Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
A83-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Chatbots wat een chatbot en wat zijn de voor en nadelen
Nieuws
24 februari 2020

Chatbots: wat is een chatbot en wat zijn de voor- en nadelen?

Zit jij eraan te denken om een geautomatiseerde gesprekspartner a.k.a. chatbot in te zetten maar twijfel je nog of dit een meerwaarde is voor je bedrijf? Lees dan vooral verder, ik heb de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.

Wat is dat eigenlijk een Chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die op basis van technologie wordt aangestuurd. Het woord chatbot is een samenvoeging van chat en robot en wordt voornamelijk toegepast op websites en social mediakanalen. Communiceren met een chatbot doe je via tekst, maar in enkele gevallen ook via spraak. Een voorbeeld van een chatbot die je waarschijnlijk wel eens gebruikt hebt, is de chatbot van Facebook Messenger of van Bol.com. Een chatbot is een simulatie van een echte gesprekspartner. Het doel van een chatbot is om zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

chatbot-bol-02_0

Chatbot Billie van Bol.com.

Welke soorten chatbots zijn er?       

Er zijn drie soorten chatbots te onderscheiden; rule-based bots, kunstmatige intelligentie/ (AI) bots en hybrid bots. Onderstaand een korte uitleg van de verschillende soorten chatbots.

  • Rule-Based

    Zoals de naam al aangeeft, gebruikt de Rule-Based chatbot regels en patronen. Er worden diverse scenario’s bedacht. Als een gebruiker bijvoorbeeld een vraag invoert, zoekt de bot in de database of dit matcht met de vraag. Als hiervan afgeweken wordt, kan de bot simpelweg geen antwoord geven. De gebruiker heeft hierdoor geen mogelijkheid om ‘vrije’ input te geven. Bij onbekende vragen word je dan vaak doorverbonden naar een echte medewerker.

  • Natural Language Processing (NLP) / Kunstmatige Intelligentie (AI)

    NLP-technologie helpt chatbots om met kunstmatige intelligentie te begrijpen wat de intentie van een vraag is. Door middel van machine learning worden de chatbots constant getraind om een passend antwoord te geven. Deze chatbots analyseren de vraag en leren voor een volgende keer een passend antwoord te geven. NLP chatbots leren een taal zoals wij mensen dat ook doen, doordat vragen op diverse manieren gesteld kunnen worden. De bot leert dit te herkennen en een passend antwoord te geven, zonder voorgeprogrammeerd te zijn. Als je het gevoel hebt door een mens geholpen te zijn, wordt dat Conversational AI.

  • Hybrid 

    Een hybrid bot is een combinatie van bovenstaande. Er zijn vaste regels/scripts in te voeren als vrije invoermogelijkheden.

Wat zijn de voordelen van een chatbot?

Altijd beschikbaar
Het grootste voordeel is toch wel dat bezoekers 24/7 vragen kunnen stellen aan een chatbot. Bezoekers willen altijd en overal geholpen worden en daardoor is een chatbot, mits goed geïmplementeerd, een goed middel.

Laagdrempelig contact
Als je het bijvoorbeeld niet prettig vindt om te telefoneren is een chatbot een uitkomst. Je bent vaak anoniem waardoor je alles kan vragen aan een bot.

Snel
De responstijd is vaak een belangrijk meetpunt. Een e-mail versturen of telefonisch contact opnemen met een bedrijf kan soms lang duren. Een goed geïmplementeerde chatbot reageert vaak direct, zo voorkom je een hoop irritatie en frustratie.

Inzicht in bezoekersgedrag
Met het gebruik van een chatbot kom je achter zeer relevante data voor je business zoals het gedrag, voorkeuren, problemen en meer. Zo kan je bijvoorbeeld als er veel gevraagd wordt over een bepaald onderwerp, deze informatie direct beschikbaar maken voor de bezoekers. Ook veelvoorkomende problemen zijn door middel van een bot te achterhalen.

Constant bijleren
Een bot leert constant bij, zodat na verloop van tijd het aantal fouten afneemt. Zo verbetert een bot zichzelf constant.

Verhogen klant – en medewerkerstevredenheid
Naast dat een chatbot de klanttevredenheid verhoogt door een op maat gemaakt gesprek te kunnen voeren, neemt het de medewerkers veel werk uit handen. Een bot kan routinewerkzaamheden uit handen nemen, zodat de medewerkers complexere klantvragen kunnen beantwoorden.

Wat zijn de nadelen van een chatbot?

Spelfouten
Bots leren snel, maar doordat je spelling niet perfect is kan het zijn dat een bot je vraag niet herkent en ook geen antwoord kan geven.

Misleiding
Door het plaatsen van een daadwerkelijke foto en naam van een medewerker bij wordt de indruk gesuggereerd dat je met een echte medewerker chat. Vervolgens stel je een vraag en geeft het antwoord niet de indruk dat de medewerker ook daadwerkelijk reageert. Dit kan tot frustratie leiden bij de klant.

Frustratie
Een foutief antwoord krijgen of een antwoord dat niet aansluit bij de vraag, kan bij de bezoeker ook tot frustratie leiden. Een chatbot begrijpt bijvoorbeeld geen grapjes of emoties en kan daardoor ook niet terugvallen op een database.

Kosten
Naast dat een chatbot ook veel tijd en geld kan besparen, kost het implementeren en onderhouden van een chatbot ook veel tijd en geld. Denk bijvoorbeeld aan het onderhouden van een database en het aantrekken van experts om de bot te implementeren.

Denk je na om een chatbot in te zetten? Weeg alle voor- en nadelen goed af en maak een data-analyse om te beoordelen of een chatbot van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw bedrijf.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Afbeelding Big tech artikel

Big Tech domineert de Nederlandse advertentiemarkt: gemak boven alles

Nieuws
23 april 2025
Afbeelding van ads

Online advertising: zichtbaarheid is geen garantie voor effectiviteit

Nieuws
22 april 2025
positie in blokken

Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht

Nieuws
03 maart 2025
Duurzaamheid header

De mediabranche moet duurzaamheid structureel op de agenda zetten

Nieuws
24 februari 2025
A73-thumbnail

Effectieve oplossingen voor lead generation advertenties in Google Ads met Offline Conversion Tracking

Nieuws
15 mei 2024

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding met man die muziek luistert

Open Universiteit: merkpositionering en kennisdeling via podcasting

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van OOH-uiting met tekst 'word examinator'

CBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van een Pathé bioscoop

Maximale kijkimpact: offline impact met Pathé Thuis

  • Paid media
  • Performance
A56-thumbnail

Effectieve promotiecommunicatie door Welkoop: Van test naar always-on

  • Strategy & Insights
  • Performance
A60-thumbnail

Het succes van verschillende doelgroepen aanspreken met Durexshop en Condoom.nl

  • Strategy & Insights
  • Performance
Header afbeelding van vrouw met bloem

Hoe Nederlandse vrouwen bonprix omarmden

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van etende mensen in een park

Het begint op Marktplaats

  • Paid media
  • Performance