Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. De jongeren van vandaag generatie z onder de loep
Nieuws
14 mei 2019

De jongeren van vandaag: Generatie Z onder de loep

Mediagebruik van Generatie Z

Ze groeien op in een tijdperk waar internet ongeveer een basisbehoefte is en weten hun weg hier vaak nog beter te vinden dan andere generaties. Tegelijkertijd groeien ze ook op in een onzekere, onstabiele wereld waar de economie niet altijd in hun voordeel werkt. Dit maakt ze, nog meer dan Millennials, leergierig en ambitieus. Generatie Z (geboren tussen 2001-2015) zijn de jongeren van vandaag. Wat beweegt ze en hoe gebruiken ze media? Wij deepdiven graag voor je in de leefwereld van Generatie Z.

Generatiedenken

Over de indeling van de verschillende generaties bestaat veel discussie. De verschillen binnen een generatie (die meestal een tijdsbestek kent van 20-25 jaar) kunnen erg groot zijn. Opvattingen en gedragingen van een 18-jarige verschillen immers veel van die van een 35-jarige. Generaliseren geeft vaak geen juist beeld van de specifieke gedragingen, maar het helpt wel om generaties beter te begrijpen. Doordat mensen in hun jongere jaren zich in dezelfde leefwereld ontwikkelen, delen ze bepaalde kenmerken die bij hun generatie passen. Wij vinden onderstaand overzicht van Youngworks het best treffend, omdat het goed de verschillen tussen de generaties weergeeft.

Tijdlijn generaties

Instant behoeftebevrediging

In het eerste deel van de drieluik over deze generatie, schetst Youngworks Generatie Z als ondernemend, betrokken bij de maatschappij en zeer bedreven op het technologische vlak. De scheiding tussen online en offline bestaat niet en hun mediagebruik is versnipperd. Dat maakt hen een lastig te vangen doelgroep voor adverteerders. Des te meer een goed idee om eens in te zoomen op hoe deze doelgroep met media omgaat. Zo zijn ze gewend dat alles 24/7 beschikbaar is en dat wanneer ze iets willen, hun behoefte instant bevredigd wordt. Daarmee creëren ze hoge verwachtingen, die – wanneer ze niet waargemaakt worden – leiden tot frustratie. Werkt een app of site traag, dan ben je ze kwijt. Reageert een bedrijf niet snel genoeg, dan zoeken ze naar concurrenten die dit beter doen. Deze frustratie motiveert Generatie Z – meer dan andere generaties – tot ondernemerschap en oplossingsgericht denken. Hoewel dit nog niet vaak in daadwerkelijke actie omgezet wordt, mede doordat ze nog niet over de juiste kennis en ervaring beschikken, loont het wel om te luisteren naar de verfrissende ideeën die ze hebben.

Onzeker, maar ambitieus

Opgroeien in een onstabiele wereld en een economisch lastige tijd maakt onzeker. Ook dat dringt door in hoe Generatie Z zich voorbereid op de toekomst. Geen basisbeurs meer, maar een sociaal leenstelsel zorgt ervoor dat een foute studiekeuze hen duur komt te staan. Meer dan hun voorgangers – de Millennials – zijn ze ambitieus en meer gebrand om geld te verdienen.

Meeste mediatijd online

Online is de plek waar het allemaal gebeurt, hier kunnen jongeren te allen tijde laten zien wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Het dient als inspiratiebron, vergelijkingsmateriaal en manier om connectie te maken met leeftijdsgenoten en rolmodellen. De opvatting dat real life relaties onderdoen voor online relaties met leeftijdsgenoten klopt niet: voor Generatie Z bestaat de scheiding tussen offline en online niet en is digitale communicatie met leeftijdsgenoten onderdeel van hun dagelijkse bezigheden. Dat het merendeel van de tijd die jongeren besteden aan media op social media is, onderschrijft onderstaande grafiek uit Media:Tijd 2018.

Grafiek van bestedingstijd aan media activiteiten

Maar vlak ook zeker andere mediumtypen niet uit. Ondanks dat ze minder radio luisteren en tv kijken dan andere leeftijdsgroepen (lage selectiviteitsindex), is dit nog steeds een aanzienlijk onderdeel van hun mediatijd. Voor het merendeel van hun media activiteiten is de smartphone het meest gebruikte device. Het televisietoestel wordt ook nog veel gebruikt, maar dit is minder in tegenstelling tot andere leeftijdsgroepen.

Gemiddelde bestedingstijd per mediadrager

Ook bij de allerjongsten (0-6 jaar) zijn in bijna alle huishoudens minstens een smartphone, laptop/desktop of tablet aanwezig (Iene Miene Media 2018). In deze leeftijdsgroep is kijken (bijv. filmpjes via YouTube) – na (voor)lezen van boekjes – de media activiteit waar het meeste tijd aan wordt besteed. Voor hen is opgroeien met media die 24/7 beschikbaar is helemaal normaal.

Als adverteerder is het zeker interessant om de ontwikkelingen in deze doelgroep in de smiezen te houden, het zijn immers de consumenten van de toekomst.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding
vlag

Campagne ‘De Bouw Maakt Het’ groot succes

  • Strategy & Insights
  • Retail
Flessen wijn

66% lagere kosten per advertentie-aankoop met de Dynamic Image Editor van Channable

  • Strategy & Insights
  • Retail
Afbeelding van de statiegeldblik

Blikvanger campagne

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Charity
Afbeelding van een koe

Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Charity
A56-thumbnail

Effectieve promotiecommunicatie door Welkoop: Van test naar always-on

  • Strategy & Insights
  • Performance
peeze-logo

Peeze realiseert met compact budget en slimme keuzes een stijging in het aantal zoekopdrachten

  • Strategy & Insights
  • Retail
A65-thumbnail

Meedenken als fundament voor een succesvolle samenwerking

  • Strategy & Insights
  • Retail

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025