Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hagakure google ads structuur wat is het
Nieuws
08 maart 2021

Hagakure Google Ads structuur: wat is het?!

Grote kans dat je de term ‘Hagakure’ in het SEA landschap al wel eens voorbij hebt zien komen. Zo ken je wellicht ook de SKAG-structuur (Single Keywords Ad Groups).
‘Hagakure’ betekent vrij vertaald “verborgen door de bladeren”. Het is de naam van een praktische en spirituele gids voor Japanse krijgers, de samoerai. Doordat de nadruk binnen Google steeds meer komt te liggen op het automatiseren en machine learning heeft Google de ideale structuur van een campagne bedacht.

Google is de afgelopen jaren druk bezig geweest met de doorontwikkeling van machine learning. Zo is ook deze nieuwe structuur ontstaan om adverteerders zoveel mogelijk baat te laten hebben bij machine learning. Volgens Google is dit de optimale campagnestructuur voor machine learning. Ben je al nieuwsgierig geworden? In dit blog leg ik je uit wat deze structuur precies inhoudt en geef ik je enkele tips.

Wat houdt deze nieuwe Hagakure structuur in?

In de basis is de Hagakure structuur een nieuwe methode om je campagnes te structureren en te optimaliseren, om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van machine learning, automatische biedstrategieën en dynamische zoekadvertenties.

Vooral grote accounts met veel campagnes en data gaan profijt hebben van deze nieuwe structuur. Het idee van de Hagakure-methode is dat je minder campagnes hebt en daardoor ook meer data hebt binnen één campagne. Hoe meer data je hebt, des te beter werkt machine learning.

Deze nieuwe structuur gaat uit van twee automation mogelijkheden en combineert het beste van beide werelden. Dit zijn de Dynamic Search Ads (DSA) en de automatische biedstrategieën.

Hoe ziet de campagnestructuur er uit?

Onderstaande afbeelding geeft de nieuwe structuur weer:

Hagakure google ads structuur

Er zijn een aantal instellingen/eisen die belangrijk zijn bij deze structuur, namelijk:

  • Gebruik één landingspagina per advertentiegroep
  • Elke advertentiegroep moet minimaal 3000 impressies per week genereren (12.000 per maand)
  • Gebruik een slimme biedstrategie (Doel CPA, Doel ROAS, conversies maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren)
  • Gebruik brede zoekwoorden
  • Campagnes dienen overeen te komen met het product / de productcategorieën
  • Gebruik alleen landings pagina’s met genoeg verkeer
  • Vang overige landingspagina’s met weinig verkeer op met een DSA campagne
  • Gebruik IF-functies om relevante advertenties te maken

Het advies van Google is om per advertentiegroep minimaal twee uitgebreide tekstadvertenties te gebruiken en één responsieve zoekadvertentie. Om het ‘overige’ zoekverkeer op te vangen, adviseert Google om ook een advertentiegroep aan te maken met een dynamische zoekadvertentie (DSA). Hierbij maakt Google gebruik van je landingspagina om een relevante advertentie te laten zien. Zorg er daarom wel voor dat de landingspagina geschikt is om te gebruiken voor Google.

Wat zijn de voordelen van de Hagakure structuur?

  • Door de campagnes grotendeels te automatiseren zou het beheer in theorie minder tijd moeten kosten
  • Betere performance van de campagnes – alhoewel je dit eerst wel goed moet testen(!)
  • Je hebt minder campagnes waardoor het account overzichtelijker wordt

Wat zijn de nadelen van de Hagakure structuur?

  • Je verliest de controle op de campagnes
  • Verwacht (flink) meer geld uit te geven, je adverteert immers breed
  • Vooral toepasbaar voor grote accounts, kleine accounts hebben (vaak) te weinig data

Ga je deze nieuwe structuur testen? Denk dan goed na of je voldoet aan de vereisten en blijf het goed monitoren. Google heeft natuurlijk ook baat bij deze nieuwe structuur. Wil je meer weten over de Hagakure structuur? Neem dan contact met ons op!

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Cover meta

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Nieuws
08 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024