Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Gen z kritischer op social media
Nieuws
25 augustus 2025

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Dit artikel werd ook gepubliceerd op Frankwatching. 

Begin 2025 verscheen het jaarlijkse Newcom Social Media Onderzoek met een opvallende conclusie: Nederlanders, en dan vooral Gen Z gebruikt minder social media, en dat is geen eenmalige uitschieter. Deze trend onder de Gen Z’ers sluit aan bij wat we ook in andere onderzoeken zien, zoals het Jongerenonderzoek van Mediahuis en bevindingen van de Jeugd Gezondheidsmonitor: jongeren worden zich steeds bewuster van de impact van social media op hun mentale welzijn.

Jongeren zijn kritischer, selectiever en zoeken naar platforms die méér bieden dan vluchtige content. Deze inzichten helpen jou als specialist meer grip te krijgen op Gen Z en hun behoeftes. Ik gebruik de inzichten uit dit artikel om adverteerders te helpen niet alleen te zenden, maar écht aan te haken op de belevingswereld van Gen Z.

Dit artikel duikt in de veranderende rol van social media binnen het leven van Gen Z en wat dat betekent voor merken die relevant willen blijven.

Bewust offline: Gen Z reageert op mentale druk van social media

Een mogelijke verklaring voor de uitkomst van het onderzoek ligt in de toenemende multifunctionaliteit van platforms. Steeds meer apps bieden overlappende functies aan, waardoor gebruikers langer op één platform blijven voor uiteenlopende behoeften zoals inspiratie, entertainment, nieuws en persoonlijk contact.

Zo wordt TikTok inmiddels niet alleen gebruikt voor vermaak, maar ook als zoekmachine en inspiratiebron. En Snapchat biedt naast chat en AR-filters nu ook een uitgebreide contentfeed met video’s van influencers en nieuws.

Tegelijkertijd ontstaat er een zichtbare tegenbeweging, vooral onder Gen Z. Uit onder andere het Nationale Social Media Onderzoek 2025 – Digital detox van Newcom en het What’s Happening Online rapport van Ruigrok blijkt dat een groeiend aantal jongeren:

  • Social apps verwijderen.
  • Een digitale detox te doen.

Deze trend hangt nauw samen met de toegenomen aandacht voor mentale gezondheid en het besef van een ‘digitale kater’. Jongeren erkennen steeds vaker de negatieve impact van overmatig socialmediagebruik op hun welzijn. Ook Newcom signaleert deze ontwikkeling al meerdere jaren, waarbij de bezorgdheid onder jongeren jaarlijks sterker naar voren komt.

In het What’s Happening Online rapport van Ruigrok komt naar voren dat Gen Z zich sterk bewust is van de gevolgen voor hun mentale welzijn, slaapkwaliteit, concentratievermogen en offline sociale interacties. 43% zet notificaties uit, 36% van de Gen Z’ers verwijderd soms 

Van FOMO naar JOMO

Uit het Jongerenonderzoek van Mediahuis blijkt bovendien dat 1 op de 3 jongeren zich wel eens depressief of onzeker voelt door het gebruik van social media. Deze cijfers onderstrepen de groeiende behoefte aan meer controle, balans en mentale rust in de digitale leefwereld van jongeren.

Deze behoefte is ook zichtbaar in het gedrag op de platforms zelf. Op TikTok wint de trend #slowliving snel aan populariteit. Jongeren delen hier massaal content over bewuste routines, offlinetijd, minimalisme en mentale zelfzorg.

Trendlijn van slowliving op TikTok

In plaats van snelle, drukke video’s kiezen steeds meer gebruikers voor kalme beelden, rustgevende muziek en reflectieve boodschappen. Het is een digitaal tegengeluid dat perfect past bij de beweging van FOMO naar ‘JOMO’, en onderstreept de wens om social media te gebruiken op een manier die bijdraagt aan welzijn.

 

@tobeasya romanticizing life in the last days of May 🐑 #vintagevibes #softlife #romanticizeyourlife #aestheticvlog #peaceful #nature ♬ Unsaid - Claudio Constantini

Wat brengt de toekomst van socialmedia-gebruik voor Gen Z?

