Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
threads-vs-X-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Threads versus x
Nieuws
08 augustus 2023

Threads versus X

De afgelopen weken hebben zich aanzienlijke ontwikkelingen voorgedaan tussen de twee 'rivalen', Mark Zuckerberg en Elon Musk. Deze ontwikkelingen omvatten onder andere de lancering van een gloednieuw platform genaamd 'Threads' en een naamswijziging van Twitter naar 'X'. In dit artikel zullen we de verschillen en ontwikkelingen bespreken, de invloed op adverteren onder de loep nemen en een blik werpen op de toekomst van beide platforms.

Wat is het nieuwe platform 'Threads'?

Meta biedt gebruikers via het nieuwe Threads-platform de mogelijkheid om korte berichten en updates te delen, met een maximale tekstlengte van 500 tekens, links, evenals foto's en video's van maximaal 5 minuten. Het platform is hierdoor vergelijkbaar met het voormalige Twitter. Threads is gekoppeld aan Instagram, waarbij gebruikers kunnen inloggen met hun Instagram-inloggegevens en onder andere volgers en bio-informatie kunnen overzetten naar Threads. Wil je de Threads app verwijderen? Dat is alleen mogelijk door je Instagram-account op te zeggen. De app is momenteel niet beschikbaar om te downloaden in Europa, omdat deze nog niet voldoet aan de privacyregels van de Europese Unie.

Hoewel Threads bij de lancering wereldwijd meer dan 100 miljoen aanmeldingen binnen een week noteerde, is de groei en betrokkenheid sindsdien afgenomen volgens Sensor Tower (juli 2023). De verminderde dagelijkse activiteit heeft echter nog geen alarmbellen doen rinkelen bij Meta. Mark Zuckerberg deelt hierover zijn vertrouwen: "We hebben dit scenario al vaak meegemaakt (FB, IG, Stories, Reels, enz.) en ik ben ervan overtuigd dat Threads zich ook op de juiste weg bevindt," geeft Zuckerberg aan in een thread.

threads-tour

Van Twitter naar X

Geen spoor meer van Twitter, tweets en het vertrouwde blauwe vogeltje: Elon Musk heeft Twitter getransformeerd tot X. En deze verandering is allesbehalve onopgemerkt gebleven; gedurende enkele dagen straalde het nieuwe logo in een indrukwekkende lichtshow vanaf het dak van het voormalige Twitter-gebouw. Al in het afgelopen jaar liet Elon Musk doorschemeren dat Twitter zou evolueren naar een 'allesomvattende' app. Met deze naamsverandering wordt de eerste stap in deze richting gezet.

De exacte omvang van de transformatie binnen de app is nog niet volledig duidelijk, maar de X-CEO Linda Yaccarino heeft laten weten dat de app in ieder geval ruimte zal bieden voor diverse functies, waaronder audio, video, berichten, bankzaken en een marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen. Het voormalige Twitter telt wereldwijd meer dan 350 miljoen gebruikers, waarvan er 3,1 miljoen in Nederland zijn, volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom.

ZIGTbaar op Threads en X?

Momenteel staat adverteren op Threads nog in de wacht, omdat het platform eerst een snelle groei wil doormaken. Niettemin circuleren er geruchten via Axios dat Instagram van plan is om zijn branded content tools beschikbaar te stellen op Threads, wat adverteren voor marketeers mogelijk zou maken. Het lijkt erop dat het sponsorgedragsbeleid van Instagram ook van toepassing zal zijn op Threads, wat de advertentiemogelijkheden voor merken zou vergemakkelijken.

Wat betreft X, is adverteren nog steeds mogelijk, zij het met enkele significante veranderingen. Elon Musk heeft besloten om de advertentietarieven te verlagen met als doel meer merken aan te moedigen om te investeren. Vermoedelijk is de daling in advertentie-inkomsten de drijfveer achter deze beslissing, zoals Elon Musk eerder op 15 juli 2023 deelde in een tweet. Bovendien heeft X in maart een nieuw verdienmodel geïntroduceerd onder de naam Twitter-Blue. Dit biedt gebruikers extra voordelen, zoals verhoogde zichtbaarheid en een blauw verificatievinkje. Het lijkt erop dat adverteerders die maandelijks minder dan $1.000 besteden, verplicht zijn om een Twitter-Blue account aan te schaffen, wat betekent dat adverteerders nu moeten betalen om te kunnen adverteren.

Hoe denkt ZIGT over de toekomst?

Met zijn gebruiksvriendelijke en strakke ontwerp voldoet Threads zeker aan de verwachtingen, wat het platform een potentieel groot succes kan maken. Het blijft echter een kwestie van afwachten of het platform daadwerkelijk zal groeien en gepaard zal gaan met uitgebreidere advertentiemogelijkheden, of dat het slechts een kortstondige hype zal zijn. Bovendien werpt de vraag zich op of Meta niet te veel macht in handen krijgt, gezien hun bezit van Facebook, Instagram en WhatsApp. Deze overwegende invloed kan uiteindelijk van invloed zijn op de integriteit van het platform.

Aangezien X nog veel veranderingen zal ondergaan, houdt ZIGT de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Het succes van het vergelijkbare 'alles-in-één' platform WeChat in China zou wellicht een indicatie kunnen zijn, maar het blijft onzeker...

Contact?

Meer vragen over Threads of X? Of ben je andere vragen over adverteren op social media? Stuur gerust een mail.

Foto van Boyan Houtman

Boyan Houtman

Senior Social Advertising Consultant

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij12
  • Over ZIGT
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025