Hero, Hub en Hygiene: contentplanning maken op basis van het 3H-model
In 2015 gaf Google tips aan YouTubers om hun YouTube-kanalen te laten groeien. Met een uitgedachte kanaalstrategie op basis van het 3H-model: Hero, Hub en Hygiene (Hygiene wordt ook wel eens aangeduid met Help) kregen YouTubers houvast om content te maken en hun publiek te boeien en te binden.
Ook contentcreators buiten YouTube testten het 3H-model, en ook voor hen bleek het succesvol uit te pakken. Inmiddels is het 3H-model een stuk bekender en worden de 3H’s vaak toegepast bij het maken van een contentplanning. Maar waar staan Hero, Hub en Hygiene precies voor? Hoe pas je het 3H-model op de juiste manier toe? In dit blog lees je wat de 3H’s precies inhouden en hoe je te werk kunt gaan bij het maken van een contentplanning.
3H-model: Hero
Hero-content heet niet voor niets Hero-content: het betreft content die slechts een paar keer voorkomt in jouw contentplanning en van topkwaliteit moet zijn. Deze content zou je zelfs wel viral willen laten gaan. Hero-content is bijvoorbeeld content met betrekking tot het lanceren van een nieuw product, het draaien van een grote campagne of het organiseren van een live-event. Zoals je al begrijpt gaat de meeste aandacht en energie naar Hero-content en is hier ook vaak behoorlijk wat budget en creativiteit voor nodig.
Tips bij het maken van Hero-content
Vraag jezelf bij het bedenken van Hero-content de volgende zaken af:
- Welke doelgroep wil je precies aanspreken en welke actie moet de doelgroep volgens jou uit gaan voeren?
- Zou de doelgroep de content interessant genoeg vinden om te delen met anderen?
- Zou je doelgroep misschien wel willen betalen voor je content?
- Hoe betrek je je doelgroep, geef je haar ook een rol?
Zoals je al merkt ligt de lat bij Hero-content hoog en is het de bedoeling dat Hero-momenten zeer goed zijn uitgedacht. Dit is dan ook vaak het moment om nieuwe doelgroepen aan te spreken en ze te boeien met jouw content. Zorg er daarom voor dat de content precies aansluit op de merkidentiteit van jouw bedrijf – een eerste indruk maak je maar één keer! Je zou deze content kunnen vergelijken met de See-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google.
Voorbeelden Hero-content
Inspiratie nodig? Ik vind de twee volgende video’s echt de kroon spannen als het gaat om Hero-content:
#TooLaterGram
Dit is er één die binnenkomt: het Wereld Natuur Fonds liet reisbloggers prachtige plaatjes van bestemmingen delen, waar hun volgers uiteraard met jaloerse gevoelens op reageerden. Echter werden de perfecte plaatjes na een tijdje vervangen. ‘Helaas, je kunt deze plaats niet meer bezoeken’. De beelden zeggen genoeg:
#ShareACoke
Het personaliseren van colaflesjes bleek een gouden zet van Coca Cola, waar mensen massaal op in gingen door bijvoorbeeld selfies met blikjes met hun eigen naam te posten op social media. Een enorme groei in naamsbekendheid én in sales.
Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.



















