Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes
Sinds november 2023 heeft Google Ads een vernieuwende advertentietype geïntroduceerd met de naam ‘Demand Gen’, ook wel bekend als campagnes voor het generen van vraag. Hoewel het al enkele maanden beschikbaar is, lijkt het erop dat de op AI-gebaseerde advertentievorm nog niet de aandacht krijgt die het verdient. In dit artikel ontdek je waarom Demand Gen van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw online marketingstrategie.
Discoverycampagnes zijn vervangen
Wellicht ben je beter bekend met de advertentievorm ‘Discovery Ads’. Dit type stelt adverteerders in staat om hun advertenties te tonen op platforms zoals YouTube, Gmail en Google Discover. Het is bedoeld om potentiële klanten op verschillende punten van hun klantenreis te bereiken.
Discovery Ads is sinds november niet meer beschikbaar, omdat Google deze heeft vervangen door Demand Gen. Wat maakt Demand Gen dan zo anders, en waarom verdient het onze aandacht?
Voordelen
Demand Gen biedt een aantal voordelen ten opzichte van zijn voorganger:
- Verbeterde targeting: Door de inzet van geavanceerde AI-technologieën kan Demand Gen nauwkeuriger de gewenste doelgroepen bereiken. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van audience signals, vergelijkbaar met Performance Max, de AI-aangestuurde advertentievorm van Google. Hierbij zijn targetingopties zoals in-market segmenten, look-a-likes, aangepaste segmenten gebaseerd op zoektermen of concurrentiewebsites, eigen data en demografische informatie beschikbaar.
- Meer creatieve mogelijkheden: Adverteerders kunnen nu video-advertenties gebruiken in Demand Gen-campagnes, terwijl Discovery Ads beperkt waren tot statische afbeeldingen.
- Extra biedstrategie: Met Discovery Ads was het enkel mogelijk om op maximale conversies en conversiewaarde te focussen, maar met Demand Gen is het ook mogelijk om op een maximaal aantal klikken te richten.
- Betere prestaties: Demand Gen-campagnes hebben bewezen hogere conversieratio’s te behalen dan Discovery Ads-campagnes.
Verder blijft het nog steeds makkelijk toepasbaar door:
- standaardformaten zoals een vierkante afbeelding of storyvideo. Bijvoorbeeld, als je al een Story-videoadvertentie op Meta hebt draaien, kun je dit materiaal hergebruiken voor YouTube Shorts. Het is echter belangrijk om de veiligheidszones in acht te nemen zodat alle informatie, zoals logo’s en tekst, zichtbaar blijft. Zonder deze voorzorgsmaatregel bestaat het risico dat bijvoorbeeld het logo binnen YouTube Shorts wordt afgesneden, terwijl het op Meta volledig zichtbaar was.
- Bereik van de gebruiker op meerdere punten binnen de klantenreis, omdat je in diverse Google-kanalen zichtbaar bent.
- De mogelijkheid om je producten te promoten via een feed. Met als extraatje dat de producten nu ook zichtbaar zijn in YouTube Shorts.
Plaatsingen
Met een Demand Gen-campagne kun je de gebruiker op verschillende kanalen van Google bereiken, zoals:
- Discover
- Gmail
- YouTube In-Feed
- YouTube In-Stream
- En sinds kort YouTube Shorts
DIT VERVANGEN VOOR EEN VIDEO - Paragraph video moet nog worden aangemaakt
Hoe zet je het op?
Allereerst is het belangrijk om je strategie goed te bepalen. Wat is jouw doel met Demand Gen? Het is namelijk een multifunctioneel advertentietype en je zult hiermee niet enorm veel conversies genereren; het is meer een ondersteunend kanaal om de gebruiker op meerdere contactpunten te bereiken. Heb jij momenteel weinig data en conversies met jouw Google Ads-account? Dan adviseer ik om eerst deze aspecten te verbeteren, voordat je gaat starten met Demand Gen. Google heeft namelijk veel data nodig om het algoritme op de juiste weg te sturen.
Welke biedstrategie ga je gebruiken?
Heb je jouw conversiemetingen in orde? Indien je de omzet wilt vergroten, raad ik je aan om in te zetten op conversies of het maximaliseren van conversies. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan je je altijd nog richten op websiteklikken.
Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.














