Succesverhaal
Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer
In Nederland staat het weer berucht om zijn onvoorspelbaarheid. De ene dag genieten we van de zon en de volgende dag worstelen we met een regenbui. Het weer heeft een aanzienlijke invloed op ons dagelijks leven en de beslissingen die we nemen. Wehkamp laat zien hoe je als adverteerder optimaal kan profiteren van het wisselvallige Nederlandse weer.
Wehkamp presenteert: Het mooie van de lente
In april is het tijd om de lente te omarmen, ongeacht het weer. Dit inzicht heeft Wehkamp gebruikt om een campagne te creëren die de veelzijdigheid van hun productassortiment benadrukt. De campagne “Het mooie van de lente” speelt in op het idee dat elk weertype zijn eigen charme heeft en dat Wehkamp voor elke situatie de juiste producten biedt.
De mediamix bestond onder andere uit tv, audio, online video en (digital) out of home. De video’s toonden herkenbare Nederlandse weersomstandigheden, terwijl er op digital out of home een stapje verder werd gegaan. Meerdere uitingen op basis van verschillende weersomstandigheden werden opgemaakt in HTML. Voor zowel slecht weer, een lentebui, stevige wind als een zonnige dag waren creaties opgemaakt. Op basis van zogenaamde weertriggers werd de juiste uiting getoond, afhankelijk van de actuele weersvoorspelling per locatie. Hierdoor was Wehkamp continu zichtbaar met de meest relevante uiting, wat de impact van de campagne vergrootte.
Een typische Nederlandse zomer met Wehkamp
Ook binnen de zomercampagne maakt Wehkamp slim gebruik van data en technologie om de campagne zo relevant mogelijk te maken. De Nederlandse zomer kunnen we immers niet van tevoren voorspellen. Op basis van een weertrigger wordt de contextuele relevantie opgezocht binnen verschillende weerdomeinen, zoals Weeronline, Buienalarm, Weerplaza, Weersvoorspelling en Weersverwachting. Deze apps worden voortdurend geraadpleegd, dus door hier continu aanwezig te zijn en in te spelen op het actuele weer, maakt Wehkamp de belofte om altijd alles in huis te hebben om er een mooie zomerdag van te maken, meer dan waar. Zo wordt bijvoorbeeld op een regenachtige dag een advertentie getoond met regenjassen, terwijl tijdens zonnige dagen juist zomerkleding in de spotlight wordt gezet. Deze mate van personalisatie verhoogt de relevantie en betrokkenheid van de klant.
Aansluitend op de inzet bij de weerdomeinen, is Wehkamp tijdens de zomercampagne te horen op de (digitale) radio, gaat Programmatic-OOH live bij mooi weer (zonnig/droog), is de samenwerking gezocht met titels als LINDA, &C, Vriendin, Grazia en Flair, en wordt ingezet op social & display advertising.
De kracht van relevantie
Relevantie is een sleutelbegrip in effectieve reclame. Als adverteerder wil je immers dat jouw boodschap op elk moment relevant is. Zogenaamde target-content stelt adverteerders in staat om gerichter en effectiever hun boodschap aan het juiste publiek over te brengen. Door te targeten op basis van factoren zoals het weer, wordt de content relevanter voor het publiek dat op dat moment de campagne ziet.
Onderzoek uitgevoerd door Neurensics en JCDecaux naar target-content toont aan dat een match tussen reclamecontent en de actuele weersomstandigheden werkt. Uit het onderzoek blijkt dat wanneer een advertentie inspeelt op het huidige weer, dit zorgt voor meer engagement en positieve emoties. Door reclamecontent af te stemmen op de weersomstandigheden, kan reclame vooral winnen aan kortetermijneffectiviteit, oftewel de beïnvloeding van het kortetermijnkeuzegedrag (Neurensics & JCDecaux, 2024).
Het resultaat:
Wehkamp laat zien hoe je optimaal kunt profiteren van weersomstandigheden
De wisselvalligheid van het Nederlandse weer biedt unieke kansen voor adverteerders. Wehkamp laat met de lente- en zomercampagne zien hoe je optimaal kunt profiteren van deze omstandigheden door relevante en contextuele content te bieden. De creaties tonen herkenbare (familie)momenten, waarbij Wehkamp met een komische twist zelfs op een regenachtige dag het zonnetje figuurlijk laat schijnen. Door verder slim gebruik te maken van weertriggers en target-content, wordt de boodschap niet alleen relevanter maar ook effectiever. Wehkamp toont hiermee aan dat ze begrijpen wat hun klanten nodig hebben en bieden daarbij oplossingen voor elk weertype.