Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
A032-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. De podcastluisteraar cijfers
Nieuws
23 juni 2021

De podcastluisteraar in cijfers

De afgelopen jaren is de podcast bezig geweest met een flinke opmars. Zeker in de coronaperiode zagen we dat steeds meer mensen naar podcasts luisteren. Markteffect doet tweejaarlijks onderzoek naar het gebruik van podcasts. Zij onderzochten ook waarom, wanneer, naar wat en hoe men luistert, en keken ook naar de positie van podcasts in het totale luistergedrag. Wij nemen je mee naar wat interessante resultaten.

Het is alweer de vijfde keer dat Markteffect de Podcastmonitor uitvoert onder een representatieve steekproef voor Nederland breed (N=1.033 respondenten). Sinds mei 2019 is het aantal podcastluisteraars sterk gestegen: waar er toen nog 28% van de respondenten weleens naar een podcast luisterde, zien we in november 2020 dat bijna de helft van de ondervraagden weleens een podcast aan zet (47%). In de huidige meting stabiliseert dit aantal (44%). 8% van de luisteraars zet dagelijks een podcast aan, 14% doet dit wekelijks. En dit wordt waarschijnlijk meer, want bijna de helft van de mensen verwacht dat ze in de toekomst meer naar podcasts gaan luisteren. Mensen die veel podcasts luisteren zijn overigens met name mannen, hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten.

Ontspanning en amusement zijn de meest genoemde redenen waarom men naar podcasts luistert. Hier wordt gemiddeld 137 minuten per week aan besteed, en gemiddeld luistert men dan naar 5 verschillende podcasts. Ten opzichte van vorige metingen luisteren steeds meer mensen naar podcasts om interessante personen te volgen of om zich te ontwikkelen in zijn/haar vakgebied. Hoewel het overgrote merendeel luistert voor privé doeleinden, geeft 25% aan voor zakelijke doeleinden te luisteren.

Een podcasts wordt vooral thuis geluisterd (70%), maar ook tijdens dé buitenactiviteit tijdens de coronacrisis: wandelen (30%). 44% luistert onderweg (in het OV, op de fiets, in de auto) graag naar een podcast, dat is ongeveer gelijk aan het aantal mensen wat onderweg naar eigen muziek luistert (49%). De radio blijft nog het meest populair voor de mensen on the road: 68% zet dan liever de radio aan. Het luisteren van een podcast komt overigens voor het grootse deel van de mensen niet in de plaats van de radio of het lezen van boeken. 36% ziet de podcast als aanvulling op de radio en 19% als aanvulling van boeken. 22% ziet de podcast wel als vervanging van radio en 9% als vervanging van boeken.

De smartphone blijft het meest gebruikte device om podcasts te luisteren, gevolgd door de PC/laptop. Spotify (47%) voert de lijst aan qua platformen waar men naar podcasts kan luisteren, gevolgd door Youtube (42%) en Google Podcasts (13%). 33% heeft zich geabonneerd op een podcastreeks, dat aandeel ligt iets hoger dan vorig jaar (25%). Opvallend is verder dat podcast tegenwoordig ook vaak te zien zijn. 58% is op de hoogte dat dit kan en maar liefst een kwart van de respondenten bekijkt af en toe podcasts via een videokanaal (zoals Youtube).

Muziek en Nieuws & Politiek zijn de meest beluisterde categorieën, vooral onder mannen en de leeftijdsgroepen van 35 jaar en ouder. Vrouwen luisteren vooral naar podcasts in de categorieën verhalen, lifestyle en gezondheid, hoogopgeleiden naar podcasts over samenleving & cultuur en wetenschap & geneeskunde. En wat vindt men van reclame tijdens een podcast? 14% luistert altijd naar gesponsorde content tijdens een podcast, 59% doet dit soms. Hoewel toch bijna de helft reclames tijdens de podcast toch wel storend vindt (bijv. gesponsorde producten die worden besproken of een gesponsorde rubriek), geeft een kleiner deel toch aan producten op te zoeken (37% soms, 11% vaak), het product te overwegen (32% soms, 10% vaak) of het product aan te schaffen (20% soms, 10% vaak).

Ten slotte is er nog een kleine deepdive gedaan op de zakelijke luisteraars en daar geeft 77% van de mensen aan dat zij zakelijke podcasts luisteren om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het vakgebied en voor inspiratie. 46% geeft aan dat zakelijke podcasts hun kijk op het vakgebied hebben veranderd. Een zakelijke podcast moet volgens de luisteraars vooral vernieuwend, inspirerend, professioneel en relevant zijn.

Ook bij ZIGT zijn we bezig met het ontwikkelen van eigen podcasts. Daarover natuurlijk later meer informatie!

Bron: Markteffect Podcastmonitor 5e editie 2021

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Nieuwe Clipper header

Hoe Clipper kleur bracht in het theeschap en harten won

Podcast
27 juni 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025