Succesverhaal
Meer korting, minder voedselverspilling met Foodello
Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel verspild. Het Finse bedrijf Fiksuruoka, moederbedrijf van Foodello, heeft als missie om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan het tegengaan van deze wereldwijde voedselverspilling.
Het mes snijdt aan twee kanten
Fiksuruoka koopt rechtstreeks opruimings- en restpartijen op van leveranciers en helpt hen zo om verspilling tegen te gaan. Dit zijn partijen met een naderende tenminste-houdbaar-tot-datum, producten met aangepaste verpakkingen, artikelen die uit het assortiment verdwijnen, of producten waarvan de inhoud niet helemaal klopt. Op fiksuruoka.fi worden deze voedsel- en huishoudelijke artikelen tegen hoge kortingen aan consumenten verkocht.
Fiksuruoka: een succesvolle formule
De formule is zeer succesvol in Finland, waar Fiksuruoka inmiddels een gevestigd merk is. Voor de eerste pilot over de grens is gekozen voor Nederland (gestart in februari 2022). Omdat de merknaam Fiksuruoka erg Fins is en moeilijk te lezen en uit te spreken, wordt het merk in Europa gelanceerd onder de naam Foodello, met Nederland als eerste pilot. Foodello moet worden geïntroduceerd in Nederland, waarvoor het massamedium radio wordt ingezet.
Het resultaat:
Onze uitdaging
ZIGT Design & Technology is gevraagd een concept en radioscript te bedenken, inclusief de productie van de radiocommercial, met als doel brand awareness te creëren. De uitdaging ligt vooral in het aanspreken van twee verschillende doelgroepen: mensen die op zoek zijn naar kortingen en mensen die idealistisch zijn ingesteld, het milieu belangrijk vinden en voedselverspilling willen verminderen.
Het doel is duidelijk: naamsbekendheid voor Foodello. In de communicatie zal de boodschap moeten worden benadrukt: “Koop op foodello.nl je voedsel- en huishoudelijke artikelen tegen hoge kortingen en help mee om voedselverspilling tegen te gaan.” En dat in 20 seconden!