Op basis van huidige ontwikkelingen en inzichten vanuit diverse onderzoeken zien we drie duidelijke richtingen waarin het socialmedia-gebruik zich mogelijk zal ontwikkelen:

1. Van FOMO naar JOMO: het tegengeluid wordt sterker

Er voltrekt zich een cultuurverschuiving: steeds meer jongeren maken bewust de keuze om minder actief te zijn op social media. De drang om ‘niets te missen’ (FOMO) maakt plaats voor het omarmen van rust en offlinetijd – de zogeheten JOMO: Joy of Missing Out:

  • Mentale gezondheid, digitale balans en bewuster gebruik worden steeds belangrijker.
  • Offline zijn of het beperken van schermtijd wordt steeds vaker gezien als een vorm van selfcare.

Deze ontwikkeling biedt mogelijk ruimte voor de opkomst van nieuwe, minimalistische social platforms met een helder, afgebakend doel zonder eindeloze scrollmechanismen.

2. Aanpassing van bestaande platforms aan de nieuwe normen

Om relevant te blijven, zullen socialmediaplatforms zich moeten aanpassen aan deze nieuwe mindset. Verwacht wordt dat zij:

  • Meer tools gaan aanbieden die gezond en gebalanceerd gebruik stimuleren, zoals ingebouwde schermtijdwaarschuwingen, rustmodi of ‘slow media’-opties. Dit zien we momenteel al in schermlimieten, maar ook in extra tools zoals slaapherinneringen en schermtijdpauzes instellen (TikTok).
  • Tegelijkertijd blijven platforms functionaliteiten uitbreiden om gebruikers langer binnen hun ecosysteem te houden op een manier die vriendelijker en minder toxisch aanvoelt. Denk aan de stille modus van apps die meldingen dempt, maar ook inspanningen om schadelijke content te verwijderen voor een veiligere omgeving voor de gebruikers (Meta).

3. Splitsing van gebruikersgedrag & technologische versnelling

Er tekent zich een duidelijke tweedeling af in het gedrag van jongeren:

  • Een groeiende groep streeft naar digitale soberheid en bewuster gebruik.
  • Terwijl een andere groep juist hyperconnected blijft, altijd online en actief op meerdere kanalen.

Met de opkomst van technologieën als AI, VR en AR ontstaan nieuwe vormen van digitaal sociaal gedrag. Denk aan virtuele vrienden, gepersonaliseerde content op basis van stemmingen of volledig interactieve online omgevingen. Deze impulsen kunnen een nieuwe fase van intensief en immersief mediagebruik inluiden.

Gen Z breekt met de eindeloze feed: minder scrollen, meer betekenis

Het socialmedia-gedrag van Gen Z is aan het veranderen van kwantiteit naar kwaliteit, waarbij bewust en mentaal gezond gebruik centraal komt te staan. Jongeren worden steeds kritischer over hun online gedrag, kiezen vaker voor minder platforms en verwijderen bewust apps of beperken hun schermtijd.

Dat 1 op de 3 jongeren zich weleens depressief of onzeker voelt door social media, zoals blijkt uit het Mediahuis Jongerenonderzoek, bevestigt hoe urgent deze verandering is.

Tegelijkertijd blijven technologie en sociale media zich ontwikkelen, wat leidt tot een hybride toekomst met zowel digitale soberheid als hyperconnectiviteit. Merken en platforms worden aangespoord om hierop in te spelen met een relevanter, betekenisvoller en minder toxisch aanbod.

Kortom: Gen Z verlangt naar meer balans, inhoud en mentale rust op social media, en dit biedt kansen voor merken die daar op authentieke wijze op inspelen. Deze generatie is kritisch, bewust en verwacht meer dan alleen snelle content. Ze zoeken betekenis, inspiratie en connectie.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Stuur gerust een mailtje!

Foto Sanne

Sanne 't Hooft

Social Advertising Consultant

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding Big tech artikel

Big Tech domineert de Nederlandse advertentiemarkt: gemak boven alles

Nieuws
23 april 2025
Afbeelding van ads

Online advertising: zichtbaarheid is geen garantie voor effectiviteit

Nieuws
22 april 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
positie in blokken

Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht

Nieuws
03 maart 2025