Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hero hub en hygiene contentplanning maken op basis van het 3h model
Nieuws
29 maart 2021

Hero, Hub en Hygiene: contentplanning maken op basis van het 3H-model

In 2015 gaf Google tips aan YouTubers om hun YouTube-kanalen te laten groeien. Met een uitgedachte kanaalstrategie op basis van het 3H-model: Hero, Hub en Hygiene (Hygiene wordt ook wel eens aangeduid met Help) kregen YouTubers houvast om content te maken en hun publiek te boeien en te binden.

Ook contentcreators buiten YouTube testten het 3H-model, en ook voor hen bleek het succesvol uit te pakken. Inmiddels is het 3H-model een stuk bekender en worden de 3H’s vaak toegepast bij het maken van een contentplanning. Maar waar staan Hero, Hub en Hygiene precies voor? Hoe pas je het 3H-model op de juiste manier toe? In dit blog lees je wat de 3H’s precies inhouden en hoe je te werk kunt gaan bij het maken van een contentplanning.

3H-model: Hero

Hero-content heet niet voor niets Hero-content: het betreft content die slechts een paar keer voorkomt in jouw contentplanning en van topkwaliteit moet zijn. Deze content zou je zelfs wel viral willen laten gaan. Hero-content is bijvoorbeeld content met betrekking tot het lanceren van een nieuw product, het draaien van een grote campagne of het organiseren van een live-event. Zoals je al begrijpt gaat de meeste aandacht en energie naar Hero-content en is hier ook vaak behoorlijk wat budget en creativiteit voor nodig.

Tips bij het maken van Hero-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hero-content de volgende zaken af:

  • Welke doelgroep wil je precies aanspreken en welke actie moet de doelgroep volgens jou uit gaan voeren?
  • Zou de doelgroep de content interessant genoeg vinden om te delen met anderen?
  • Zou je doelgroep misschien wel willen betalen voor je content?
  • Hoe betrek je je doelgroep, geef je haar ook een rol?

Zoals je al merkt ligt de lat bij Hero-content hoog en is het de bedoeling dat Hero-momenten zeer goed zijn uitgedacht. Dit is dan ook vaak het moment om nieuwe doelgroepen aan te spreken en ze te boeien met jouw content. Zorg er daarom voor dat de content precies aansluit op de merkidentiteit van jouw bedrijf – een eerste indruk maak je maar één keer! Je zou deze content kunnen vergelijken met de See-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google.

Voorbeelden Hero-content

Inspiratie nodig? Ik vind de twee volgende video’s echt de kroon spannen als het gaat om Hero-content:

#TooLaterGram

Dit is er één die binnenkomt: het Wereld Natuur Fonds liet reisbloggers prachtige plaatjes van bestemmingen delen, waar hun volgers uiteraard met jaloerse gevoelens op reageerden. Echter werden de perfecte plaatjes na een tijdje vervangen. ‘Helaas, je kunt deze plaats niet meer bezoeken’. De beelden zeggen genoeg:

#ShareACoke

Het personaliseren van colaflesjes bleek een gouden zet van Coca Cola, waar mensen massaal op in gingen door bijvoorbeeld selfies met blikjes met hun eigen naam te posten op social media. Een enorme groei in naamsbekendheid én in sales.

3H-model: Hub

Hub-content draait om het vasthouden van je doelgroep en ze te verbinden op periodieke basis. Deel waardevolle content over jouw product of dienst en laat zien wie je precies bent. Probeer daarom niet de focus te leggen op wát je allemaal doet, maar ook hoe en waarom je het op jouw manier als merk doet. Je verwacht met deze content dat je je doelgroep inspireert en dat je gewenste doelgroep interactie heeft met jouw (Hub-)content.

Tips bij het maken van Hub-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hub-content de volgende zaken af:

  • Heeft je content een consistente stijl als het gaat om visuele uitingen, schrijfstijl en tone-of-voice?
  • Lukt het je om content op periodieke basis te maken en te delen, zodat je aan de verwachting van de doelgroep kan voldoen?
  • Is je boodschap in deze content helder en sluit deze perfect aan op jouw merk(waarden) en werkwijze?

