Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Last Minute Media Deals
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
ZIGT
  • Cases
  • Werken bij13
  • Actueel
Contact
Mannenvoetbal vs vrouwenvoetbal
  1. Home
  2. Actueel
  3. Mannenvoetbal vs vrouwenvoetbal het gevoel en de cijfers
Nieuws
17 juli 2017

Mannenvoetbal vs vrouwenvoetbal, het gevoel en de cijfers

De meningen lopen uiteen

Als het onderwerp ‘vrouwenvoetbal’ wordt aangesneden, staat dit 9 van de 10 keer garant voor een stevige discussie; de meningen lopen op z’n zachtst gezegd nogal uiteen met aan de ene kant van het spectrum de criticasters (Ik citeer VI boegbeeld Johan Derksen: ”Kansloos. Het damesclubvoetbal leeft voor geen meter, die spelen op een bijveld voor wat vaders en moeders.”) en anderzijds de grote pleitbezorgers van het vrouwenvoetbal die een ware emancipatiegolf zien in deze ontwikkeling (“Als je het daadwerkelijk belangrijk vindt, is er dus ook een podium nodig. Een toernooi in eigen land is wat dat betreft het beste podium natuurlijk.’’, aldus directeur Oostveen van het vrouwentoernooi).

Het Nederlands elftal nadert met vallen en opstaan de wereldtop, met toenemende aandacht tot gevolg. Dit is in de volle breedte te merken en de opmars van de populariteit van het vrouwenvoetbal is al een tijd merkbaar in de amateurclubs waar de belangstelling al enkele jaren tot een forse toename van het aantal vrouwelijke leden leidt. De tweedeling zal voorlopig nog wel even blijven bestaan, maar dat de populariteit toeneemt is zeker vanuit media perspectief niet te ontkennen; naast de door de NPO uitgezonden live uitzending van de start van het toernooi afgelopen zondag, die tevens werd opgeluisterd met koninklijke aanwezigheid,  is er ook een significante exposure in geschreven media voor het vrouwenvoetbal.

Als we even in de SKO cijfers duiken dan onderbouwt dit zeker deze analyse; zondagavond keken maar liefst 2,1 miljoen mensen naar de aftrap van de wedstrijd in het Galgenwaard stadion. Ter vergelijking: dat is meer dan de 1,8 miljoen kijkers tijdens de Champions League-finale tussen Real Madrid en Juventus bij de mannen. Daarmee was het zondag het best bekeken programma op de Nederlandse televisie, dat zelfs stand hield tussen de toch niet lichte concurrentie van onder andere de herenfinale op Wimbledon (416.000 kijkers), de GP op Silverstone (849.000 kijkers) en de Tour de France (927.000 kijkers). En als we dan toch de onherroepelijke vergelijking tussen de mannen en de vrouwen in het voetbal doortrekken, dan ook zijn de vrouwen zeker bezig met een sterke opmars: het vorige kijkcijferrecord van het EK vrouwenvoetbal stond op 984.000 kijkers (Noowegen-Nederland op 14 juli 2013). Hiermee blijkt maar weer dat er, ongeacht de mening over vrouwenvoetbal, zeker een stijging gaande is als we kijken naar media-aandacht; niet alleen op professioneel niveau maar zeker ook qua aandacht van de kijker thuis op de bank.

Contact?

Lisanne Coens

Lisanne Coens

Finance Manager

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
STL case

Hoe ZIGT en STL samen de transportsector in beweging krijgen

  • Paid media
  • Recruitment
Cadac case

Succesvolle wervingscampagnes via Meta voor CADAC | Dometic

  • Paid media
  • Recruitment
Kansfonds fotografie

De kracht van beeldvorming

  • Paid media
  • Charity

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
AI gebouw ZIGT

Ceci n’est pas un mediabureau

Nieuws
16 december 2025
Vrouw maakt content

Hoe user generated content je merk geloofwaardig & authentiek maakt

Nieuws
15 december 2025
Header website- en designtrends 2026

Website- en designtrends 2026: AI, kleur, micro-animaties & meer

Nieuws
11 december 2025
Mensen op plein

Trends in Digitale Media

Nieuws
18 november 2025
Header artikel focus op tv

Waarom focus in je TV-commercial echt werkt

Nieuws
05 november 2025
Foto Max BossData

Zo weet je eindelijk welke online campagnes de kassa vullen

Nieuws
04 november 2025
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025