Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Foto van twee oude televisies
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nmo mediatrends hoe consumeert nederland media
Nieuws
21 maart 2025

NMO Mediatrends: hoe consumeert Nederland media?

Hoe gebruikt Nederland media in 2024? Het ‘NMO Mediatrends 2024’-rapport brengt de nieuwste cijfers in kaart: van streaming en podcasts tot online nieuws en social media. Wat zeggen de data over ons mediagebruik? En welke trends bepalen de toekomst? Ik zet de belangrijkste inzichten voor je op een rij.

NMO Mediatrends is onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) en brengt het mediagebruik van Nederlanders in kaart. Dit onderzoek, gebaseerd op meer dan 8.000 respondenten, combineert inzichten uit NMO Kijken, NMO Luisteren, NMO Lezen en NMO Online. Hierdoor ontstaat een compleet beeld van hoe Nederland media gebruikt.

Mediagebruik: jongeren vs. ouderen

De verschillen tussen jong en oud zijn duidelijk. Jongeren (13-34 jaar) streamen massaal video en muziek via platforms zoals YouTube, Spotify en Netflix. Oudere generaties (50+) houden vast aan traditionele media, zoals televisie en print. Opvallend is dat online nieuws bij álle leeftijdsgroepen populair blijft. Jongeren (13-34 jaar) gebruiken vooral sociale media zoals Instagram (27%), TikTok (22%) en X (18%) als hun belangrijkste nieuwsbronnen. Ouderen (50+) gebruiken vooral de gevestigde nieuwsplatforms zoals NOS (54%), NU.nl (48%) en krantenwebsites zoals De Telegraaf en AD (38%). Dit laat zien hoe nieuwsconsumptie sterk verschilt per generatie, waarbij jongeren nieuws vaak indirect tegenkomen via hun social feeds, terwijl ouderen bewust nieuwswebsites raadplegen.

Televisie en streaming: on-demand is de norm

Televisie blijft populair, maar de manier waarop we kijken verandert. Steeds meer Nederlanders kiezen voor on-demandstreaming via diensten zoals Netflix, Videoland en Disney+ en bij velen is bingewatchen dan ook niet vreemd. Inmiddels heeft 63% van de Nederlanders een Netflix-abonnement. Jongeren (13-34 jaar) maken vaker gebruik van streamingdiensten dan oudere generaties (50+), die nog veel lineaire televisie kijken. Toch zien we dat ook ouderen steeds vaker overstappen op streaming, waarbij diensten als NPO Start en Ziggo Go populair zijn in deze groep. Daarnaast combineert 41% van de huishoudens inmiddels twee of meer streamingabonnementen, terwijl 18% zelfs vier of meer diensten gebruikt.

Podcasts en online luisteren in opkomst

Podcasts zijn met name populair onder 20-34-jarigen, terwijl onlinemuziekdiensten zoals Spotify door 58% van de Nederlanders worden gebruikt. Opvallend is dat streamingradio via apps en websites (30%) bijna net zo populair is als traditionele FM-radio (33%). Vooral jongere generaties stappen over naar digitale luisteropties.

Print en online lezen: traditioneel vs. digitaal

Ondanks dat we veel digitale media consumeren, blijft de liefde voor papieren media bestaan. Magazines en dagbladen worden nog steeds veel gelezen, vooral op papier. Toch wint digitaal terrein: 70% van de Nederlanders leest wel eens een huis-aan-huiskrant online. Er is daarbij een duidelijk leeftijdsverschil zichtbaar: jongeren (13-34 jaar) lezen vooral via digitale platforms, terwijl ouderen (50+) vaker vasthouden aan papieren kranten en magazines. Regionale dagbladen worden vaker digitaal gelezen, terwijl landelijke titels iets vaker op papier gelezen worden, vooral door oudere lezers.

Online- en socialmediagebruik

Social media zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse mediaconsumptie. Chatten en online (video)bellen staan hoog op de lijst van onlineactiviteiten, samen met het zoeken naar informatie en het lezen van online nieuws. Met name jongere generaties (13-34 jaar) zijn grootverbruikers van social media, niet alleen voor communicatie, maar ook als hun primaire nieuwsbron. Oudere generaties (50+) maken ook steeds meer gebruik van social media, maar zij gebruiken deze platforms vaker voor contact met familie en het volgen van gevestigde nieuwsmedia.

De opkomst van slimme apparaten

Smartphones en televisies blijven de meestgebruikte mediadevices. Tegelijkertijd zien we een groei in het gebruik van smartwatches en spelcomputers, vooral onder jongeren. Smartspeakers en smartwatches worden langzaam populairder, waarbij jongeren ze inzetten voor muziek en spraakassistenten, terwijl ouderen ze steeds vaker gebruiken voor huisautomatisering en eenvoudige informatievoorziening.

Media in beweging

De manier waarop we media consumeren blijft veranderen, hoewel er geen grote veranderingen meer te melden zijn. Streaming en podcasts winnen terrein, terwijl traditionele media nog steeds relevant blijven, vooral onder oudere doelgroepen. Het blijft dus belangrijk goed je doelgroep te kennen en in de gaten te houden, en balans te blijven opzoeken tussen traditionele en digitale kanalen. Iets waar wij je natuurlijk bij kunnen helpen!

Het hele rapport is aan te vragen via de site van het NMO.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem gerust contact op!

Marnienke van der Malen

Marnienke van der Maal

Research Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Werken bij12
  • Actueel
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Header artikel focus op tv

Waarom focus in je TV-commercial echt werkt

Nieuws
05 november 2025
Foto Max BossData

Zo weet je eindelijk welke online campagnes de kassa vullen

Nieuws
04 november 2025
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025