvang. Een doelgroepanalyse voor ZIGT-klanten, waarbij dit het geval is, laat zien dat het verschil in doelgroepgrootte varieert tussen 1% en 10%.

Er moet voorzichtig worden omgegaan met het uitsluiten van locatietargeting, omdat dit ervoor kan zorgen dat mensen die recentelijk buiten hun woonplaats zijn geweest, niet worden bereikt. Dit vereist dus uiterste zorgvuldigheid.

Neem contact met ons op!

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of kom je graag in contact? Mail ons gerust.

Foto van Boyan Houtman

Boyan Houtman

Senior Social Advertising Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025