Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Afbeelding van Max Verstappen in een F1 auto
  1. Home
  2. Actueel
  3. Maximaal adverteren de vijf mooiste inhakers op de dutch grand prix
Nieuws
16 september 2022

MAXimaal adverteren: de vijf mooiste inhakers op de Dutch Grand Prix

Net als vorig jaar reed Max Verstappen naar de winst tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort. De Noord-Hollandse kustplaats kleurde oranje toen de ruim 300.000 bezoekers zich naar het hermetisch afgesloten circuit begaven.

Niet alleen op de tribunes en in de duinen kleurden oranje, maar ook de huiskamers. Naast het bekijken van de race op Viaplay, dat sinds dit seizoen de uitzendrechten heeft van de Formule 1, kon men de race ook zien bij de NOS. Waar Viaplay geheimzinnig doet over het aantal kijkcijfers, valt er niet te twisten over de interesse van Nederland in de Formule 1. Maar liefst 2,1 miljoen mensen hadden afgestemd op de uitzending en op de piek keken er 3,8 miljoen mensen naar de rondrijdende bolides.

Grote hoofdsponsor van de F1: Heineken en dan specifiek de 0,0 variant. Een logische keuze. Je wilt natuurlijk niet dat een coureur met een biertje te veel op door de Tarzan bocht scheurt. Heineken heette iedereen welkom met de tekst: ‘Welcome to Zandv0.0rt’.

Naast de hoofdsponsor waren er meer merken die inspeelden op het grote spektakel. Wij hebben de vijf meest opvallende voor je op een rij gezet.

Safety car = Carglass

Het is ronde 55 wanneer de Alfa Romeo van Valteri Bottas kuren vertoont en stopt met rijden. Meteen komt de Safety Car de baan op. En op het moment dat het gele blok met ‘Safety Car’ linksboven in beeld verschijnt, komt er middenin het beeld – in exact dezelfde gele kleur als die van de safety car melding – een uiting van Carglass. Een uiting die in de 54 rondes daarvoor nog geen enkele keer in beeld was geweest. Carglass speelt in op de safety car en presenteert een QR code die kijkers kunnen scannen. Er gebeurt nu toch niet zoveel op de baan, dus tijd zat om de QR code te scannen.

Een interessante, maar risicovolle inzet aangezien er ook races zijn waarbij de safety car het hele weekend niet gezien wordt. Maar het kan ook gebeuren dat de wagens van de baan glijden omdat het toch gaat regen en de intermediates of wets (regenbanden) nog niet onder de wagen zitten. Waardoor de ene na de andere safety car de baan op moet. Hoe dan ook: een gedurfde maar opvallende actie van Carglass.

Alles op oranje bij het Holland Casino

Op drie kilometer afstand van het circuit ligt de Zandvoortse vestiging van het Holland Casino. Vorig jaar had men een Formule 1-auto in het logo op het dak, Formule 1 wagens op de speeltafels en een speciale OOH reclame. De OOH reclame, waarop je een roulette wiel zag met nummer 33 in het oranje en de tekst ‘alles op oranje’, liet de betrokkenheid met de Nederlandse coureur goed zien. Deze roulette was net als vorig jaar op de toegangsweg richting Zandvoort te zien in een gigantische uitvoering, maar nu was vakje nummer 1 volledig in het oranje gekleurd. De bezoekers van het circuit werden op de route naar de ingang vermaakt met spelletjes waarbij men onder andere een spel kaarten kon winnen of een sleutelhanger.

Grote roulette tafel op Zandvoort circuit

De tarzan bocht van EasyToys

Een directe link met autoraces of het circuit van Zandvoort hoef je niet te hebben om in te spelen op het evenement. Webwinkel EasyToys, bekend van de erotische speeltjes, speelde in op het event met een van de meest bekende bochten van het circuit: de Tarzan bocht. De tekst ‘De enige bocht die je echt goed moet nemen’, aangevuld met de bocht sierlijk om een erotisch speeltje heen, was onder andere te zien op social media, op een groot spandoek op een Zandvoorste flat en in een uitzending van Voetbal Inside. De campagne ging als een lopend vuurtje en na de de winst van Max sloot EasyToys deze campagne af met de felicitaties voor Max en de tekst ‘Vooral die Tarzan lekker genomen’.

Afbeelding van EasyToys ad

Op de fiets naar Zandvoort toe met Gazelle

In aanloop van de Grand Prix worden bezoekers van het event opgeroepen met de fiets naar Zandvoort te komen. De NS passen de dienstregeling aan en zorgt voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Zandvoort, maar men wordt aangespoord zoveel mogelijk met de fiets te komen. Verschillende fietsaanbieders stellen fietsen beschikbaar vanaf diverse centrale punten in Haarlem.

Gazelle maakt in samenwerking met Pon speciaal voor de Dutch Grand Prix een limited edition fiets: oranje met de zwart-wit geblokte finish vlag op het spatbord. Aangevuld met de quote ‘Ride like the Dutch’ op de kettingkast. De fiets werd volop gebruikt en was vanaf een afstand goed te herkennen.

Afbeelding van oranje Gazelle fietsen

De snelste/goedkoopste wagen van Max/Dirk

Al met al is het rond de GP een drukte van jewelste rond het station van Zandvoort. Een ideale locatie als merk om zichtbaar te zijn. Met een vestiging in Zandvoort zelf besloot supermarktketen Dirk hierop in te spelen.

Een bushokje, op dat moment niet in gebruik, wordt volledig ingepakt in de bekende kleur rood met daarop de tekst ‘We hebben niet de snelste wagen, wél de goedkoopste’. De supermarktketen vult dit aan met de informatie dat zij niet aan dure sponsorships doen, waardoor boodschappen altijd laag blijven. ‘Zo gaan we altijd voor de winst’.

Afbeelding van een DIRK advertentie in een bushok

De verschillende merken laten zien dat er veel mogelijk is om in te spelen op zo’n groot evenement als de Dutch Grand Prix. Social campagnes, OOH of op TV: je kan alle kanten op.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Teaser Shein en Temu

Waarom Temu, Shein en Alibaba de Europese consument slim verleiden en wat wij daarvan kunnen leren

Nieuws
14 mei 2025
Teaser Ienie mienie onderzoek

Iene Miene Media 2025: hoe vinden ouders balans tussen jonge kinderen en digitale media

Nieuws
08 mei 2025
Twee mensen kijken tv

TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap

Nieuws
24 april 2025