Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
A77-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Scoren met radio
Nieuws
22 juni 2021

Scoren met radio

Het EK Voetbal is live te volgen via televisie, internet en radio. Dat evenementen als deze veel invloed hebben op ons kijkgedrag is vrij logisch. We zitten met z’n allen voor de buis of een ander scherm gekluisterd. Maar hoeveel invloed heeft het EK op ons luistergedrag? Om een antwoord op deze vraag te formuleren kijken we terug naar de luistercijfers van de afgelopen Europese -en Wereld Kampioenschappen.

Het laatste EK vond plaats in de zomer van 2016, het jaar waarin bij de meeste zenders de luistercijfers over het algemeen al waren gedaald ten opzichte van de EK-jaren daarvoor – met uitzondering van Radio 10, NPO Radio 2 en Qmusic. Maar hoe zit dat met het EK in 2021?

Ontwikkeling zenderaandelen

Elk jaar profiteert NPO Radio 1 in de zomermaanden van de Sportzomer ten opzichte van de maanden ervoor. Maar nu proberen andere zenders, zoals Radio Veronica en 538, hier ook wel echt van te profiteren. Iets wat wellicht een verminderend positief effect op NPO Radio 1 heeft.

table

Voetbal programmering

Niet alleen NPO Radio 1 zendt dagelijks de voortgang van het voetbal uit, ook Radio Veronica en Radio 538 hebben hun programmering oranje gekleurd.

Op 538 praten Coen en Sander hun luisteraars bij over het laatste EK-nieuws en dagen ze elkaar en de luisteraars uit om de meestervoorspeller van het EK te worden. Niet geheel verrassend is op Radio Veronica met Veronica Inside elke middag het laatste voetbalnieuws te horen.

De radiozenders waarop de wedstrijden te horen zijn en welke volledig in het thema staan van het EK/WK zijn voornamelijk NPO Radio 1 en Radio Veronica. Als we specifiek naar deze twee voetbalzenders kijken tijdens alle Europese en Wereld Kampioenschappen van de afgelopen 12 jaar, zien we dat NPO Radio 1 geleidelijk daalt in luisterdichtheid, maar stijgt in het aantal minuten dat er wordt geluisterd. Bij Radio Veronica zien we sinds 20212 een flinke daling, maar ook in de jaren daarna zijn een duidelijke vermindering in luisterdichtheid en luistertijd de realiteit.

graph-01
graph-02

Uiteindelijk is voetbal een sport waar veelal naar gekeken wordt en secundair wordt beluisterd. En gezien de lange periode waarover NPO Radio 1 een hoge luisterdichtheid blijft boeken wat betreft de sportprogrammering, verwachten we niet dat dit de komende weken tijdens het EK 2020 zal veranderen. Ondanks dat meerdere partijen lekker in de wedstrijd zitten.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025