Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

Succesverhaal
Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

Toffler en ZIGT hebben al een aantal jaren een succesvolle samenwerking. We hebben meerdere edities van festivals, blockparties en clubevenementen gepromoot. Toffler, gevestigd in het hart van Rotterdam, is een ondergrondse nachtclub waar voornamelijk vooruitstrevende elektronische muziek wordt gedraaid. Naast de nachtclub organiseert Toffler jaarlijkse evenementen zoals het Toffler Indoor Festival, de Toffler Blockparty en het Toffler Festival. Het Toffler Festival is het grootste evenement met 14.000 tickets/bezoekers in het Roel Langerakpark. Voor het Toffler Festival 2024 hebben we een doordacht plan ingezet, waardoor we alle tickets hebben kunnen verkopen! Benieuwd naar onze strategie? Lees verder hieronder.

Dankzij onze jarenlange samenwerking met Toffler hebben we waardevolle inzichten verkregen uit voorgaande campagnes. We hebben geleerd welke advertentie-uitingen effectief zijn, welke kanalen het beste ingezet kunnen worden en welke doelgroepen succesvol zijn. Op basis van deze inzichten hebben we campagnes op Meta en YouTube opgezet.

De samenwerking met Toffler was ook essentieel omdat zij kwalitatief advertentiemateriaal konden leveren. Dit helpt namelijk om de advertenties aantrekkelijker te maken voor de gebruiker. Daarnaast heeft Toffler effectieve e-mailmarketing gebruikt om geabonneerde gebruikers te informeren over het festival en de ticketstatus.

Tot slot verkrijgen we inzichten vanuit de websitedata met behulp van Google Analytics. Hiermee kunnen we de volledige klantreis doormeten en, indien nodig, optimaliseren.

De grootste focus van onze campagnes ligt op Meta. We zetten drie fundamentele elementen in voor de campagnes:

Organische berichten van Facebook pushen voor meer bereik

Binnen deze campagne adverteren we met een lookalike doelgroep op basis van pagina-betrokkenen. We focussen ons op organische berichten die we vervolgens gebruiken om meer betrokkenheid te genereren, zoals bijvoorbeeld een line-up bericht.

Evenementcampagne voor meer betrokkenheid

In deze campagne maken we gebruik van twee doelgroepen: lookalikes op basis van kopers en een gemengde doelgroep van pagina-betrokkenen en videokijkers. Met deze advertentie richten we ons op het Facebook-event, waarbij de gebruiker kan aangeven dat hij aanwezig of geïnteresseerd is in het festival. We gebruiken sfeerafbeeldingen en ticketupdates als content.

Conversiecampagnes voor ticketverkoop

Dit is de hoofdcampagne waarop we ons focussen. Ons doel is om zoveel mogelijk tickets te verkopen, waarbij we sturen op conversies. We meten zoveel mogelijk contactpunten in de klantreis om deze data te gebruiken voor het Meta-algoritme. Hierdoor kunnen we de campagne effectief bijsturen voor maximale verkopen.

In deze conversiecampagne maken we gebruik van brede doelgroepen en interesses die gerelateerd zijn aan de aanwezige artiesten. Hieronder zie je het verloop van onze roadmap:

Om de klantreis te ondersteunen, zetten we YouTube in. Dit hebben we de afgelopen twee maanden gedaan om de ticketverkoop te stimuleren en vooral de awarenessfase een boost te geven. We hebben gebruikgemaakt van de volgende twee strategieën:

Websiteverkeer

Hier hebben we een responsieve YouTube-advertentie gebruikt om meer verkeer naar de website te genereren. We hebben een gemengde doelgroep gebruikt van mensen met interesse in concurrerende websites en de huidige bezoekers van de Toffler-website.

In-Stream artiesten

Hier hebben we ons meer gericht op het creëren van naamsbekendheid voor het festival. We hebben dezelfde video gebruikt als bij de websiteverkeer-campagne, maar deze campagne werd uitsluitend vertoond op kanalen met elektronische muziek.

Een uitverkochte Toffler Festival 2024!

Het resultaat:
Een uitverkochte Toffler Festival 2024!

Door de succesvolle aanpak van het uitverkochte Toffler Festival van 2023 voort te zetten, met enkele aanpassingen en continue optimalisaties, zijn we effectiever geweest in onze campagnevoering. We zijn erin geslaagd om ook dit jaar weer uitverkocht te zijn, en dat met 48,53% minder kosten ten opzichte van vorig jaar!