Op deze manier creëer je bij je doelgroep een gevoel van verwachting, zodat ze rekenen op meer.

Voorbeelden Hub-content

Een concreet voorbeeld van Hub-content is het maken van een YouTube-serie of het maandelijks versturen van een magazine. Moz houdt bijvoorbeeld elke vrijdag Whiteboard Friday, een vaste serie op hun website met content over online marketing.

Afbeelding met de tekst 'Whiteboard Friday'

Hierdoor zorg je dat je op vaste momenten relevante content deelt met jouw beoogde doelgroep, zodat ze je goed leren kennen én onthouden. Je zou deze content kunnen vergelijken met de Think-fase van het See-Think-Do-Care-model  van Google.

3H-model: Hygiene

De derde H is Hygiene, ook wel Help genoemd. Deze content is afgestemd op het helpen van je doelgroep. Je geeft dus antwoorden in je content en helpt je doelgroep een stapje verder.

Tips bij het maken van Hygiene-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hygiene-content de volgende zaken af:

  • Welke vragen heeft je doelgroep? Doe bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek of ontdek trends waar je op kunt inspelen.
  • Met welke content kan jij sowieso helpen? Ga op zoek naar vragen waarbij je altijd iemand kunt helpen, zoals het uitdenken van een online strategie.
  • Kan je doelgroep de content gemakkelijk vinden en eenvoudig gebruiken?
  • Waarom heb jij het beste antwoord op de vragen? Let wel op: noem je naam, benadruk je expertise – maar focus op het helpen van je doelgroep.

Je probeert met deze content (op de lange termijn) in contact te komen met de doelgroep, maar is vooral gericht op het helpen van je doelgroep. Zo bind je je doelgroep en weten ze je te vinden als ze meer hulp nodig hebben. Je overtuigt je doelgroep namelijk dat jij veel beter kunt helpen dan je concurrent, en heeft dan ook overeenkomsten met de Do-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google.

Contentplanning maken met het 3H-model

Nu je volledig op te hoogte bent van de 3H’s, is het tijd om Hero, Hub en Hygiene toe te passen in je contentplanning. Brainstorm ruim van tevoren wat de invulling van het 3H-model voor jouw merk of bedrijf kan zijn. Begin met Hero-content, zodat je daar Hub- en Hygiene-content op aan kunt laten sluiten en het samen een geheel zal vormen.

Hieronder zie je twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld bevat een globale jaarplanning, waarin één Hero-contenttype is opgenomen in de zomer. Drie keer per jaar komt Hub-content naar voren.

Uitleg van opbouw 3H-model

In het tweede voorbeeld zie je een specifiekere maandplanning, waarin met een legenda is gewerkt en je aan de kleuren kunt zien om wat voor soort content het gaat.

Maandplanning binnen 3H-model

Het is aan te raden om sowieso de planning over een wat langere periode te gaan maken, gezien Hero en Hub content behoorlijk wat tijd kosten en om een goede planning en organisatie vragen.

Uiteraard is zo’n planning ook op weekbasis te maken. Bovendien zou je ervoor kunnen kiezen om de planning in te delen op basis van kanaal (nu per H). Dan zie je aan de linkse kant een legenda staan met de soorten contentkanalen, zoals YouTube, Instagram of de website / blog.

Bonustip

Als je goed hebt opgelet ontbreekt de Care-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google in dit verhaal. Nu je contentplanning staat en je die kunt gaan uitvoeren, vergeet dan niet om na verloop van tijd de planning te evalueren en je doelgroep te blijven binden. Blijf relevante content maken voor je huidige klanten of partners, zodat je hen blijft inspireren en helpen. Een nuttige nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Op deze manier behoud je het overzicht per type content, zorg je ervoor dat alle contenttypen te allen tijde in je contentplanning zijn opgenomen en dat je de juiste doelgroep aantrekt, boeit en bindt!

Succes met het maken van jouw contentplanning en als je vragen hebt – neem dan gerust contact met ons op.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025