Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A034-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe bereik je jongeren onder de 18 jaar tips voor adverteerders
Nieuws
29 augustus 2024

Hoe bereik je jongeren onder de 18 jaar? Tips voor adverteerders

Dit artikel is ook gepubliceerd op Frankwatching. 

Hoewel het gebruik van platforms als TikTok, Snapchat en Instagram door jongeren onder de 18 jaar blijft groeien, wordt het voor adverteerders steeds moeilijker om deze doelgroep via betaalde advertenties te bereiken. Wat kun je wel doen?

TikTok, Snapchat en Instagram winnen elk jaar aan populariteit onder jongeren, dit blijkt uit het Newcom Nationaal Social Media Onderzoek (2024). Het is dan ook geen verrassing dat deze platforms voor adverteerders van groot belang zijn om de jongere doelgroep te bereiken en aan zich te binden.

Restricties

Sinds 2023 zijn gepersonaliseerde advertenties voor jongeren onder de 18 jaar op de grootste online platforms niet langer toegestaan. Deze restricties zijn ingevoerd met het oog op de bescherming van de privacy van jongeren, en ze zijn er niet zonder reden. Het beperken van de mogelijkheden voor adverteerders betekent een belangrijke stap in de ethische omgang met de kwetsbare positie van jongeren online. Platforms zoals Meta, Google, YouTube en TikTok hebben de optie om jongeren onder de 18 jaar te targeten volledig afgeschaft, terwijl Snapchat nog beperkte mogelijkheden biedt.

Dus, hoe bereik je jongeren onder de 18 jaar nog wel? Wij zetten de mogelijkheden voor je op een rij.

Organische Content

Hoewel de mogelijkheid om te adverteren op social media voor jongeren beperkt is, zijn er nog steeds manieren om deze doelgroep te bereiken. Het publiceren van eigen content biedt de kans om een organisch bereik te realiseren. Denk aan het plaatsen van reels, stories of video’s op je eigen kanalen.

Je kunt hiermee niet specifiek targeten. Maar organische content biedt, wanneer goed afgestemd op trends en met de juiste tone of voice, de mogelijkheid om toch impact te maken bij jongeren.

tik-tok-on-phone

Influencermarketing

Een andere manier om jongeren te bereiken is via influencermarketing. Door samen te werken met influencers kunnen merkboodschappen op een natuurlijke manier worden geïntegreerd in de content die jongeren al volgen en waarderen. Dit kan variëren van product placement in video’s tot gesponsorde posts of productreviews.

Door samen te werken met influencer agencies die gespecialiseerd zijn in het bereiken van Gen Z, kun je de ideale match vinden tussen merk en influencer. Dit zorgt voor authentieke content die jongeren aanspreekt en betrokken houdt.

Contextuele targeting

Contextuele targeting biedt een effectieve manier om jongeren onder de 18 jaar te bereiken, ondanks de beperkingen op gepersonaliseerde advertenties. Bij deze strategie worden advertenties weergegeven op basis van de context van de webpagina. Bijvoorbeeld op blogs of websites die onderwerpen behandelen zoals gaming, mode, muziek of sport.

Door in te spelen op specifieke thema’s kun je de juiste boodschap op het juiste moment overbrengen. Zo wordt de kans groter dat jongeren de advertenties zien en erop reageren.

Alternatieve platformen

In het verlengde van contextuele targeting, kun je ook adverteren op andere online platforms of apps die populair zijn onder jongeren.

  • Domeinen – Via display advertising kun je advertenties plaatsen op domeinen die speciaal gericht zijn op jongeren, zoals Scholieren.com of Tina.nl.
  • Games – Adverteren in games biedt de mogelijkheid om advertenties op een natuurlijke manier te integreren in de spelervaring, wat zorgt voor een hogere betrokkenheid. Het is ook mogelijk om een eigen game te ontwikkelen om jongeren op een interactieve manier te betrekken.
  • Audio – Muziekstreamingsdiensten en podcasts winnen aan populariteit onder jongeren. Branded content in een podcast of gesponsorde playlists bieden de kans om jongeren te bereiken, terwijl ze aandachtig luisteren.
woman-holding-phone

Out-of-Home advertising

Naast online, kun je jongeren ook bereiken via buitenreclame. Hiermee kun je strategisch zichtbaar zijn op locaties waar jongeren vaak samenkomen. Denk aan rondom scholen, in het openbaar vervoer of in winkelcentra. Het is ook mogelijk om in scholen zelf te adverteren via schoolboards.

Buitenreclame biedt ook de mogelijkheid om ouders van jongeren te bereiken. Voor sommige merken is het belangrijk om ook hun vertrouwen te winnen, aangezien ouders een grote invloed hebben op de beslissingen van jongeren. Met programmatic out-of-home advertising kun je bijvoorbeeld alleen adverteren tijdens pauzes of na schooltijd.

Kortom, het bereiken van minderjarigen vereist een andere benadering, waarbij het belangrijk is rekening te houden met regelgeving. Hopelijk geeft dit overzicht een idee van de mogelijkheden. Hoe pak jij dit aan?

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op met social@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025