Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. De inzet van advertenties tijdens verkiezingen
Nieuws
21 november 2023

De inzet van advertenties tijdens verkiezingen

De strijd om de vaak zwevende kiezer is in volle gang, en politieke partijen doen er alles aan om het land naar de stembus te krijgen. Campagnebudgetten worden in grote mate besteed aan gerichte advertenties op sociale media. In dit artikel vertellen we je waarom je juist advertenties van bepaalde partijen tegenkomt, hoe houdbaar dit is, en wat dit betekent voor de transparantie op de advertentiemarkt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken streeft ernaar microtargeting binnen politieke partijen voorgoed aan banden te leggen en de transparantie op de politieke advertentiemarkt te herstellen. De Autoriteit Wpp (Wet op de politieke partijen) zal hiervoor zorgen door middel van een openbaar register, waardoor politieke partijen verplicht worden informatie over hun advertentiegedrag en -uitgaven te delen. In de toekomst moeten politieke advertenties en de betrokken partijen duidelijk herkenbaar zijn voor burgers, waardoor de mogelijkheid tot beïnvloeding wordt beperkt.

Microtargeting

Adverteren op basis van persoonlijke informatie is niets nieuws in de wereld van reclame. Maar wat als je de politieke agenda op basis van jouw persoonlijke gegevens voorgeschoteld krijgt? Tijdens verkiezingen wordt microtargeting ingezet als middel om zeer gerichte advertenties te tonen op verschillende (sociale) mediaplatformen. Politieke partijen proberen op basis van interesses, zoekgeschiedenis, (geloofs-)overtuigingen, scholing, of zelfs bankgegevens stemmen te winnen. Dit wordt echter binnen de overheid als discutabel beschouwd en zelfs als een bedreiging voor de democratie gezien.

Transparantie op de politieke advertentiemarkt

Het ministerie van Binnenlandse Zaken streeft ernaar microtargeting binnen politieke partijen voorgoed aan banden te leggen en de transparantie op de politieke advertentiemarkt te herstellen. De Autoriteit Wpp (Wet op de politieke partijen) zal hiervoor zorgen door middel van een openbaar register, waardoor politieke partijen verplicht worden informatie over hun advertentiegedrag en -uitgaven te delen. In de toekomst moeten politieke advertenties en de betrokken partijen duidelijk herkenbaar zijn voor burgers, waardoor de mogelijkheid tot beïnvloeding wordt beperkt.

Strengere regels voor politieke advertenties

Ondertussen hebben het Europees Parlement en de Europese Raad een voorlopig akkoord bereikt om deze strengere regels in te voeren. Naast het herstellen van transparantie via registers staat ook de verplichte labeling van dergelijke advertenties hoog op de agenda. Bovendien wordt targeting op basis van persoonlijke gegevens, zoals religie of geaardheid, verboden na dit akkoord. Met de invoering van deze strengere regels rijst de vraag hoe politieke partijen tijdens toekomstige verkiezingen hun campagnes zullen vormgeven. Voorlopig wordt de politieke strijd niet direct beëindigd; de regels treden namelijk nog niet onmiddellijk in werking. Het Europees Parlement en de Europese Raad moeten het akkoord nog officieel goedkeuren, waarna de regels binnen 18 maanden van kracht zouden moeten worden.

Toekomstbestendigheid van targeting

Het aangenomen akkoord komt overeen met de verwachtingen na de eerder dit jaar ingevoerde nieuwe wetgeving omtrent het onrechtmatig aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Binnen Meta zijn er al tal van ontwikkelingen geweest met betrekking tot deze advertenties, gevolgd door de introductie van hun abonnementenmodel op de markt. De impact van deze veranderingen op de lange termijn en hoe de toekomst eruit zal zien in advertentieland, blijft nog onduidelijk. Wat wel zeker is, is dat de privacywetgeving in ontwikkeling blijft en dat zowel gebruikers als aanbieders (zoals iOS) steeds bewuster worden van online gegevens en de verwerking daarvan.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem dan gerust contact op met media@zigt.nl.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Cover meta

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Nieuws
08 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media